עדיף לדנקנר להיפרד מקרדיט סוויס

שווי ההלוואה ירד השבוע ב-25% - מי ערב לכך שבפעם הבאה לא תהיה צניחה בשיעור כזה?

השבוע החולף היה אחד הקשים שידע נוחי דנקנר מבחינה עסקית מאז רכש את השליטה בקבוצת אי.די.בי , לפני שמונה שנים. דנקנר נאלץ להתמודד עם משבר נזילות, שנגרם בשל השקעה ממונפת במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס . נפילת מניית הבנק לשפל הגדול בתולדותיה, גרמה לכור , שבאמצעותה בוצעה ההשקעה של דנקנר, להפסד כבד של 2.4 מיליארד שקל (מרביתו "על הנייר", בינתיים). הפסד זה מחק את רובם של הרווחים האדירים שהניבה אותה השקעה לכור, רק לפני שנתיים.

מעבר להפסד הצורב, דנקנר עמד מול אפקט דומינו, שזעזע את קבוצת אי.די.בי כולה: מחיר מניית קרדיט סוויס ירד לרמה שעשויה הייתה להוביל את הבנקים הזרים שסיפקו לכור את האשראי להשקעה לבצע פירעון מיידי, שוק ההון נבהל והפיל את מניות כור ואת מניות החברה האם, דסק"ש , ביותר מ-30%, והקפיץ את תשואות האג"ח שלהן למעל 10%.

דנקנר הגיב מהר באמצעות מספר פעולות חירום שכללו העמדת הלוואה של 700 מיליון שקל לכור על ידי בעלות השליטה מקבוצת אי.די.בי, הגעה להבנות עם הבנקים המממנים שהורידו את מחיר הרצפה שבו מתחייב פירעון מיידי לאשראי, וחיסול שליש מהפוזיציה בבנק במחירי הפסד.

בכך הוא הצליח לייצב את העניינים, לפחות לפי שעה: רמת המינוף על ההשקעה ירדה, יחס ה-LTV (היקף ההלוואה לשווי בטוחות) ירד מכ-65% ל-55%, ואם הכל יתנהל כשורה, ומכירת מכתשים אגן תושלם, תקבל כור למעלה ממיליארד דולר לפני סוף השנה שירחיקו אותה מהאזורים המסוכנים של השבוע שעבר.

מה יקרה במפולת הבאה?

ומה עכשיו? דנקנר נותר עם החזקה בשווי של 2.85 מיליארד שקל בבנק השוויצרי, ובסביבתו החלו להישמע השבוע דיבורים על הליכה "לשלב השלישי" בהשקעה, והגדלת הפוזיציה בהינתן תנאי שוק מסוימים. זאת, מתוך אמונה שבטווח הארוך מניית קרדיט סוויס תשוב לעלות, וניתן יהיה לחזור ולהרוויח מההשקעה.

למרות הפיתוי הגדול שיוצרות הירידות בשווקים, הרי שלאור לקחי השבוע האחרון, לדעתנו, עדיף לדנקנר להימנע מכך. ייטב לו אם הוא לא יישאר בפוזיציה הנוכחית לזמן רב - ובוודאי שלא יפעל להגדלתה - אלא יחסל אותה בהתאם למצב בשווקים. בשוק ההון מעריכים כי גם הבנקים המקומיים המממנים את קבוצת אי.די.בי ישמחו מאוד אם זה מה שדנקנר יבחר לעשות.

נכון, אין ויכוח על כך שקרדיט סוויס הוא בנק טוב. הוא נחשב לשמרני ובעל פעילות מהותית בתחום הקמעונאי היציב יחסית, כך שהוא חשוף פחות מהאחרים למשבר. וכן, קיים בהחלט סיכוי טוב שבטווח הארוך מניותיו יתייצבו על רמות מחירים גבוהות יותר מהרמה הנוכחית.

אז למה בכל זאת למכור? כי דנקנר גילה השבוע את המחיר הכבד שעשויה לגבות ממנו השקעה ממונפת. המפולת בשווקים לא הבדילה בין בנק לבנק, והסנטימנט השלילי היכה ללא אבחנה בכל מניות הסקטור.

אמנם את הזעזוע הזה דנקנר הצליח לשרוד, אבל מה יקרה במפולת הבאה? מי מבטיח לנו שבתקופה הקרובה לא נראה את הירידות חוזרות? הרי גם במשבר 2008 חווה השוק מספר גלי מפולת. נכון שמחיר המניה שבו יכולים כעת הבנקים הזרים לדרוש פירעון מיידי של ההלוואה נמוך בכ-25% מהמחיר לפני שבוע, אך מי ערב לכך שבפעם הבאה לא נראה צניחה בסדר גודל שכזה?

להתרכז בסלקום ובשופרסל

אז כן, גם אם כור תסתבך שוב, דנקנר לא ייתן לה ליפול. בניגוד לחלק מעמיתיו, דנקנר יעשה כל שיוכל, באמצעות החברות מקבוצת אי.די.בי, כדי לסייע לכור (כפי שעשה בשבוע שעבר). אבל מה יהיה המחיר במקרה כזה? התשואות באג"ח חברות הקבוצה שוב יזנקו באופן שיקשה על מיחזור חובותיה בעתיד, רשות ני"ע תדרוש הבהרות לגבי הזרמות ההון ואולי אף אישור של אסיפת בעלי המניות למהלך, ואילו הגופים המוסדיים עשויים להקשות ולא למהר לאשר זאת.

זאת ועוד: השבוע (א') כבר הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד הקבוצה בגין הזרמת ההון לכור בשבוע שעבר. אם יתבצעו הזרמות נוספות, לא מן הנמנע שיוגשו תביעות נוספות.

האם משתלם לדנקנר לקחת את כל הסיכונים הללו רק בשביל הסיכוי שמניות קרדיט סוויס יתאוששו, וכור תימחק חלק מההפסדים? לדעתנו, עדיף שהוא ימקד את היכולות והאנרגיות שלו ושל בכירי הקבוצה בעסקיה של סלקום, הסובלת משחיקה ברווחים; בשופרסל , שתסבול בוודאי מתוצאות המחאה החברתית; במכירת כלל ביטוח, ובהשלמת עסקת מכתשים אגן. את ניתוח המגמות העתידיות הצפויות במניית קרדיט סוויס הוא יכול להשאיר לאחרים.