נכסים ובניין תרכוש חלקה של כור במגדל HSBC במנהטן

התמורה: 240 מיליון דולר ■ שווי הנכס במרכז מנהטן עומד על 480 מיליון דולר ■ הנכס כולל קומפלקס משרדים המורכב מ-3 מבנים מחוברים, כולל מגדל בן 29 קומות

חברת כור , שרשמה ברבעון השני של 2011 הפסדי ענק בגין השקעתה במניות קרדיט סוויס, ממשיכה להצטייד במזומנים המוזרמים לקופתה על-ידי חברות אחרות מקבוצת אי.די.בי.

לפני כחודש הודיעה אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר, על עסקת בעלי עניין שבמסגרתה הזרימה, יחד עם החברה-הבת דסק"ש, 700 מיליון שקל לקופתה של כור, על רקע צורכי הנזילות של האחרונה; היום הודיעה כור על עסקה נוספת עם חברה הנמצאת תחת המטרייה של הקונצרן, הפעם החברה האחות נכסים ובנין.

נכסים ובנין, זרוע הנדל"ן של אי.די.בי, רוכשת תמורת 240 מיליון דולר את חלקה של כור בבניין HSBC במנהטן, שהשתיים קנו ב-2009. כתוצאה מהעסקה, ובניכוי החוב הצמוד לבניין, תשלם נכסים ובנין לכור 138 מיליון דולר במזומן, ותהפוך להיות הבעלים המלא של הנכס.

היות שמדובר בעסקת בעלי עניין, נדרש אישור בעלי המניות מקרב הציבור לביצועה, ושתי החברות הודיעו היום על זימון אספות לצורך אישור העסקה, אשר יתקיימו ב-10 באוקטובר.

הנכס המדובר נרכש כאמור על-ידי שתי החברות בחלקים שווים באוקטובר 2009, תמורת 353 מיליון דולר - 23 מיליון דולר מהם הוגדרו "הוצאות עסקה". אם וכאשר תבוצע העסקה, היא תשקף עבור כור רווח של 74% על ההון העצמי שהושקע בבניין, בהיקף של 72 מיליון דולר.

באפריל 2010 הושלמה עסקת הרכישה, ואז גם חתמו כור ונכסים ובנין על הסכם מימון עם בנק לאומי USA, אשר העמיד להן הלוואה של 210 מיליון דולר לעשר שנים לצורך מימון העסקה.

מדובר היה בעסקת Sale and Leaseback, ולאחר המכירה חתמה HSBC עם הרוכשות על הסכם שכירות ל-10 שנים. מטה HSBC, הממוקם בשדרה החמישית במנהטן בין הרחובות 39 ו-40, כולל קומפלקס משרדים המורכב משטחי מסחר ושלושה מבנים מחוברים. אחד המבנים הוא מגדל משרדים בן 29 קומות, בשטח בנוי של כ-80 אלף מ"ר.

באוגוסט 2010, ארבעה חודשים לאחר השלמת העסקה, בוצעה הערכת שווי לבנין על-ידי בנק ההשקעות CBRE, שהעריך את שוויו ב-390 מיליון דולר - גבוה ב-18.2% מהשווי שלפיו נרכש. כתוצאה מהערכת שווי זו, כל אחת מהרוכשות רשמה בדוחות הרבעון השני של 2010 עליית ערך של 72 מיליון שקל ביחס לחלקה בבניין. מסכום זה הפרישו השתיים 12% - כ-17 מיליון שקל, לטובת חלקו העתידי של המתווך בעסקת הרכישה, ג'קי שימל, ברווח הצפוי ממכירת הבניין. שימל מחזיק יחד עם אחיו מרק ב-10% מחברת גנדן, שבאמצעותה שולט נוחי דנקנר בקבוצה.

לפני כשלושה שבועות, עם פרסום דוחות הרבעון השני, הזמינה נכסים ובנין הערכת שווי נוספת לבניין HSBC, שוב מ-CBRE. כך, שווי הנכס עלה ב-23.1% נוספים, ושוויו הכולל עלה ל-480 מיליון דולר - 45% מעל שוויו בעת הרכישה.

לפי שווי זה מבקשת כעת נכסים ובנין לרכוש את חלקה של כור, אשר מצידה לא פנתה לקבל הצעות למכירת חלקה בבניין מגורמים שלישיים שאינם קשורים לקבוצת אי.די.בי.

בעקבות העלייה בשווי הנכס עלה הרווח של ג'קי שימל, כתוצאה מהתיווך בעסקה כאמור, לכ-10 מיליון דולר; אולם את התשלום הוא יקבל רק כאשר הנכס יימכר לגורם שלישי שאינו קשור לקבוצה.

סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובנין, אמרה כי העסקה, "תואמת את אסטרטגיית החברה להגדלת מצבת הנכסים המניבים של הקבוצה בארץ ובחו"ל, ובעיקר בצפון אמריקה. מיקום הנכס בלב מנהטן, לצד מצבת השוכרים האיכותית לתקופות שכירות ארוכות טווח למרבית הבניין, והצוות הניהולי המצוין שלו, הם השיקולים המרכזיים שלנו להשקעה בנכס לטווח ארוך".