מה חושבים האנליסטים על אפל ביום שאחרי סטיב ג'ובס?

המשקיעים מוטרדים מהודעתו של סטיב ג'ובס על התפטרותו מתפקיד מנכ"ל אפל ■ בנקי ובתי ההשקעות הנחשבים בעולם לא מתרגשים: "טים קוק הוא מחליף ראוי, דובקים בהמלצת 'קנייה'"

ההודעה של סטיב ג'ובס על התפטרותו מתפקידו כמנכ"ל אפל , טלטלה אמש את המשקיעים: לאחר ההודעה, צנחה מניית החברה בעד 7% במסחר המאוחר בוול סטריט , כאשר גם יצואניותיה של אפל באסיה סופגות מימושים במהלך המסחר היום.

אולם, אנליסטים רבים המסקרים את החברה, מבהירים כי טים קוק - עד לא מזמן סמנכ"ל התפעול של אפל - הוא מחליף ראוי לג'ובס, ודובקים בהמלצת "קניה" חמה לענקית הטכנולוגיה המצליחה.

"אנו מאמין שקוק מוכשר ומתאים לתפקיד, ובקיא מאד בתוכניות העסקיות של אפל, במפת הדרכים שלה למוצריה ובעסקיה התפעוליים", כבר היום כריס וויטמור (Chris Wihtmore), אנליסט בכיר בדויטשה בנק, במזכר ללקוחותיו.

ולא רק בדויטשה בנק סוברים כך: גם אנליסטים ב-UBS, בברקליס קפיטל וכן ב-JP מורגן יצאו בהצהרות דומות, לאחר הודעתו של ג'ובס הלילה. ג'ובס, נזכיר, המייסד והמנכ"ל האגדי של אפל, הודיע הלילה על התפטרותו וצפוי לעבור לכהן כיו"ר דירקטוריון החברה.

נכון לעכשיו, כאמור, מרבית האנליסטים נשארים שוריים על המנייה: UBS שומרים על המלצת "קנייה" למניה, עם מחיר יעד של 510 דולר. בדויטשה בנק ממליצים על "קנייה" עם מחיר יעד של 500 דולר למניה. זאת ועוד, ב-JP מורגן שוריים במיוחד - וצופים מחיר יעד של 525 דולר למניה בתוך 12 חודשים. גם בברקליס מצמידים לאפל מחיר יעד נאה - 515 דולר למניה.

"קוק בקיא בחברה; זה לא שינוי משמעותי לאפל"

יש לציין כי ג'ובס נמצא בפועל בחופשת מחלה מתחילת שנת 2011, ולפיכך קוק מכהן במחליפו בפועל כבר מעל ל-8 חודשים. קוק, 50, עובד בחברת אפל כבר יותר מעשור. "הוא יודע את החזון, את המטרות. אני לא חושב שהולך להיות איזשהו שינוי משמעותי באפל בעקבות החילוף", אמר אלסטייר פולרטון (Alistair Fullerton), מנהל השקעות ב-IND-X, בריאיון ל-CNBC.

אולם, ניתן להבין את דאגות המשקיעים: חילופי הגברי באפל מגיעים בתקופה בה החברה מתמודדות עם התגברות משמעותית בתחרות בגזרת הסמארטפונים, מול יצרניות דוגמת נוקיה, סאמסונג ו-HTC. בפני קוק עומד אתגר לא פשוט - לנצח על השקת המוצר הגדול הבא של אפל: האייפון 5.

האנליסטים סבורים כי הסיכון המרכזי של אפל לא טמון באייפון 5, אלא דווקא בעוד שנים מספר - ברגע שאפל תתיימר ותנסה להשיק סדרת מוצרים חדשה וייחודית נוספת: "אני לא מודאג לגבי האייפון 5, או לגבי השקה של כל מוצר כלשהו של אפל ב-12-15 חודשים הקרובים", מסביר סאנדיפ אגרוול (Sandeep Aggarwal), אנליסט בכיר בפרטנר דיגיטל. "אני מודאג יותר מתקופה של עוד שנתיים - האם אפל תוכל לייצר את אותו עניין שייצרה סביב מוצריה בעבר? האם תוכל אפל להמשיך להשיק מוצרים יצירתיים וחדשניים כדי שעשתה בעשור האחרון?".

אבל למרות הדאגות, האנליסטים עדיין ממליצים על אפל כשהשקעה איכותית: "החדשות יכבידו על המניה בטווח הקצר, אבל החברה עדיין מציגה פוטנציאל צמיחה משמעותי, ונמצאת בפוזיציה טובה מול מתחרותיה", כתבו כלכלני JP מורגן היום.

גם בברקליס מאמינים כי "בזמן שההתפתחויות המאקרו-כלכליות מהוות סיבה לדאגה עבור חברות אחרות בסקטור הטכנולוגיה, אנו צופים כי אפל תוסיף לצמוח ברקע השקת מוצרים נוספים בגזרת הסמארטפונים והמחשבים הפרטיים, תוך שהחברה מוציאה לפועל את האסטרטגיה שלה".