נגיד בנק ישראל לשעבר: "הייתי מוריד מסים לזוגות צעירים"

פרופ' משה מנדלבאום, על הורדת הדירוג של ארה"ב: "לא משקפת משבר אמיתי" ■ על מחאת המחירים: "המיסים העקיפים צריכים להיות אחידים ונמוכים יותר; הנטל בארץ לא שיוויוני"

פרופ' משה מנדלבאום, לשעבר נגיד בנק ישראל והיום מרצה ותיק בבית הספר לבנקאות במכללה האקדמית נתניה ובמכללת אשקלון, וחבר בות"ת של המועצה להשכלה גבוהה, מכיר היטב את הימים שבהם החוב החיצוני של ישראל כמעט מוטט את המשק. לדעתו, דווקא בגלל שהלקח של חוסר אחריות תקציבית נלמד אצלנו לפני יותר מ-20 שנה, ניתן לשנות את סדרי העדיפויות בלי לחרוג מהמסגרת.

זו גם הסיבה שמנדלבאום מסרב להתרגש מהפחתת הדירוג של ארה"ב. "הורדת הדירוג היא לא האקט שמשקף את המשבר האמיתי בארה"ב ובאירופה. המשבר נובע מחוב ממשלתי גדול מאוד ביחס לתוצר, וברגע מסוים אנשים מתחילים לחשוש מכך שהממשלה לא תוכל לעמוד בהתחייבויות שלה וזה יכול להביא למשבר כלכלי".

- צופים שבעקבות ארה"ב, הצמיחה אצלנו תרד לאזור ה-2%.

"אנחנו נושפע מזה, אבל יש גם דברים חיוביים כתוצאה מזה, למשל הירידה במחיר חומרי גלם שעוזרת מאוד לתנאי הסחר של ישראל. אבל אין ספק שקצב הצמיחה של ישראל יואט".

ועדיין, מנדלבאום משוכנע שיש מה לעשות לטובת מעמד הביניים. "הדור הצעיר פשוט מקופח לעומת האחרים. קשה לו להסתדר בעבודה, הלימודים יקרים, יש גם תחרות יותר גדולה בשוק, ולכן צריך לעשות תוכנית כוללת להקל עליהם, וגם להקל על ההורים, שיוכלו לעזור לסטודנטים".

- אנשי המחאה דורשים להוריד מסים עקיפים.

"והם צודקים. המסים העקיפים צריכים להיות אחידים ונמוכים יותר. הורידו הרבה מסים ישירים ולא הורידו מספיק מסים עקיפים, וצריך לאזן את זה. לא הייתי רץ להעלות את מס ההכנסה על חברות, כי זה יפגע בצמיחה".

- אז על חשבון מה נפחית את המס העקיף?

"על חשבון זה שהצמיחה תגדל. במקום להמשיך להוריד מסים באופן כללי, הייתי מוריד מסים לזוגות צעירים. אנחנו המדינה היחידה שאין בה זיכוי מס לילדים. רווק ובעל משפחה עם 10 ילדים על אותה הכנסה משלמים אותו מס הכנסה".

- מה אתה מציע?

"יכול להיות שצריך להגדיר מעונות ילדים כ'מפעלים מאושרים'. הייתי מתרכז כרגע בדיור, בעזרה לזוגות צעירים. הם הנפגעים המרכזיים. הנטל לא שוויוני, והוא מוטל על חלק קטן מהאוכלוסייה, שהם חסרי הדיור".