נשיא טורקיה: "ישראל כפוית טובה ונטל על בעלות בריתה"

עבדוללה גול: "ישראל התכוונה להתנצל בפני טורקיה על אירועי המשט לעזה בארבע הזדמנויות, אך נסוגה ברגע האחרון" ■ ארדואן: מעתה ואילך ספינות קרב שלנו ילוו משטים לעזה"

"ישראל כפוית טובה ומהווה נטל על בעלות בריתה", כך אומר היום (ו') נשיא טורקיה, עבדוללה גול בדרכו לכינוס בינלאומי ברוסיה. לפי דיווח בגל"צ, גול טוען שישראל התכוונה להתנצל בפני טורקיה על אירועי המשט לעזה בארבע הזדמנויות, אך נסוגה ברגע האחרון. הוא קרא לישראל לשקול "שלום של כבוד", כלשונו, עם שכנותיה הערביות.

סגן ראש הממשלה והשר לענייני מודיעין, דן מרידור, הגיב הבוקר להצהרות מאנקרה בראיון בגל"צ, ואמר כי "בהסכמת טורקיה מונתה ועדה על-ידי האו"ם, והיא קבעה שהסגר על עזה חוקי. טורקיה אמרה שישראל לא מעל לחוק הבין לאומי, היא צריכה להבין שגם היא לא שם".

בתוך כך, ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לא עוצר וממשיך לפזר איומים נגד ישראל. אמש, בראיון לרשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, אמר ארדואן: "מעתה ואילך ספינות קרב שלנו ילוו משטים שיביאו סיוע לעזה. לא נרשה לישראל לתקוף שוב ספינות טורקיות, אם היא תעשה זאת היא תזכה לתגובה הולמת".

מוקדם יותר אתמול ארדואן אמר כי "טורקיה לא תתן לישראל לנצל לבדה את משאבי הים התיכון. ישראל התחילה להכריז על בלעדיות באזורים כלכליים בים התיכון. טורקיה לא תתן לה בלעדיות כזאת ותשמור על זכותה לפקח על המים הבינלאומיים בים התיכון".

בירושלים לא מתרגשים מההצהרות הלוחמניות. ההערכות הן כי ברגע שארדואן יעבור ממילים למעשים - תהיה לו בעיה עם מדינות ברית נאט"ו, בה חברה טורקיה, בגלל שחלק מהצהרותיו הן עבירה על החוק הבינלאומי.