בקשה לתביעה ייצוגית נגד דסק"ש על רקע ההלוואה לכור

"ההלוואה אושרה ע"י הדירקטוריון ללא כינוס אסיפה כללית וניתנה ללא ריבית וללא ביטחונות‏"

‎‎לאחר שמנייתה נפלה ב-40% השבוע, ולאחר העבירה מאות מיליונים לכור תעשיות, החברה-הבת המצויה במצוקה - מגיעה גם התביעה הייצוגית: הבוקר (א') הגישו בעלי מניות ואג"ח של חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה, בטענה כי ההלוואות בסך כ-600 מיליון שקל שניתנו על-ידי דסק"ש לכור ניתנו ללא אישור האסיפה הכללית, ללא ריבית וללא ביטחונות ראויים.

באמצעות עו"ד יוחי גבע מבקשים התובעים הייצוגיים, שלמה גדות וגבע גזית, כי בית המשפט יורה לדסק"ש לכנס לאלתר אסיפה כללית של בעלי המניות ולהעמיד להצבעה את עצם מתן ההלוואה ותנאיה.

עוד מבקשים התובעים כי במקרה בו לא תאשר האסיפה הכללית את מתן ההלוואה - יש להורות לכור להשיב לדסק"ש את כספי ההלוואה.

"דסק"ש מחזיקה בנתחים רבים בחברות מובילות במשק הישראלי, וביניהן סלקום, אלרום, נטוויז'ן ומכתשים אגן. אשר על כן, מי שרוכש מניה של דסק"ש סמוך ובטוח כי מדובר בחברה מגוונת, הפורסת כיאות את השקעותיה לתחומי משק שונים ולשם הבטחה מיטבית של כספי בעלי המניות. עוד ברור כי לדסק"ש יש יכולת השפעה על המשק בפעולותיה", נכתב בתביעה.

‏ואולם, נטען בהמשך, "דסק"ש העמידה הלוואה ללא ביטחונות לחברה המצהירה על קשיים בנזילות מול בעלי חוב ונושים בסכומים עצומים, בגין פעולות ספקולטיביות שביצעה בעבר".

לדברי המבקשים, בפעולותיה חטאה דיסקונט השקעות כלפי בעלי מניותיה בהיבטים הבאים: החברה העמידה אשראי בפועל, באמצעות העברת כספי הלוואות, לחברה שהיא מבעלי השליטה בה, כאשר עצם העמדת ההלוואה ותנאי המסחריים הם בניגוד לטובתה ולטובת בעלי האג"ח ובעלי מניותיה.

‏עוד טוענים התובעים כי החברה פעלה להעדפת אינטרס זר ובניגוד עניינים לרעת בעלי מניותיה ומחזיקי האג"ח שלה, ואף פעלה להעדפת בעלי ניירות ערך של כור על פני בעלי ניירות ערך שלה. לטענת התביעה, דסק"ש הפרה את הוראות החוקים המסדירים את פעולתן של חברות ובכללם את חוק החברות.

‏במעשים אלה, טוענים התובעים, גרמה דסק"ש לירידת ערך ניירות ערך שלה בבורסה, מעבר לירידת המדד אליו היא משתייכת ובכך סיכנה את השקעתם של חברי הקבוצה באופן "בלתי סביר ובלתי הפיך", וכן הסתירה עובדות מהותיות ומשמעותיות בדיווחיה.

"המבקשים הניחו באופן טבעי כי רכישת והחזקת המניה נעשו לאחר בחינה ושיקול-דעת ברמה המצופה מאדם סביר ברמת ההבנה שלהם. מעשיה ומחדליה של דסק"ש הציגו בפני בעלי המניות מצג כוזב, שגרם להם לפעול באופן שאינו מתיישב עם הנחתם", נטען. ‏‎‎‏