ההאטה כבר כאן: ישראל צמחה ב-3.3% בלבד ברבעון השני

החדשות הטובות: בשוק ציפו להאטה חריפה יותר, כלומר לצמיחה של 2.9% בלבד ברבעון ■ ברבעון הראשון צמח המשק ב-4.7%

המשק הישראלי צמח ברבעון השני של 2011 ב-3.3% בחישוב שנתי (במחירים קבועים ולאחר ניכוי השפעת העונתיות), לאחר עליות של 4.7% ברבע הראשון ו-7.4% ברבע האחרון של שנת 2010, כך מדווחת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הנתונים מאששים את ההערכות לפיהן חלה האטה בפעילות המשק, אם כי מדובר בהאטה שהייתה חמורה פחות מהמצופה, שכן תחזית הצמיחה של האנליסטים לפי סקר בלומברג עמדה על 2.9% בלבד ברבעון השני של 2011. הנתונים של היום נראים "אופטימיים" יחסית, לנוכח פרסום נתוני הצמיחה של גוש היורו ובעיקר של גרמניה, המדינה המערבית בעלת קצב הצמיחה הגבוה, אשר רשמה באותה תקופה צמיחה אפסית. עם זאת, ההאטה כבר כאן ומשתקפת היטב בנתון: הצמיחה לנפש הצטמצמה ברבעון השני של 2011, ל-1.6% לעומת 2.9% ברבעון הקודם.

לפי הנתונים, העלייה בתוצר משקפת עליות ביצוא הסחורות והשירותים (3.4%), בהוצאה לצריכה פרטית (2.2%) ובהשקעות בנכסים קבועים (8.8%). בהוצאה לצריכה ציבורית נרשמה ירידה של 4.5%.

עם זאת, ברוב הפרמטרים נרשמה כאמור האטה בקצב הגידול. ההתמתנות בשלושה פרמטרים מרכזיים הם אלו שמטרידים במיוחד: בצריכה הפרטית, ביצוא ובתוצר העסקי. לגבי הצריכה הפרטית, המהווה קטר מרכזי לצמיחת המשק, היא עלתה ב-2.2% לעומת כ-8% ברבעון הקודם. עם זאת, הצריכה הפרטית לנפש, המכונה "רמת החיים", רשמה צמיחה כמעט אפסית (0.6%) כאשר נרשמה ירידה חדה של יותר מ-14% בצריכה הפרטית של מוצרי בני-קיימא (לעומת עלייה של יותר מ-43% ברבעון הקודם) עקב צניחה חדה של יותר מ-15% בצריכת כלי תחבורה אישיים וירידה של כ-2% בצריכת רהיטים.

האטה ברורה ביצוא

גם מרכיב היצוא, המהווה יותר מ-40% מהתוצר של ישראל, מצביע על האטה ברורה: לפי הלמ"ס צמח היצוא ב-3.4% לעומת עלייה של כ-10% ברבעון הקודם. עם זאת, בניכוי יהלומים וחברות סטארט אפ, יצוא הסחורות והשירותים כמעט וקפא (עלייה של 0.5% בלבד). הירידה החדה ביצוא מהווה תמרור אזהרה שכן ההשפעה של ההאטה העולמית צפויה לחדור לתוך המשק הישראלי דרך מרכיב היצוא והיא מהווה סימן ברור כי ההאטה בכלכלות המערב, המהוות כ-60% מהיצוא הישראלי, כבר מורגשת.

מטרידה לא פחות היא ההאטה החדה בתוצר העסקי, המגזר שמוביל את המשק לצמיחה: הגידול הסתכם ב-1.9% בלבד לעומת גידול של 5.1% ברבעון הקודם.

מנגד, נמשך גל התנופה בבנייה למגורים. לפי הנתונים, נרשמה עלייה חדה של יותר מ-24% בהשקעות בבנייה למגורים, זאת לעומת שיעור מרשים לא פחות של 19% ברבעון הקודם. עם זאת, חלה האטה חדה בהשקעות בתעשייה (עלייה של 2.3% בלבד), אשר גרמה להתמתנות משמעותית בסעיף ההשקעות במשק, 8.8% ברבעון השני לעומת זינוק של כ-20% ברבעון הקודם.

עוד עולה מהנתונים כי חל גידול במקורות שעמדו לרשות המשק (תוצר מקומי ויבוא), אשר עלו במחצית הראשונה של 2011 ב-9.2% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 5.8% במחצית השנייה של 2010 ועלייה של 8% במחצית הראשונה. הסיבה לכך ברורה: זינוק חד של יותר מ-21% ביבוא הסחורות והשירותים, לאחר עלייה של 6.9% במחצית השנייה של 2010.

מגמת האטה

בחינת הנתונים בראייה חצי שנתית מראה תמונה ורודה בהרבה וזאת על רקע הביצועים הטובים ברבעון הראשון של השנה. במחצית הראשונה של השנה גדל התמ"ג בשיעור של 5%, לאחר עלייה של 5.7% במחצית הקודמת ועלייה של 5.6% במחצית הראשונה אשתקד. עם זאת, נתונים אלו עלולים לבלבל ולהסתיר את מגמת ההאטה ברורה שעולה מהנתונים הרבעוניים.

ההאטה בחלוקה למגזרים
 ההאטה בחלוקה למגזרים