אילו שינויים ממליץ קובי לוי מהדס ארזים לבצע בתיק?

קובי לוי מהדס ארזים מכפיל את רכיב האג"ח הלא-צמודות: "עברנו למצב של צפי לצמיחה מאוד איטית, בלי העלאות ריבית"

שלושה חודשים וחצי חלפו מאז התארח במדור מנהל ההשקעות קובי לוי מהדס ארזים. באותה תקופה, תחילת חודש מאי, נסחר המעו"ף מרחק אחוזים בודדים משיא שקבע זמן קצר קודם לכן, ומרבית הפעילים בשוק סיפקו הסברים שונים התומכים ברמות הגבוהות שבהן שהתה הבורסה.

מאז ועד כה איבד המעו"ף קרוב ל-20% מערכו, והחדשות השליליות הזורמות מארה"ב, מאירופה ומהזירה המקומית לא מספקות יותר מדי סיבות לאופטימיות בטווח העין הנראה לעין.

לוי: "למרות כל הדרמה המלווה את השוק לאחרונה, נשארנו פחות או יותר באותו תיק, עם ההתאמות המתבקשות. בדרך כלל שינויים שנעשים מתוך פאניקה לא מוכיחים את עצמם. התיק שלנו מתאים ללקוח הממוצע, בהנחה שהוא לא פנסיונר שמחר צריך לפדות את הכסף, אלא תיק לטווח ארוך שמכיל מניות שאינן יקרות כרגע".

לוי, שציין בפעם הקודמת כי חלק ממוטו ההשקעות שלו הוא הבנת הפסיכולוגיה בשוק, מציין היום כי "בשלב זה יש משקל חזק לחדשות הרעות, שיפילו עוד את השוק אם יגיעו. אלה מנותקות מהכלכלה ומהמתמטיקה".

בהתייחס לפעולות המומלצות על רקע חוסר הוודאות הגדול בשווקים בימים אלה, לוי מציין כי "הכי חשוב כרגע זה אורך רוח, ולדאוג להיות במסלול הנכון. אדם צריך להיות בתיק השקעות המתאים לו, וזה נכון לכל פרק זמן. אם אדם נמצא במסלול כזה, הסיכוי שהוא ייכנס לפאניקה וימכור את התיק ברגע הלא נכון הוא נמוך יותר. זה לא נכון סתם לבצע מהלכים מהירים ולעבור לתיק דפנסיבי יותר, במיוחד לא בכספים המיועדים לטווח ארוך".

30% "שחר"

השינוי המשמעותי ביותר בתיק הוא הכפלת ההשקעה בסדרות האג"ח הממשלתיות מסוג "שחר", שאינן צמודות למדד, בריבית קבועה, מ-15% ל-30% מסך התיק.

לוי מסביר, כי "עברנו ממצב של צמיחה מהירה וצפי להעלאות ריבית חדות ומהירות למצב של צפי לצמיחה מאוד איטית, בתסריט האופטימי, ולכן אין צפי להמשך העלאות ריבית משמעותיות. במצב כזה, עדיף לקבל ריבית ידועה מראש, והאפיק הלא צמוד בסיטואציה של אינפלציה נמוכה עדיף על פני האפיק הצמוד".

רכיב שקלי נוסף שאותו מגדיל כעת לוי הוא הרכיב הקונצרני. לדבריו, "גם פה האפיק הצמוד נעשה פחות אטרקטיבי, ויש בו כרגע אג"ח קצרות עם תשואה יפה לפדיון, באזור ה-5%".

אחת משתי סדרות האג"ח שציין לוי באפיק זה בסבב הקודם היא אי.די.בי אחזקות ה' , שהניבה בתקופה החולפת תשואה שלילית של כ-4.5%, לעומת מדד תל בונד השקלי שהתחזק בכ-2%. הסדרה השנייה, מבני תעשיה ז' , גם היא מניבה תשואת חסר לעומת המדד, עם ירידה של 1%.

את אפיק האג"ח הקונצרניות צמודות המדד מותיר לוי בשיעורו - 20%, ומציין כי "האפיק חזר להיות סביר, לא יותר מזה. ההמלצה שלנו היא עדיין להתרחק מחברות החזקה ונדל"ן יזמי, וכרגע אנחנו לא מפחדים ללכת למח"מים בינוניים, בחברות מדורגות גבוה של נדל"ן מניב, תעשייה ובנקים, במח"מ של עד 4-4.5". באפיק זה בולטת לחיוב סדרת האג"ח רמי לוי א' , שקפצה בכ-6%, לעומת מדד האג"ח הכללי שנחלש בכ-3.5%. שתי הסדרות האחרות שציין לוי, דמרי ב' ואגוד הנפקות התחייבות א' , הניבו גם הן יותר מהמדד, כשדמרי התחזקה בכ-1% ואגוד נותרה ללא שינוי.

"הקונצרני בריבית משתנה ירד חזק"

אפיק נוסף שנותר ללא שינוי, על 5%, הוא האפיק הקונצרני בריבית משתנה. לוי מציין כי "אפיק זה ירד חזק מאוד, וכך גם הסדרות של מבני תעשיה ולוינשטיין שהוזכרו בפעם הקודמת. למרות זאת, שתי החברות ישלמו את הכסף, לכן אני בוחר להישאר איתן. אפיק זה נבנה כך שיתאים לתקופות של עלייה בריבית. בפועל, עיקר הפעילות באפיק זה מתבצעת על-ידי קרנות הנאמנות, ולכן מתאפיין האפיק בתנודתיות גבוהה, שאינה מתאימה לכל אחד. לכן גם הקצינו לו רק 5%. בשל פדיונות של מיליארדים מקרנות הנאמנות בתקופה האחרונה, סבלו האג"ח בריבית משתנה מירידות חדות ביחס לשאר שוק האג"ח". כך, סדרות האג"ח מבני תעשיה י"ג ולוינשטיין נכסים א', צנחו בקרוב ל-9% ו-10% בהתאמה.

לטובת חיזוק האפיקים שצוינו, לוי מקטין את נתח אפיק המק"מ שלו מ-15% ל-10%, ומסביר כי צעד זה נעשה "בגלל האטרקטיביות של השחרים והקונצרניים השקליים, שאותו לא הגדלנו כי אין מספיק היצע. המק"מ ממשיך להיות השקעה חסרת סיכון בעלת תשואה סבירה, ואלטרנטיבה לתקופות שבהן שוק האג"ח מתקשה לעלות".

את הרכיב המנייתי בתיק לוי משנה מעט, ומקטין ב-5% ל-25%, עם הטיה קטנה לטובת חו"ל. לדבריו, "בתקופה הקצרה שעברה מאז נבנה התיק, רכיב המניות כולו עדיין לא סיפק את הסחורה. מצד אחד אנחנו חושבים שהמחירים לא גבוהים, אבל מצד שני נתוני המאקרו נחלשו, וצצות בעיות, לכן הקטנו קצת את הרכיב".

התשואות שהניבו ההמלצות של קובי לוי מתחילת מאי
 התשואות שהניבו ההמלצות של קובי לוי מתחילת מאי

תיק ההשקעות המומלץ של קובי לוי
 תיק ההשקעות המומלץ של קובי לוי

עיקרי ההמלצות של קובי לוי
 עיקרי ההמלצות של קובי לוי

הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך