גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפריימריז בעבודה: הקשר בין המדיה להצלחה בקלפי

הקמפיין לראשות מפלגת העבודה מספק הזדמנות לבדוק את הקשר בין פעילות המועמדים במדיה החברתית לבין ההצלחה בקלפיות ■ "גלובס" חוזר עם תוצאות האמת

ביום שני בלילה, כאשר נשאל יו"ר מפלגת העבודה הזמני, מיכה חריש, כיצד תוכל המפלגה המדולדלת באמצעים כלכליים להתמודד על קולו של הבוחר הישראלי בעתיד הקרוב, הוא השיב כי כיום, בעידן הרשתות החברתיות, מפלגת העבודה יכולה לפנות לבוחרים גם באמצעים החדשים. "יש לנו פייסבוק וטוויטר, ואנחנו נתגבר על היעדר התקציבים בפנייה ישירה לאנשים. הקמתי צוות בנושא הזה, ואנחנו נקדם זאת", הוא אמר.

חריש אכן מעודכן ומבין שהפעילות ברשתות החברתיות וגיוס מצביעים ותומכים ברשת היא כבר לא פעילות וירטואלית בלבד שמתמצה בהקשה על המקלדת, אלא מתרגמת למחאות, הפגנות, גיוס קהלים וגם להצבעה ממשית.

את היכולת לשנע אנשים לרחובות ולמהלכים פוליטיים, אפילו מהלכים פוליטיים צרכניים, אפשר היה לראות באופן ממשי בישראל בקיץ 2011.

האם פעילות המדיה החברתית של המועמדים בפריימריז במפלגת העבודה יכולה לסמן את הדרך להצלחתם בקלפיות? באיזו מידה תרמה הפעילות הפוליטית של המועמדים לראשות העבודה להצלחתם בבחירות השבוע?

הקמפיין לראשות מפלגת העבודה זימן הזדמנות לבדוק את הקשר בין פעילות המועמדים במדיה החברתית להצלחה בקלפיות.

בשבועות שהובילו להתמודדות על ראשות מפלגת העבודה, חשבון הטוויטר של חברת הכנסת שלי יחימוביץ' היה פעיל מאוד. עמוד הפייסבוק של חבר הכנסת עמיר פרץ היה פעיל, אך בחשבון הטוויטר שלו נרשמו מעט מאוד עוקבים. חבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג הפעיל עמוד פייסבוק, אך לא חשבון טוויטר. ואצל עמרם מצנע, לשעבר יו"ר מפלגת העבודה, כל פעילות המדיה החברתית התחילה בשלב מאוחר מאוד, כמו גם הקמפיין שלו.

43,217 איש מימשו שלשום (ב') את חברותם במפלגת העבודה כדי לבחור את מנהיגם. 13,900 בחרו ביחימוביץ' (32%), 13,381 (31%) בחרו בפרץ, 10,701 (25%) בחרו בהרצוג, ו-5,091 (12%)

בחרו במצנע. קהל התומכים של המועמדים האלה בפייסבוק ובטוויטר אינו חופף כמובן. לא צריך להיות חבר מפלגה כדי לסמן "לייק", ואין לדעת לכמה מחברי מפלגת העבודה, כולל המבוגרים שביניהם, יש בכלל חשבונות פייסבוק. אפשר לסמן "לייק" לכל המועמדים או רק לחלקם.

ובכל זאת, אם סופרים את מספר החברים בפייסבוק של כל אחד מן המועמדים, טעם הקהל בפייסבוק בימים שקדמו לבחירות דומה לטעם חברי המפלגה. יחימוביץ' הובילה עם מספר החברים, פרץ שני, הרצוג שלישי, ומצנע עם פחות חברים מאחור.

אובמה המציא את השיטה

מספר החברים בפייסבוק, מספר העוקבים בטוויטר, אופי הפעילות ברשת, יצירת האירועים והגעה אליהם וגם דרכי גיוס התרומות באמצעות האינטרנט הפכו למדדים מהותיים בארה"ב במערכות הבחירות.

כבר בבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, בשנת 2006, בוצעו מדידות שונות בנוגע לפעילויות הפוליטיקאים ברשתות, ונבדק הקשר בין ההתרחשויות הווירטואליות לבין התוצאות בקלפיות.

אחד הסימנים המוקדמים לכוח המגנטי של המועמד הלא מוכר (אז), הסנטור הדמוקרטי מאילינוי ברק אובמה, היו מיליוני החברים שלו בפייסבוק - הרבה יותר ממספר החברים של הילארי קלינטון, שהתמודדה מולו בבחירות הפנימיות במפלגה הדמוקרטית (ונחשבה בתחילת הדרך לפייבוריטית), והרבה מונים יותר ממספר החברים של המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין.

הנתונים המרשימים של אובמה חזרו על עצמם במספר העצום של עוקבים בטוויטר, מספר התורמים ששילמו תרומות קטנות של עד 100 דולר באמצעות האינטרנט וגם במספר האנשים שנרשמו לפעילות באתר הקמפיין שלו.

בבחירות אמצע הקדנציה, בנובמבר 2010, המפלגה הרפובליקנית כבר ישרה קו, ומועמדי המפלגה גייסו חברים בפייסבוק, הפעילו מובילי דעה ברשתות וכמובן אספו תרומות מרובות - הכול דרך הרשתות החברתיות.

אלופת הרשתות החברתיות של המפלגה הרפובליקנית כיום היא דווקא שרה פיילין, שאינה מתמודדת כיום על אף תפקיד, אך זוכה למיליוני עוקבים, חברים ופעילים שמוכנים ללחוץ מיידית על כל מקלדת עבורה.

