הסמארטפון דוחק את המצלמה הדיגיטלית מהתמונה

למה לקנות מצלמה מיוחדת כשאפשר להשתמש בסמארטפון כדי לתעד? ■ יצרני המצלמות הדיגיטליות נאבקים להישאר בתמונה

חבר-נודד זימן אותי להתרשם ולהתפעל מהטלפון החכם החדש שלו, שאותו רכש באחרונה באחד ממסעותיו למזרח.

האיש אינו חובב גדול של סמארטפונים או של אפליקציות. כמו רבים וטובים אחרים גם הוא מעולם לא התקדם מעבר לשלב הדואר האלקטרוני וה"פרוט נינג'ה". עם זאת, בכל פעם שבה הוא נתקל בגאדג'ט שיכול לחסוך אפילו גרמים בודדים ממשקלה של המזוודה שמלווה אותו, הוא ממהר להצטייד בו.

במקרה האמור, מה ששכנע אותו להיפרד מ-600 דולר הוא האפשרות להשאיר את המצלמה הדיגיטלית בבית ולחסוך 150 גרם. "תראה את זה", הוא אמר בעיניים נוצצות, "טלפון עם חיישן 14 מגה-פיקסל, אוטו פוקוס, צילום וידיאו וסטילס ב-HD ובתלת ממד ואפקטים. מי צריך יותר".

זו אכן שאלה נוקבת, שטורדת את מנוחתם של מנהלים ומהנדסים רבים בענף המצלמות הדיגיטליות, שמגלגל מיליארדי דולרים בשנה. המלחמה העזה בין היצרנים בשוק הסמארטפונים לוקחת את הז'אנר הטלפוני כולו לטריטוריות, שעד לאחרונה ניתן היה למצוא בהן רק מצלמות איכות. חסידי הצילום האומנותי ואנשי ה-SLR (מצלמת רפלקס עם מערך עדשות אחד) ממשיכים לשמור אמונים למצלמות הייעודיות אבל לקוחות רבים מהפלח הגדול של "צלם בלחיצה אחת", מאמצים גישה של "שניים במחיר אחד".

במאבק הישרדות זה מאמצים יצרני המצלמות הייעודיות גישות שונות, ובהן מתן מענה לנקודות התורפה של הטלפון במצלמה ובמדיניות שעיקרה: "אם אינך יכול להילחם בהם הצטרף אליהם".

זום: של מי יותר גדול

בז'אנר הראשון ניתן למצוא מצלמות חובבים דיגיטליות חדשות, שמתקיפות חזיתית את נקודת התורפה המרכזית של המצלמות הטלפוניות: ביצועי העדשה והיעדר זום אופטי ראוי. בשבועות האחרונים יצאו לשוק כמה דגמי חובבים זולים, שביצועי הזום שלהם עולים פי כמה על הצרכים המעשיים של רוב החובבים, אבל עונים היטב על הצורך הפסיכולוגי "של מי יותר גדול".

דוגמה בולטת, תרתי משמע, היא המצלמה החדשה SP-810 של אולימפוס, שהושקה החודש רשמית ותצא לשוק בספטמבר. למצלמה יש את הזום האופטי הגדול ביותר שמוצע (כרגע) בשוק: פי 36 - שווה ערך לעדשה קונבנציונלית באורך של 864 מ"מ. ביצועי הטלה-פוטו המרשימים הללו מקבלים גיבוי ממנגנון ייצוב תמונה כפול - שחיוני למניעת רעידות בעת צילום ממרחקים.

המצלמה כוללת מגוון פונקציות נוספות, כולל צילום וידיאו או סטילס באיכות HD עם פוקוס אוטומטי מהיר על עצמים נעים; מעבד תמונה מתקדם שמעלים את הטשטוש בעת צילום HD; אפשרות לצילום תמונות סטילס בתלת-ממד והצגתן על מסכי 3D תואמים וצילום פנורמה.

כל הפונקציות המשובחות האלה ארוזות בגוף קטן וקל יותר ביחס לדגמים של הדור הקודם, שהציעו עדשות זום קטנות משמעותית. גם המחיר התכווץ פלאים: המצלמה מוצעת בארה"ב במחיר של 329 דולר בלבד - כמעט 30% פחות מהמחיר הממוצע של מצלמת סופר-זום לפני שנתיים.

למי שמעדיף לשלוף את הזום מהכיס הציגה אולימפוס דגם חובבים סופר-קומפקטי, SZ11, שגם הוא מחביא בתוכו עדשת זום אופטית ענקית - פי 20. החברה דחסה בתוך המצלמה השטוחה פונקציות צילום משפחתיות עדכניות כמו צילום סטילס ב-3D ופונקציה לצילום חיות מחמד, שיכולה לזכור עד עשרה פרצופים שעירים של חתולים או כלבים ולהתמקד בהם אוטומטית.

חברת פוג'י המתחרה מציעה פיתרון אחר לבעיה של דחיסת זום ענק בגוף קומפקטי. המצלמה החדשה שלה, F600EXR, מציעה זום אופטי של פי 15 בלבד, אולם היא מקבלת גיבוי מזום דיגיטלי אינטליגנטי, שמכפיל את היכולת לפי 30. לטענת החברה, יכולת העיבוד והאלגוריתמים מהדור האחרון מאפשרים לפתור את הבעיות המסורתיות של זום דיגיטלי - שהן בעיקר רעש ופגיעה באיכות התמונה - ולהציג צילומי תקריב, שאינם נופלים באיכותם מאלה של זום אופטי טהור. פרט לכך מציעה המצלמה שלל מתאבנים אלקטרוניים דוגמת צילום וידיאו באיכות HD מלאה; רכיב GPS מובנה שמאפשר להשתמש במציאות מורחבת כדי להציג עצמים וירטואליים ומידע רלבנטי על תמונה מצולמת.

המצלמה הדקה בעולם

את הגישה של "גם אני" מייצג נאמנה דגם ה-TX55 החדש של סוני, שהושק עם עיצוב ושיטת תפעול של סמארטפון עדכני ואופנתי. במרכז הדגם המלבני והשטוח נמצא מסך מגע בגודל 3.3 אינץ' בטכנולוגיית OLED, שמאפשר צפייה גם תחת אור שמש מלא.

עובייה של המצלמה דמוית הטלפון הוא 12.2 מ"מ בלבד. סוני טוענת, שנכון להיום זו המצלמה הדקה בעולם, שמאפשרת צילום וידיאו באיכות HD מלאה בקובצי AVCHD, בדומה למצלמת וידיאו מקצועית.

באגף הסטילס מציעה המצלמה (כ-350 דולר בארה"ב, החל מספטמבר) רזולוציה של 16.2 מגה-פיקסל, אפשרות לצילום תמונות 3D במצב רגיל ובמצב פנורמה ללכידת סצנות נוף רחבות, אפשרות ללכוד תמונות סטילס ברזולוציה גבוהה תוך כדי צילום וידיאו וזום אופטי צנוע יחסית של פי 5. סוני טוענת שניתם להכפיל את הזום באופן דיגיטלי, עד פי 10, מבלי לפגוע איכות.

למי שחושש שהתמונות יהיו איכותיות מדי ויהיה קשה לצפות בהן באמצעים מקובלים, מציעה סוני גם שתי מסגרות תמונה, שמסוגלות להציג סרטי וידיאו ותמונות סטילס באיכות HD מלאה, היישר מהמצלמה או מכרטיס הזיכרון. עכשיו נראה מה יהיה הצעד הבא של יצרני הסמארטפונים.