החזירו את הכסף הביתה

לכאורה, נכון היה להוציא השקעות לחו"ל השנה, אך מאורע דרמטי צפוי לשנות את התמונה

24%, זו תשואת החסר שהניב מדד ת"א 100 מאז ראשית השנה בהשוואה למדד הייחוס S&P 500, במונחים שקליים. בדיעבד, נכון היה להוציא השקעות לחו"ל בראשית השנה, אך מאורע הצפוי להתרחש בקרוב עשוי לשנות באופן דרמטי את התמונה.

ברבעון הראשון התנהלו השווקים הפיננסיים בת"א ומעבר לים במגמה דומה, עד לפרוץ גל המחאה בעולם הערבי כשבשיאו הצהרת הפלסטינים על כוונתם להכריז חד צדדית על עצמאות במושב מועצת הביטחון של האו"ם ב-21 לספטמבר. תרחישי האימה מדברים על תחילתה של אינתיפאדה ביום שאחרי ההכרזה, בידוד מדיני וחרם על חברות ישראליות.

אי הודאות בת"א מאז חודש מרץ היא עצומה, וברקע למכירת המניות ע"י הזרים, ציבור המשקיעים המקומי לא נשאר אדיש. במהלך חצי השנה שחלפה משכו המשקיעים מקרנות הנאמנות המסורתיות סך הקרוב ל-24 מיליארד ש"ח (ללא קרנות כספיות), וכך למעשה נפדה כמעט 20% מהסך המנוהל בכלי פיננסי זה. יש לציין שהחשש למיתון גלובאלי חוזר תרם גם הוא את חלקו למכת הפדיונות בקרנות הנאמנות בחודשיים האחרונים.

מדדי האג"ח הקונצרניים מציגים את הרגישות הגבוהה ביותר לשינוי בנכסי קרנות הנאמנות, לנוכח המחזור הדליל באפיק ומידת החשיפה הגבוהה בקרנות לניירות הערך הללו. מחזור המסחר היומי במדדי האג"ח המדורגות "תל בונד" עומד על מאות בודדות של מיליוני ש"ח ביום, כך שפדיונות בהיקף ממוצע של 4 מיליארד ש"ח בכל חודש בחצי השנה שחלפה הצליחו למוטט את שעריהן בעקביות.

בסוף הרבעון הראשון נסחר מדד התל בונד 20 במרווח סיכון של 1.1% מהאג"ח הממשלתי המקביל, ומאז זינק המרווח אל מעל רמה של 3%. מנהלי קרנות הנאמנות נדרשו במהלך מחצית השנה שחלפה לספק לפודים נזילות עד לסוף יום המסחר, וכך נאלצו למכור אג"ח קונצרניות במחירים מגוחכים, רחוקים משערן הוגן.

צניחה במקדם חוסר הוודאות

אלא שבסוף השבוע הבא צפוי גל החששות להגיע לנקודת הסיום. קמפיין הכרזת העצמאות הפלסטינית באו"ם ייצא לדרך או לא, ואם כן יתכן שתאושר ההכרזה במועצת הביטחון או שלא, ואם תאושר יתכן שיפרוץ גל מהומות בגדה המערבית או שלא. כך או אחרת, ההתרחשויות במהלך השבועות הקרובים יהפכו מתסריט אפשרי למציאות בר בשטח, וכך תקטן במידה משמעותית אי הודאות השוררת באשר לתרחיש היום שאחרי ההכרזה.

תשואת החסר של שוקי האג"ח והמניות המקומיים יחד עם החלשות השקל מתמחרים את התרחישים הגרועים ביותר כעת, והם מגלמים את אי הודאות הרבה השוררת בתקופה הנוכחית. האירועים בסוף השבוע הבא באו"ם ובגדה המערבית ישיבו את הודאות, גם אם המציאות החדשה תתברר כפחות נוחה.

ציפיות הצמיחה הגבוהות באופן יחסי של המשק הישראלי, רמת האבטלה המצויה בשפל היסטורי והעלאת דירוג האשראי ע"י סוכנות S&P בסוף השבוע, כל אלה יביאו את המשקיעים הזרים לבחון מחדש את אלטרנטיבת ההשקעה בשוק בת"א כבר בשבועות הקרובים.

הסרת החשש תביא לבלימת גל הפדיונות ובחלוף הזמן יעשו 24 מיליארד השקלים שנפדו, את דרכם בחזרה אל אפיקי הסיכון.

המאורעות הגיאופוליטיים הכו במשקיעים בישראל בחודשי המסחר האחרונים, ויצרו עיוות מהותי ותשואת חסר במדדים בת"א למול השווקים מעבר לים. מכאן יש לצפות לירידה במקדם אי הודאות ועלייה יחסית במחירי הנכסים. תרחישי האימה כבר גלומים במחיר.

  1. אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  2. eldar@astrateginvest.co.il
  3. האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד