המדינה: הנתיב המהיר לא עומד בצפי; מלווים מעכבים כסף

הזכיינית, שפיר הנדסה, לא קיבלה תעודת גמר ■ המדינה דרשה מהזכיינית לאפשר מהירות נסיעה מזערית של 70 קמ"ש בנתיב וקיבולת של 1,600 כלי רכב לשעה לפחות - קיבולת שהנתיב מעולם לא הגיע אליה

הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב מכביש 1 לא עומד בציפיות המוקדמות של המדינה ממנו, ובשל כך לא קיבלה הזכיינית, שפיר הנדסה, תעודת גמר מהמדינה. המדינה דרשה מהזכיינית לאפשר מהירות נסיעה מזערית של 70 קמ"ש בנתיב וקיבולת של 1,600 כלי רכב לשעה לפחות - קיבולת שהנתיב מעולם לא הגיע אליה.

אי-העמידה בתנאי הזה הביאה לכך ששפיר, בשליטת האחים שפירא, לא שילמה למדינה מענק של כ-100 מיליון שקל, אותו היו צריכים להעביר עבורה בנק לאומי וחברת הביטוח מגדל, מממני הפרויקט, כבר ביולי. בהיעדר תעודת גמר סופית מהמדינה, סירבו הממנים להעביר את התשלום.

הנתיב המהיר נבנה ככביש אגרה במסגרת פרויקט BOT ("בנה-תפעל-העבר") אותו תעביר חברת התשתיות למדינה בסוף ספטמבר 2031. סמוך למועד העברת התשלום של המענק השני ביולי אמורה הייתה להיפרע ההלוואה קצרת הטווח לתקופת הבנייה, ולהיות מוחלפת בהלוואה לטווח ארוך לתקופת תפעול הפרויקט.

לאחר דחייה חוזרת במועד התשלום, מסתמן הסכם בין שפיר, המדינה, האוצר, לאומי ומגדל. לפי ההסכם הזה, תינתן דחייה נוספת של מספר חודשים, בכפוף לעמידה באבני דרך בסוף ספטמבר ובתחילת נובמבר.

הסכם זה טרם נחתם, והצדדים חלוקים בעניין מועד הדחייה המאוחר ביותר - סוף 2011 או תחילת מארס 2012.

תבצע שיפורים

בינתיים תצטרך הזכיינית לבצע מספר שיפורים בנתיב, ובהם לפעול להצללת הנתיב מתחת לגשר שפירים (התנועה באזור זה מואטת בשל תאורה הגורמת לנהגים להבחין באורות הבלמים של הרכבים בנתיב הרגיל כאילו הם נוסעים לפניהם) ולהחליף את רכבי הטרנזיט המשמשים כקווי הסעות סיבוביים ומוגבלים למהירות של 70 קמ"ש.

כל עוד לא תקבל שפיר את תעודת הגמר, לא תזכה ברשת הביטחון מהאוצר, המבטיחה לה הכנסות מינימום מהכביש. בשפיר לא פוסלים גם שינויים באלגוריתם של מערכת האגרה הדינמית באופן שיעודד את הנסיעה בנתיב. כיום גובה החברה אגרה בתעריף משתנה, מתוך מחויבות למהירות מינימלית בנתיב, לפני המחויבות לקיבולת מינימלית, ופרשנות זו מתקבלת כהסכמה שבשתיקה בידי המדינה.

עלות הנתיב המהיר מוארכת בחצי מיליארד שקל, מתוכם כ-100 מיליון כהון עצמי. זו לא הפעם הראשונה שהנתיב המהיר או שפיר נתקלים בקשיים פיננסיים: בעבר כבר הפסיקו לאומי ומגדל הזרמת כספים לבנייה עקב מחלוקת סביב תכנון המקטע המערבי שלו.

"הצלחה פנומנלית"

ראובן לב-און, מנכ"ל חוצה ישראל מסר כי "ברמת המאקרו, הנתיב הוא הצלחה פנומנלית והקיבולת אינה מוגדרת כיעד הפרויקט". משפיר נמסר כי "ב-18 באוגוסט שפיר והמדינה, באישור המלווים, הגיעו להסכמה לפיה מועד קבלת תעודת הגמר יידחה, ובהתאמה יידחה מועד החלפת ההלוואות. היחסים בין המדינה, שפיר והמלווים תקינים, והצדדים עושים כל שביכולתם להצלחת הנתיב. ברור כבר היום כי הנתיב המהיר ומנגנון השאטלים הכלול בו, הינו הצלחה מוכחת ודוגמה לפרויקטים הכוללים שותפות בין המדינה לבין המגזר הפרטי".

מבנק לאומי וממגדל לא נמסרה תגובה.