ליצמן נגד מנכ"ל שיבא: "אם לא מוצא חן בעיניו - שיילך"

סגן שר הבריאות תוקף באופן חסר תקדים את פרופ' זאב רוטשטיין, בשל חלקו לכאורה בהתססת הרופאים הצעירים ממרכז הארץ כנגד ההסכם שנחתם ■ רוטשטיין: "אינני ממריד וגם לא פקיד"

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן תוקף היום (ב') באופן חסר תקדים את מנכ"ל בית החולים שיבא פרופ' זאב רוטשטיין, בשל חלקו לכאורה בהתססת הרופאים הצעירים ממרכז הארץ כנגד ההסכם שנחתם. בשיחה עם "גלובס" הוא אומר: "ההתססה הזאת נובעת בגלל שההסכם שנחתם, בהתאם להנחיות שלנו, מיטיב עם הפריפריה. אתה יודע שבפריפריה חיים שלוש-ארבע שנים פחות? אז במקום להעלים עין אני מקצה לשם יותר משאבים ולא רק לרופאים אלא גם לרכישת מכשור מתקדם ולהקמה של חדרי מיון קדמיים. אני גאה בזה. ואם זה לא מוצא חן בעיני רוטשטיין, שישים את המפתחות וילך הביתה".

דבריו של ליצמן באים לכאורה בתגובה לטענתו של רוטשטיין שלפיה "מרחו את המתמחים וירקו להם בפרצוף", אבל נדמה כי עיקר קצפו של ליצמן יצא על הריאיון שנתן הבוקר רוטשטיין לגלי צה"ל, ובו אמר על ליצמן: "יכול מאוד להיות שאותו מעניין יותר הדיאלוג שלו עם הרופאים המחוזיים על הנושא של מקוואות וראשי מקוואות מאשר בתי החולים. אני לא מרגיש אותו כאחד שמשדר לי אמפתיה על הנושא שהוא מופקד עליו מטעם הממשלה".

הרמז העבה הזה כאילו ליצמן דואג רק לציבור החרדי, בשעה שדווקא הוא זה שמעמיד משאבים ומחולל רפורמות שלא היו במערכת הבריאות ב-15 השנה האחרונות, הרתיח את ליצמן כמו שמעולם לא רתח. "טול קורה מבין עיניך", הוא אומר על רוטשטיין. "אני הרמתי את המערכת הזאת, ורוטשטיין רק משפיל אותה. הוא שוכח שהוא לא בעל הבית של בית החולים שלו, אלא פקיד במשרד הבריאות. הוא אמנם לא מתמחה, אבל הוא עדיין פקיד. את הציבור לא מעניין מה רוטשטיין חושב על ליצמן, מעניין אותו מה ליצמן חושב על רוטשטיין. הוא לא מנהל את המערכת הזאת. זו גם לא חוכמה גדולה לנהל בית חולים במרכז, נראה אותו מנהל בפריפריה. אני בטוח שמנהל ביה"ח פוריה שליד טבריה, ד"ר יעקב פרבשטיין, יכול היה לנהל את שיבא טוב יותר מרוטשטיין".

צעדים מעשיים

ליצמן כבר התבטא בעבר נגד מנהלי בתי חולים ממשלתיים שתוקפים בפומבי את המדינה, אבל הפעם נראה כי הוא שוקל גם צעדים מעשיים. "אני מקיים התייעצויות עם היועץ המשפטי לממשלה, כיצד נוהגים במנהל בית חולים ממשלתי שאינו עושה את התפקיד שלו וממריד עובדי מדינה. אני גם תמכתי בעבר בהצעת החוק של אחמד טיבי להגבלת הקדנציה של מנהלי בתי חולים ממשלתיים, ולהבנתי טיבי מתכוון להגיש אותה שוב ואני בהחלט אתמוך בה שוב. אני גם שוקל לגבש הצעה ממשלתית בעניין".

ליצמן בעיקר מתוסכל מכך שהוא היה הראשון שדרש לקצר את משך התורנות של המתמחים, ולא להסתפק בהגבלת מספר התורנויות בכל חודש, ואילו כל בכירי המערכת, לרבות נציגי המתמחים, התנגדו לרעיון. "אני בהחלט מבין ללבם של המתמחים שרוצים לעבוד פחות שעות. כשאני נשאתי את הדגל הזה קמה צעקה נגדי. הבעיה היא שהמתמחים ניזונים רק ממה שרוטשטיין ועורכי הדין שלהם מספרים להם. חתמו פה על הסכם מצוין אבל אני מבטיח שנמשיך לשפר את הרפואה הציבורית גם אחרי ההסכם הזה. זה לא סוד גם שאני תומך בהחזרת השר"פ, למרות שהאוצר מתנגד. אנחנו מדברים על זה. היום הרופאים שומעים מהמנהלים שלהם כמה רע במערכת, אבל כשאתה מסתובב בעולם, בכל המדינות, אתה רואה כמה מקנאים במערכת שלנו. בגמרא אומרים על זה: אם אתה לא יודע משהו, צא ושמע מה הרחוב מדבר. צאו לעולם ותראו מה שם חושבים עלינו".

"ליצמן משתלח"

פרופ' זאב רוטשטיין, מנהל המרכז הרפואי שיבא, מסר בתגובה: "אינני ממריד וגם לא פקיד. אני רופא זה למעלה משלושה עשורים ומשרת את הציבור באמונה במערכת הבריאות הציבורית. על הישגי והרקורד שלי יעידו אחרים.

תפקידי כמנהל שיבא מחייב אותי, כמו כל קודמי בתפקיד, לשמש כחלוץ לפני המחנה, לחשוב מחוץ לקופסה, להיות יצירתי, לחדש ולהגיע להישגים גם במחיר של אי-הסכמות עם קצרי רואי. בין השאר אני מחויב להגן על הרפואה הציבורית, לשמש מעוז של יושרה ומנהיגות לרופאי בית החולים ולהתריע מראש על פגיעה בציבור או ברפואה הציבורית.

"זה למעלה מחודש שהרב ליצמן תוקף את מנהלי בתי החולים במרכז הארץ, מוציא עליהם את תיסכולו ומאשים אותם בהמרדת הרופאים הצעירים. אני מצר על כך שהרב ליצמן, בעידנא דריתחא, בחר להשתלח וכמו המלך שאול פגע בשליח, תוך שהוא מפזר האשמות חסרות בסיס לכיווני. גם האמירות הפוגעניות והלא-מוצדקות הללו לא יסיטו אותי מהדרך הנכונה. לאחר שיבדוק וימצא כי לטענת ההמרדה אין כל שחר וכיוון שבחודש סליחות עסקינן, אני מאמין שהרב ליצמן יתכבד ויצטרף אל כולנו בבקשת סליחה ממי שפגענו בו וכוונותיו טובות".