ישראל מאיימת: נבטל ההסכמים עם הפלסטינים אם יפנו לאו"ם

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן: "יש לנו הרבה הסכמים עם הרשות הפלסטינית; אין לנו שום הסכם עם 'ממשלת פלסטין'" ■ בין ההסכמים: יחסי יבוא-יצוא עם הרשות, חלוקת מים ושת"פ בטחוני

ישראל מעצימה את הקמפיין נגד יזמת הפלסטינים לבקש מאו"ם הכרה במדינה פלסטינית עצמאית. שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, אומר, שכל ההסכמים בין ישראל לרשות הפלסטינית עלולים להיות בטלים ומבוטלים אם הפלסטינים אכן יפנו לאו"ם בשבועות הקרובים.

"יש לנו הרבה הסכמים עם הרשות הפלסטינית; אין לנו שום הסכם עם 'ממשלת פלסטין'", אמר אורן בראיון ל-Cable, בלוג באתר של המגזין Foreign Policy. "זו פשוט עובדה. אין לנו אף הסכם עם 'ממשלת פלסטין. (פניה פלסטינית לאו"ם) מציבה אותנו במציאות חדשה".

אורן ציין שהסכמים הקיימים עם הרשות עוסקים בתחומים שונים, כגון יחסי יבוא-יצוא, חלוקת מים ושת"פ בטחוני בין ישראל לכוחות הביטחון של הרשות. כל אלה יאבדו את תוקפם אם הפלסטינים יכריזו על הקמת מדינה עצמאית בהסתמך על הצבעה באו"ם, במקום לנהל מו"מ עם ישראל באמצעות תהליך השלום.

"גם ההסכם בין ארה"ב לרשות בסכנה"

"לא מדובר רק בהסכמים שלנו עם הרשות הפלסטינית", הדגיש אורן. "גם ההסכמים בין ארה"ב לרשות הפלסטינית (נתונים בסכנה). ארה"ב היא אחת מהצדדים שחתומים על הסכם אוסלו והיזמה הפלסטינית באו"ם תערער את ההסכם הזה... לצעדים חד-צדדיים יהיו השלכות משפטיות, כלכליות ופוליטיות מבחינתנו ומבחינת ארה"ב".

האסטרטגיה נוכחית של ממשל אובמה היא להוסיף לדחוף את הקוורטט (ארה"ב, האיחוד האירופי, או"ם ורוסיה) להגיע לכלל הסכמה על הצהרה שתאשש את גבולות 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים ושתכיר בזהותה של ישראל כמדינה יהודית, כבסיס לקידום המו"מ בין ישראל לפלסטינים. הסעיף שעוסק ב"מדינה יהודית" היה המכשול שמנע פרסום הצהרה מוסכמת של הקורטט בפגישה האחרונה של נציגיו בוושינגטון, ביולי. אולם אורן אומר, שגם אם תושג הסכמה על הצהרה משותפת, בעיית היזמה הפלסטינית לפנות לאו"ם לא תיפתר.

"אין שום ערובה שהצלחה של חברי הקוורטט לנסח הצהרה משותפת תניע את הפלסטינים לזנוח את יזמת הפניה לאו"ם", אמר השגריר. הוא הוסיף, שממשלות ארה"ב וישראל מתאמות את מהלכיהן בנושא זה "באופן אינטנסיבי ועל בסיס יום-יומי"". לדבריו, יש "מידה רבה מאוד של הסכמה" בין וושינגטון לירושלים בסוגיה זו.

ממשל אובמה מתנגד למדינה פלסטינית

ממשל אובמה אכן הצהיר פעמים רבות שהוא מתנגד ליזמה הפלסטינית באו"ם ושאין תחליף למו"מ ישיר בין הצדדים. השאלה היא האם הממשל אכן עושה כל מה שביכולתו כדי לשכנע מדינות אחרות לא להצביע בעד מדינה פלסטינית בהצבעה המתוכננת בעצרת הכללית, בספטמבר, ציין הבלוג.

על כך השיב אורן: "אני חושב שהממשל מבין מה שצריך לעשות. אנו פועלים להשגת מטרות דומות". אולם בתשובה לשאלות נוספות לגבי מאמצי הממשל, נמנע אורן מלומר האם ממשל אובמה אכן עושה כל מה שביכולתו בחזית הדיפלומטית, מציין הבלוג.

כמה מתומכי ישראל בוושינגטון אומרים שהממשל חייב לעשות יותר. "ארה"ב חייבת להשיק מאמץ ציבורי נמרץ שתכליתו לשכנע מדינות אחרות, גדולות וקטנות, להתנגד ליזמה הפלסטינית", אומר דובר אייפא"ק לשעבר, ג'וש בלוק.

אורן אומר, כי הרשות הפלסטינית מתכננת לנצל את הכרת או"ם במדינה הפלסטינית כדי לנהל "מלחמה משפטית" (lawfare) מתמדת נגד ישראל בפורומים בינלאומיים, מצב שיפחית את הסיכויים להשגת פיתרון באמצעות מו"מ.

"אנו רוצים לנהל מו"מ אך לא נהיה מסוגלים לעשות זאת אם הפלסטינים יתקפו את הלגיטימיות שלנו בכל זירה בינלאומית", אמר אורן. "לא ננהל מו"מ תחת אש והפלסטינים שוגים אם הם חושבים שכך נעשה".

הוא הוסיף: "הפלסטינים רשמו לזכותם הישגים עצומים ב-18 השנים השנים שחלפו ולכל אלה תהיה נשקפת סכנה... זו תהיה טרגדיה גדולה".