מי צריך את אייל גולן ושלום חנוך

בהפגנת מחאה הציבור צריך לבוא בשביל המחאה, לא בשביל מופעי בידור חינם

מה זה צריך להיות - מחאה חברתית או מופע בידור? או, במלים אחרות: לאיזה צורך הזמינו ראשי המחאה החברתית את הזמרים אייל גולן ושלום חנוך להופיע ב"הפגנת המיליון" במוצאי שבת?

התשובה ברורה: כדי למשוך כמה שיותר אנשים. עניין המיליון הוא יומרני למדי, ונראה כי המארגנים סבורים כי כדי לעמוד במספר הזה יש צורך באטרקציה - ורצוי כמה אטרקציות. בכך אומרים המארגנים כי הם אינם מאמינים שהנושא עצמו, כלומר אי-הצדק החברתי, די בו כדי למשוך מספיק אנשים. וזה מסר לא טוב שמריח מתבוסתנות מסוימת.

שלא יהיו אי-הבנות: אני מבין את הצורך להזמין אנשים ידועים מכל החוגים כדי להביע הזדהות עם המחאה. זה בהחלט עוזר. אבל להביע הזדהות זה לא אומר לתת הופעה. כי אחר-כך באה התקשורת וסופרת ראשים, ומתחיל הוויכוח הנצחי כמה אנשים השתתפו בהפגנה. אבל אם מביאים הופעה של זמרים מפורסמים - אין טעם ואפשרות לספור.

כי לא ניתן לדעת כמה אנשים באו למקום כדי להפגין - וכמה הגיעו בשביל לקבל הופעת חינם של הזמרים האהובים עליהם, כאלה שבאופן רגיל צריך לשלם הרבה כסף כדי לשמוע אותם.

איזו תנועה?

אני נזכר באסיפה של התנועה לאיכות השלטון לפני כמה שנים באמפיתאטרון בקיסריה. המקום היה מלא מפה לפה, ובמיוחד הרשים המספר הגדול של צעירים. שאלתי אחת מהם מה היא עושה בתנועה, והיא השיבה "איזו תנועה". שאלתי אותה אם היא יודעת מה האירוע, היא אמרה: "בטח, שלמה ארצי". גם זה כמובן אמצעי לקרב אנשים לרעיון או תנועה, אבל זו בוודאי לא אינדיקציה למספר התומכים והחברים.

תמיכה ואמפתיה

אני כותב את הדברים ממקום של תמיכה ואמפתיה למחאה החברתית. אני עדיין עומד נפעם מול התופעה, הנראית כציון דרך ביחסים בין הציבור לבין מנהיגיו. אני מלא התפעלות מהצעירים המשתתפים באירוע ההמוני הזה, ומאלה המנהיגים אותו בתבונה ובארגון כמעט מופתי. זה יפה. זה חשוב. ואני ממש לא רוצה לקלקל.

אני כותב בתקווה למנוע מראשי המחאה עצמם לקלקל אותה. לא הייתי רוצה לראות את המחאה הופכת למופע בידורי. אנשים צריכים להשתתף מכיוון שאכפת וכואב להם, לא כדי לשמוע מופעי חינם של זמרים פופולריים. אנשים צריכים לבוא להפגנה כדי לשמוע את דפני ואת סתיו - ואפשר גם סלבריטאים. אבל שידברו על העניין עצמו, שלא יתנו מופע.

צדק חברתי - וחשד להעלמת מס

אני ממליץ למארגני המחאה החברתית להיות גם יותר קפדנים לגבי אלה המופיעים אצלם. כאמור, אייל גולן התבקש להופיע בשבת הקרובה. אותו גולן, ולא רק הוא, נעצר לא מזמן בחשד להעלמת מס, ועניינו זה עדיין לא הסתיים.

התחמקות מתשלום מס משמעותה שמישהו אחר יצטרך לשלם יותר; וגם שיהיה פחות כסף לבנייה ולמילוי שאר הדרישות של המפגינים. צדק חברתי והעלמת מס לא יכולים ללכת ביחד.