שרה נתניהו והרופאים היחצנים

דוקטור, ברור שמגרונך מדברת אשת ראש הממשלה שהזינה אותך במעשיות

הרבה פנים יש לפרשיות שרה נתניהו: השימוש במוסדות המדינה לכיבוי שריפות שהיא מבעירה; גיוס מערך יחסי הציבור של ראש הממשלה (הכולל כמובן את "ישראל היום") כדי להסתער על טרא קומרי, המטפלת קשת-היום של שמואל בן-ארצי הישיש, אביה של שרה; התנהלותו של נתניהו, שפעל ביודעין בניגוד להנחיות היועץ המשפטי לממשלה האוסרות שימוש באורגנים של המדינה למטרות פרטיות; מינוי טרי בשירות המדינה של דובר לשרה, כנראה מתוך הנחה כי העתיד טומן בחובו פרשיות נוספות שלה.

אבל קיים פן נוסף, שאליו אבי אוחיון - לע"מ כמעט לא מתייחסים: הרופאים של משפחת נתניהו, שהפכו עצמם ליח"צנים של המשפחה.

מה עם חובת הסודיות של ד"ר ברקוביץ?

הגדיל לעשות ד"ר צבי הרמן-ברקוביץ', המשמש כרופאו של אבי שרה. ברקוביץ' צוטט בהודעת לשכת ראש הממשלה (!) כי "מדובר בהתרשלות של המטפלת, שהותירה את המטופל הסיעודי לבדו"; הוא אמר עוד כי "האירוע (בין המטפלת לשרה) הסתיים בנקע באצבע היד שהמטפלת גרמה לעצמה".

מאיפה אתה יודע, דוקטור? הרי לא היית במקום; וגם אם המטפלת נעדרה כאשר אתה הגעת, אתה הרי לא יודע את הסיבה לכך: אולי שרה שילחה אותה? ולגבי הנקע, דוקטור, איך אתה יכול לקבוע ממה הוא נגרם? כשאתה הגעת, זה היה לאחר שהנקע כבר אירע, אז ממי קיבלת את ה"מידע" הזה? מעבר לכך, אתה, כרופא שטיפל במטפלת, האם אין לך חובת סודיות כלפיה? האם אתה לא עברת על חובת הסודיות הקיימת כלפי חולה?

כך שברור שמגרונך מדברת שרה נתניהו שהזינה אותך במעשיות הללו. הרי לא יעלה על הדעת שביקשת גם לקבל גם את גירסת המטפלת. שרה מספרת לכם סיפורים, ואתם מעבירים אותם לתקשורת ללא בדיקה, וכך אתם מטעים את הציבור.

אני לא חושב שרופא הוא האדם הנכון להתייחס למחלוקת כזאת, אבל אם כבר - האם לא ראוי שתנסו ללמוד את האמת? כלומר, שתדברו עם שני הצדדים?

בשביל ההתחככות והרהבתנות

למה אתם עושים את זה? למה אתם משרתים את ההתנהגות של שרה? כדי להמשיך להיות בין המוזמנים לאירועים בביתם? כדי לזכות לשהות בכפיפה אחת עם הבעל בנימין? זה בטח לא בשביל התבשילים של שרה, כי היא הרי לא מבשלת בעיקרון. אז למה? בשביל התחככות ורהבתנות אתם מוכנים למכור את האינטגריטי שלכם, הן כרופאים והן כבני אדם?

אבל אלה כבר שאלות שההסתדרות הרפואית חייבת לעסוק בהן, ואני מקווה שתעשה זאת בהקדם. כי התופעה, מלבד היותה מכוערת, היא גם מבזה את מקצוע הרפואה.

יו"ר האתיקה הרפואית מדבר

ביקשתי את התייחסותו של פרופ' אבינועם רכס, יו"ר הלשכה לאתיקה של הסתדרות הרופאים: "הרופאים שהתבטאו בתקשורת על הפרשה נקלעו שלא בטובתם לוויכוח בין אשת ראש הממשלה לבין המטפלת באביה. לדעתי, טוב היה לו הרופאים נמנעו מלהופיע בתקשורת ולמסור מידע שהגיע אליהם מאחרים או מפי השמועה".

"רופאים", הדגיש הפרופ' רכס, "צריכים לעסוק ברפואה בלבד".

האם שרה מקבלת ייעוץ נפשי?

אני חושב שהצטברו כבר מספיק מקרים כדי לתהות אם שרה זקוקה ליועץ תקשורת - או ליועץ לעניינים נפשיים. כאשר אצל אדם מתגבש דפוס התנהגות הרסני, זה דורש התערבות מקצועית.

לא צריך להיות איש מקצוע כדי לאבחן אצל שרה את חוסר היכולת שלה לשלוט, במצבים של לחץ, ברגשותיה ובמעשיה. מדובר ככל הנראה בבעיה שאם לא מטפלים בה, היא הולכת ומחמירה. בואו נקווה שהבעיה כבר מטופלת.

אינטרס של המדינה

פעם חששו אנשים שפנייה לטיפול נפשי מסמנת אותם בצורה שלילית. אבל שרה עצמה היא פסיכולוגית, כך שאין להניח שגם היא חושבת כך. היום טיפול כזה הוא מקובל, והלוואי שיותר היו פונים לקבלו.

הרי לכל אחד מאיתנו יש את הבעיות שלו, ולמה לא לפנות לעזרה כפי שפונים כאשר מדובר בבעיה פיזית? מה גם שבמקרה זה הטיפול בשרה הוא אינטרס לא רק שלה ושל בני משפחתה - אלא גם של המדינה.