מוטי זיסר ויוסי מימן נחבטים: תשואות האג"ח כבר ב-50%

אמש הורידה מעלות את דירוג האג"ח של אלביט הדמיה, שבשליטת מוטי זיסר, ואילו אמפל של יוסי מימן דיווחה על הדחת הדירקטור נמרוד נוביק ■ מניות השתיים השלימו צניחה של 80% מאז תחילת השנה

כמעט כרגיל בתקופה האחרונה, ירידות השערים החדות שנרשמו השבוע בבורסה בת"א באו לידי ביטוי רב יותר בניירות ערך שהנפיקו חברות ההחזקה אלביט הדמיה (מוטי זיסר) ואמפל (יוסי מימן). שתי החברות, בעלות התחייבויות ענק, מסומנות זה תקופה כמועמדות להסדר חוב עתידי, מה שבא לידי ביטוי בתשואת האג"ח שהנפיקו השתיים, שכבר נושקת ל-50%.

מניותיהן של שתי החברות השלימו קריסה של 80% מאז תחילת השנה. כתוצאה מהירידה החדה נסחרת אלביט הדמיה בשווי של 230 מיליון שקל בלבד (כאשר לבעל השליטה, זיסר, חוב של כמיליארד שקל מול מניותיו בחברה בבנק הפועלים), בעוד ששווי אמפל עומד על פחות מ-100 מיליון שקל.

אמש קיבלו שתי החברות חבטה נוספת. באלביט הדמיה הייתה זו הודעת חברת S&P מעלות על הורדת דירוג החוב בשתי דרגות, מ-A ל-BBB פלוס. עדכון זה מקטין את רמת ההשקעה באג"ח מ"בינונית-גבוהה" ל"בינונית", ומקרב את הגדרתה כ"ספקולטיבית" (הגדרה אשר עליה עונה כבר ההשקעה באג"ח אמפל). יתרת האג"ח במחזור של אלביט הדמיה עומדת על כ-2.3 מיליארד שקל.

"עלייה בסיכון הפיננסי"

במעלות מסבירים כי הורדת הדירוג "משקפת את העלייה בסיכון הפיננסי שבא לידי ביטוי בעלייה במינוף ובהיחלשות יחסי הכיסוי, אשר נובעות ישירות מהתארכות מחזור העסקים ודחייה של מימוש פעילויות". ארבע הפעילויות המרכזיות של אלביט הדמיה הן ייזום מרכזי מסחר ומלונות במזרח ובמרכז אירופה, נדל"ן מניב בארה"ב ופעילות יזמית בהודו.

במעלות מציינים כי מודל הפעילות של החברה, המאופיין בהקמה ובהשבחה של פעילויות לצורך מכירתן, "מושפע מאוד מתנאי השוק, אשר לא האירו פנים לחברה במהלך ארבע השנים האחרונות, וייתכן כי לאור חוסר היציבות באירופה ובארה"ב, התנאים ימשיכו להיות מאתגרים גם בשנים הקרובות. נוסף לכך אנו מעריכים כי רצון החברה למקסם את רווחיה מהשקעות אלו מנע ממנה לממשן בשלב מוקדם יותר".

במעלות מפנים תשומת לב למצב הנזילות של החברה, שאותו הם מגדירים כ"פחות ממספק".

יתרות הנזילות של אלביט הדמיה מסתכמות ב-580 מיליון שקל וצרכיה מהרבעון השני של השנה ועד סוף 2012 כוללים כ-540 מיליון שקל החזרי חובות אג"ח ובנקים, וכ-250 מיליון שקל הוצאות מימון. את הפער מתכננת אלביט הדמיה להשלים במימוש חלק מנכסיה, וכן במימון מחדש. את הרבעון השני סיכמה אלביט הדמיה בהפסד של 71 מיליון שקל.

במעלות מציינים, כי "חוסר היציבות בכלכלות אירופה וארה"ב יכול להוביל להמשך אתגרים בהוצאת התוכנית העסקית אל הפועל, ואם החברה תתקשה בביצועה תשקול מעלות הורדת דירוג נוספת".

הודח מכל תפקידיו

גם בגזרת מימן אין רגע דל. אתמול נודע כי ד"ר נמרוד נוביק, סגן נשיא קבוצת מרחב, הודח מכל תפקידיו בקבוצה, כולל בחברה הציבורית אמפל שבה היא מחזיקה. הנכס המרכזי של אמפל הוא 12.5% ממניות חברת אספקת הגז המצרי EMG (שנרכשו מידי בעל השליטה, מימן, לפי שווי חברה של יותר מ-2 מיליארד דולר ל-EMG).

הדאגה לעתידה העסקי של אמפל הולכת וגדלה מאז פרוץ המהומות במצרים, שבעקבותיהן שובשה אספקת הגז לישראל כמה פעמים. היקף יתרת האג"ח במחזור של אמפל עומד היום על כ-670 מיליון שקל. מקורבים לנוביק התייחסו אתמול להדחתו, ואמרו כי "מדובר בספין שקוף שנועד להסיט את האש מבקשתו של נוביק, חבר דירקטוריון אמפל, לדון בשווי השקעת אמפל ב-EMG, לאור האירועים במצרים. נוביק כבר דרש זאת לפני חודש והוא יאמר את דעתו במקומות המתאימים". באמפל ציינו כי "במעשיו ובמחדליו, הפר ד"ר נוביק את חובת נאמנותו כלפי החברה ובעלי מניותיה".

נוביק מואשם שניסה לכאורה לסחוט את מימן על מנת להשיג תוספות שכר או טובות הנאה אחרות. באמפל טענו, כי "נוביק הפר את חובתו בכך שאיים, למטרות רווח אישי בלבד, לפגוע בחברה עקב סכסוך נפרד (שהחברה אינה צד לו) בין ד"ר נוביק לבין מימן".