"האטה דרמטית בצריכה - אוגוסט אחד החלשים מזה שנים"

תמר יסעור, מנכ"לית לאומי קארד, סוגרת רבעון עם רווח של 47 מיליון שקל, אך מתריעה: "כרטיסי אשראי הם ברומטר לצריכה - ומצמיחה של 9% ירדנו ל-2%" ■ "חוששת שזה לא ייגמר באוגוסט"

‎‎עוד רבעון מצוין ללאומי קארד, חברת כרטיסי האשראי שבבעלות בנק לאומי (80%) וקבוצת עזריאלי (20%), ובניהול תמר יסעור. החברה סיימה את הרבעון השני של 2011 עם עלייה ברווח ובהכנסות, וזאת למרות הירידה בעמלה הצולבת.

הרווח של לאומי קארד עמד ברבעון על 47 מיליון שקל, עלייה של 24% בהשוואה לרבעון המקביל, והוא משקף תשואה על ההון של 19%. ההכנסות עלו ברבעון ב-10% והגיעו ל-235 מיליון שקל. מתחילת השנה עומד הרווח על 87 מיליון שקל בהשוואה ל-72 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ההכנסות צמחו במחצית הראשונה ב-9% והסתכמו ב-457 מיליון שקל.

היקף השימוש בכרטיסי לאומי קארד הגיע במחצית ל-24.8 מיליארד שקל, עלייה של 9%, כאשר בכרטיסים חוץ-בנקאיים הגיע היקף השימוש ל-6.5 מיליארד שקל, קפיצה של 19%. כרטיסים חוץ-בנקאיים מהווים כעת 26% מהמחזור בהשוואה ל-23% אשתקד.

עיקר הכרטיסים החוץ-בנקאיים מונפקים ב-3 המועדונים שמפעילה לאומי קארד: שופרסל, עזריאלי ומועדון 365 שבבעלות רמי שביט, הכולל את המשביר, ניו-פארם ואופיס דיפו. האחרון יפסיק את שיתוף-הפעולה שלו עם החברה בסוף דצמבר, אך יסעור, המנכ"לית, לא מתרגשת מכך: "אנחנו לא רואים עם שביט עין בעין. זה לא הילד לו פיללנו, אבל זה עניין לא מהותי שלא ישפיע על התוצאות הכספיות".‏

- ‏‎‎איך הצמיחה בשוק האשראי?‏

‎‎‏"כרטיסי אשראי הם ברומטר לצריכה במשק, ואנחנו רואים האטה דרמטית בצריכה, יש כאלה שיגידו מיתון. אוגוסט הוא אחד החודשים החלשים ביותר מזה שנים בכל הפרמטרים - מצמיחה של 9% ירדנו לצמיחה של 2%, זו צניחה חופשית. אני חוששת שזה לא ייגמר באוגוסט".

- ‎‎איך תשפיע ירידת העמלה הצולבת ל-0.64% - אם תתקבל המלצת רשות ההגבלים - על החברה?‏

‎‎‏"מתווה הירידה לא ידוע, אבל בעמלה של 0.64% תהיה פגיעה דרמטית ברווחיות. ההכנסות בכל הענף ירדו במאות מיליוני שקלים, וכך גם הרווח. יהיה שינוי משמעותי בפרדיגמות העסקיות של כרטיסי האשראי. נצטרך להתרגל לרווח נמוך יותר". ‏

הכנסות המימון של לאומי קארד המשיכו לעלות והגיעו במחצית ל-71 מיליון שקל - כ-15% מהכנסות החברה. גם האשראי החוץ-בנקאי ממשיך לצמוח. ברבעון השני הגיעה החברה ל-534 אלף כרטיסים חוץ-בנקאיים, עלייה של 6.6%, וזאת בהשוואה לעלייה של 2% בלבד בכמות הכרטיסים הבנקאיים. 60% מהכרטיסים החדשים שהנפיקה החברה היו כרטיסים חוץ-בנקאיים.

האשראי החוץ-בנקאי הקמעונאי צמח מתחילת השנה ב-7.8% והגיע ל-1.4 מיליארד שקל. הריבית הנגבית בכרטיסים חוץ-בנקאיים המשיכה לעלות והגיעה ל-12.6% - בהשוואה ל-11.6% ב-2010 ול-10.5% בממוצע 2009. ‏‏‎‎