ארה"ב לישראל: אל תאיימו בביטול הסכמים עם הפלסטינים

דוברת משרד החוץ האמריקני מגיבה על איום שהשמיע שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן ■ "אנו סבורים ששני הצדדים צריכים לקיים התחייבויות קודמות"

ממשל אובמה קורא לישראל לא לבטל הסכמים קיימים עם הפלסטינים, גם אם הם יממשו את תכניתם לפנות לאו"ם בבקשה להכיר במדינה פלסטינית עצמאית.

הדברים נאמרו בתגובה על איום שהשמיע שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, שלפיו כל ההסכמים בין ישראל לרשות הפלסטינית עלולים להיות בטלים ומבוטלים אם הפלסטינים אכן יפנו לאו"ם בשבועות הקרובים.

"יש לנו הרבה הסכמים עם הרשות הפלסטינית; אין לנו שום הסכם עם 'ממשלת פלסטין'", אמר אורן בראיון ל-Cable, בלוג באתר של המגזין Foreign Policy. "זו פשוט עובדה. אין לנו אף הסכם עם 'ממשלת פלסטין'. (פניה פלסטינית לאו"ם) מציבה אותנו במציאות חדשה". הוא הוסיף, שגם ההסכמים בין ארה"ב לפלסטינים יהיו נתונים בסכנה אם הפלסטינים ינקטו צעד חד-צדדי ויפנו לאו"ם.

דוברת הסטייט דיפרטמנט, ויקטוריה נולאנד, הגיבה היום (ה') על דברי אורן כך: "אנו מתייחסים ברצינות למחויבויות קודמות שנטלו על עצמם כל הצדדים ואנו מצפים שהצדדים ינהגו אף הם כך. אנו נוסיף לקרוא לפלסטינים ולישראלים לכבד במלואן את התחייבויותיהם".

אולם הדוברת התחמקה משאלות של כתבים כיצד תנהג ארה"ב עצמה אם הפלסטינים יכריזו על הקמת מדינה באופן חד-צדדי. "אנו מאמינים שכל הצדדים חייבים לכבד התחייבויות קודמות ואנו מדגישים נקודה זו. אני לא עומדת להיכנס לשאלות על כל מיני מצבים היפותטיים וכל מיני תרחישים מטורפים".

בתשובה להערות של עיתונאים, שפניה של הפלסטינים לאו"ם אינה תרחיש מטורף כל כך, אמרה נולנד: "אינני מוכנה לדבר על תכניות חירום (של ארה"ב) בצורה זו או אחרת. אני פשוט נותנת ביטוי לעמדה הרשמית של הממשל האמריקני, דהיינו שאנו מתייחסים ברצינות להתחייבויות קודמות של כל הצדדים ואנו מצפים שכל הצדדים יוסיפו לקיים אותן".

בראיון ב-Cable אמר אורן ציין שהסכמים הקיימים עם הרשות עוסקים בתחומים שונים, כגון יחסי יבוא-יצוא, חלוקת מים ושת"פ בטחוני בין ישראל לכוחות הביטחון של הרשות. כל אלה יאבדו את תוקפם אם הפלסטינים יכריזו על הקמת מדינה עצמאית בהסתמך על הצבעה באו"ם, במקום לנהל מו"מ עם ישראל באמצעות תהליך השלום.

הוא הוסיף, שממשלות ארה"ב וישראל מתאמות את מהלכיהן בנושא זה "באופן אינטנסיבי ועל בסיס יום-יומי"". לדבריו, יש "מידה רבה מאוד של הסכמה" בין וושינגטון לירושלים בסוגיה זו".

ממשל אובמה אכן הצהיר פעמים רבות שהוא מתנגד ליזמה הפלסטינית באו"ם ושאין תחליף למו"מ ישיר בין הצדדים. השאלה היא האם הממשל אכן עושה כל מה שביכולתו כדי לשכנע מדינות אחרות לא להצביע בעד מדינה פלסטינית בהצבעה המתוכננת בעצרת הכללית, בספטמבר, ציין הבלוג.

על כך השיב אורן: "אני חושב שהממשל מבין מה שצריך לעשות. אנו פועלים להשגת מטרות דומות".

אולם בתשובה לשאלות נוספות לגבי מאמצי הממשל, נמנע אורן מלומר האם ממשל אובמה אכן עושה כל מה שביכולתו בחזית הדיפלומטית, מציין הבלוג.

השגריר אמר עוד, כי הרשות הפלסטינית מתכננת לנצל את הכרת או"ם במדינה הפלסטינית כדי לנהל "מלחמה משפטית" (lawfare) מתמדת נגד ישראל בפורומים בינלאומיים, מצב שיפחית את הסיכויים להשגת פיתרון באמצעות מו"מ.

"אנו רוצים לנהל מו"מ אך לא נהיה מסוגלים לעשות זאת אם הפלסטינים יתקפו את הלגיטימיות שלנו בכל זירה בינלאומית", אמר אורן. "לא ננהל מו"מ תחת אש והפלסטינים שוגים אם הם חושבים שכך נעשה".

הוא הוסיף: "הפלסטינים רשמו לזכותם הישגים עצומים ב-18 השנים השנים שחלפו ולכל אלה תהיה נשקפת סכנה... זו תהיה טרגדיה גדולה".