בנק ישראל: "צפי לירידה במחירי הדירות בשנה הקרובה"

לראשונה מאז יולי 2009, ירד היקף המשכנתאות שניתנו ב-1.4% ■ שלושה מתוך ארבעה חברים המליצו לסטנלי פישר להותיר את הריבית על כנה ברמה של 3.25%

מחירי הדירות עלו בחודשים אפריל-מאי בקצב חודשי של 0.7%, לאחר עלייה של 1.5% בחודשים מארס-אפריל, כך עולה מהפרוטוקולים על דיוני הריבית לחודש אוגוסט שמפרסם היום (ב') בנק ישראל. הקצב השנתי של עליית מחירי הדירות ממשיך להיות גבוה אולם בקצב איטי יותר; ב-12 החודשים האחרונים עלו מחירי הדירות ב-13.7%, לעומת עלייה של 14.5% בחודש הקודם.

"השפעת העלאת הריבית, הצעדים של בנק ישראל בתחום המשכנתאות, הצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן והמשך הגידול במספר התחלות הבניה, צפויים לבוא לידי ביטוי במחירי הדירות במהלך השנה הקרובה", מעריכים בנק ישראל.

עוד עולה מנתוני בנק ישראל כי היצע הדירות ממשיך לגדול - בחודש אפריל הסתכמו התחלות הבנייה של הדירות ב-41,583, מדובר בעלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. "מתחילת השנה ניכרת התמתנות במכירת דירות חדשות תוך עלייה בדירות שנותרו למכירה", מציינים בבנק ישראל.

ב-12 החודשים המסתיימים במאי, יתרת האשראי לדיור עלתה ב-14.4%, לרמה של 246 מיליארד שקל. בחודש אפריל עמד נתון זה על ב-14.1%. היקף המשכנתאות החדשות ביוני ירד וכתוצאה מכך, לראשונה מאז יולי 2009, ירד היקף המשכנתאות שניתנו ב-12 החודשים האחרונים, ב-1.4%. זאת בניגוד למגמה של עלייה במשכנתאות המאפיינת את חודשי הקיץ.

על פי פרוטוקלים על הריבית עולה כי מתוך ארבעת חברי הנהלה המשתתפים בדיון, שלושה חברים המליצו לסטנלי פישר להותיר את הריבית ברמה של 3.25% ואילו רק חבר הנהלה אחד המליץ להעלות את הריבית ב-0.25%.

"השארת רמת ריבית בנק ישראל לחודש אוגוסט ללא שינוי ברמה של 3.25%, ממשיכה את המדיניות המוניטרית המרחיבה", כך מציינים בבנק ישראל. "בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית בעתיד אם כי בקצב איטי יותר מהקצב שהיה במחצית הראשונה של השנה".

הכלכלה העולמית

נושא מרכזי בדיון עסק בהתפתחויות והשפעותיהן על המשק הישראלי בדוח צוין כי "ההתפתחויות בכלכלה העולמית מגדילות את אי-הודאות בתקופה הנוכחית ותומכות במדיניות מוניטרית זהירה", מציינים.

"החשש שיתכן שהמשק העולמי אולי נמצא בנקודת מפנה שלילית מבוסס על התפתחויות בפועל ולהוביל לירידה ביצוא. התפתחויות אלו מגדילות את אי-הודאות בתקופה הנוכחית ותומכות במדיניות מוניטרית זהירה", מציינים בבנק ישראל.