נתניהו: "הגידול בבנייה - פעילות ממשלה מוצלחת בראשותי"

(עדכון) - הלמ"ס דיווחה על עלייה של 15% בהתחלות הבנייה במחצית הראשונה - שיא של עשור ■ רה"מ: חוק הוד"לים והרפורמה במינהל תורמים ויתרמו להגדלת ההיצע" ■ בהתאחדות הקבלנים מזהירים מהאטה בבנייה בשל הקושי בהשגת אשראי מהבנקים

היום (ד') פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתייחסים להתחלות הבנייה במחצית השנה הראשונה של 2011. נתונים אלו מראים על עלייה של 15% בהתחלות הבנייה בתקופה זו בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, בבחינת הנתונים על פי רבעונים ניתן לראות כי ברבעון השני של 2011 דווקא נרשמה ירידה של כ-2.5% בהתחלות הבנייה וזאת בהשוואה לרבעון הקודם. ברבעון השני של השנה הוחל בבנייתן של 10,809 יח"ד לעומת 11,169 יח"ד ברבעון הראשון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנתונים שפירסמה הלמ"ס, וציין כי "מגמת הגידול בהתחלות הבנייה משקפת את הפעילות המאומצת והמוצלחת של הממשלה בראשותי כבר מתחילת כהונתה. הצעדים שכבר נקטנו בשוק הנדל"ן, בתוספת חוק הוד"לים והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שאושרו לאחרונה, תורמים ויתרמו עוד רבות להגדלת היצע הדירות למגורים וכתוצאה מכך לירידה במחירי הדיור בכל הארץ".

הקבלנים: הבנקים מקפיאים האשראי

מנגד, מנכ"ל התאחדות הקבלנים מוטי כידור מציין כי בהתאחדות הקבלנים מעריכים כי גם ברבעונים הבאים נראה פחות התחלות בנייה למרות השיווקים ולמרות הוד"לים וזאת בשל העובדה שהבנקים עצרו את המימון לענף הבנייה והקבלנים מתקשים היום לקבל אשראי. מחאת האוהלים תרמה אף היא למגמה שכן הירידה בביקושים לדירות מקשה עוד יותר על קבלת האשראי.

עוד מציין כידור כי הנתונים מעידים על תופעה מדאיגה נוספת בכל הקשור לגמר הבנייה. "על פי נתוני הלמ"ס ברבעון השני הסתיימה בנייתן של 8,428 יח"ד לעומת 8,407 יח"ד ברבעון הראשון. בהתחשב במספר התחלות הבנייה, מדובר בנתון נמוך מאוד. במצב של ענף בריא היינו צריכים לראות עלייה בגמר בנייה אך העובדה שיש מחסור חמור בעובדים מקצועיים גורמת להארכת משך הזמן בו פרויקט מגורים מוקם".

עוד מוסיף ואומר כידור כי "כיום מועסקים בענף הנדל"ן כ-5,000 עובדים זרים בלבד. לפני חודשיים התקבלה החלטה במשרדי הממשלה לתת מכסה של עובדים זרים בענף אולם עד עתה לא סופק לענף ולו עובד אחד בלבד. אנחנו חוששים כי ההאטה בהתחלות הבניה והמחסור בעובדים יגרום להמשך העלייה במחירי הדירות בטווח הארוך כי עדיין נשמר הפער בין התחלות הבניה ובין הגידול במשקי הבית הזקוקים לקורת גג".