מחקר מיוחד שערכה פייסבוק הצביע על הקשר בין כמות החברים לבין הצלחה בקלפיות. לפני פחות משנה, ישר אחרי בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, ביצעה חברת פייסבוק בדיקה בנוגע לקשר בין כמות החברים לבין ההצלחה בקלפיות ופרסמה את המחקר בעמוד ה-Facebook US Politics שלהם.

על-פי הנתונים, מועמדים עם מספר ה"לייקים" הגדול ביותר זכו ב-71% מן ההתמודדויות על מושבי הסנאט. במקרה של טוויטר, יכולת הניבוי הייתה אף גדולה יותר. מועמדים עם מספר העוקבים הגדול ביותר זכו ב-74% מן ההתמודדויות.

פייסבוק בחנו 118 התמודדויות (סנאט ובית הנבחרים) ומצאו כי מועמדים אשר להם היה מספר כפול ומעלה של חברים בפייסבוק (לעומת היריב), ניצחו בפער של כ-4%.

עוד נתון מעניין שפייסבוק מצאו: ב-42 התמודדויות (מתוך ה-118 שנבדקו, כלומר בערך בשליש מן המקרים), לפוליטיקאי שניצח היו יותר חברים וירטואליים ודווקא פחות הכנסות מתרומות כספיות.

אינפורמציה חד-סטרית

המועמדים הישראלים במפלגת העבודה משתמשים בפייסבוק ובאתרים שלהם בעיקר כדי להעביר מסרים. עיתונאי מסוים מחמיא ליחימוביץ'? תוך דקה זה על הקיר שלה. פרץ עומד להתראיין ברדיו? הפייסבוק שלו מודיע מראש. מצנע מגיע לחוג בית? יש הודעה, יש אירוע, יש מי שמאשר הגעה. הרצוג מקבל את תמיכת יו"ר ההסתדרות עיני או את תמיכת אראל מרגלית הפורש? הפייסבוק מודיע.

קיים ריבוי אינפורמציה חד-סטרית בדומה להודעות יועץ התקשורת של פעם. בעידן הרשתות החברתיות, במקום שיועץ התקשורת יסמס את ההודעה לכל הכתבים הפוליטיים - ציבור הגולשים מקבל את ההודעות ראשון.

למעט אולי יחימוביץ', שמדי פעם העלתה סטטוסים בעצמה או אף "צייצה", אף אחד מן המועמדים לא השאיר חותם אישי על העמוד שלו. גם עם ה"ציוצים" של יחימוביץ' (היא היחידה שצייצה, כאמור), לא היה כמעט מי שיבצע בהם retweet ("ציוץ" משני) וישכפל את המסר.

האופי המיוחד של טוויטר - דיאלוג זריז וחד עם ציבור הגולשים - לא בא לידי ביטוי בקמפיין הפוליטי של העבודה. הקמפיינים של מועמדי העבודה היו בפועל שחזור של המסרים שלהם, בתוספת תמונות וקטעי וידיאו וכמעט ללא ניצול האופי המיוחד של מדיום הרשתות החברתיות.

ליחימוביץ', פרץ והרצוג כבר היו עמודי פייסבוק בראשית הקמפיין. ביוני 2011, עם סיום ההתפקדות למפלגה, בדקנו את מספר החברים של כל אחד מהם, וליחימוביץ' היו כבר אז כמעט 10,000 חברים.

במהלך השבועות שבין סיום ההתפקדות ועד להצבעה עלה מספר חבריה לכ-12,800 איש. לפרץ היו כ-5,600 חברים ביוני וקצת מעל ל-6,000 בסיום הקמפיין. הרצוג העביר את עמוד הפייסבוק, שלו שהיה מוגבל ל-5,000 איש לעמוד "לייק" והתחיל את גיוס האנשים בעמוד מחדש, וכך הגיע לקראת סוף הקמפיין ל-4,700 חברים. ומצנע, שנכנס לקמפיין וגם לפייסבוק אחרון מבין כולם אסף עד לפני יממה כ-3,900 חברים. כלומר, אף אחד מן המועמדים לא סחף חברים וירטואליים ככל שהקמפיין התחמם.

היום קשה למצוא פוליטיקאי ישראלי, למעט רוב חברי הכנסת של ש"ס והחרדים, שלא מחזיק עמוד בפייסבוק. כולם מבינים שאסור לוותר על הנוכחות בזירה החדשה הזו ועל דיאלוג ישיר עם הציבור.

רוב הפוליטיקאים לא באמת מנהלים דיאלוג ישיר, אך יש להניח שלקראת בחירות הם ישנסו מותניים ויחפשו שם תמיכה. כפי שלא ישלחו את היועץ הפוליטי שלהם או את הדובר לנאום במקומם בכיכרות, הם יבינו שגם דיאלוג ברשתות חברתיות צריך להיות עם הפוליטיקאי עצמו. אך מרביתם לא יודעים כיצד להגדיל את כמות התומכים לאורך זמן ולעודד פעילות ציבורית הקשורה אליהם.

פעילות של פוליטיקאים במדיה החברתית אמורה להיות מובנת מאליה. המדיום הוא המסר. לפני כמה עשורים, כששידור טלוויזיוני ישיר הפך למדורת השבט, למדו כל הפוליטיקאים כיצד לעמוד מול מצלמות, לנהל את שפת גופם, להעביר מסרים באופן חזותי לקהלים גדולים, להתמודד עם עיתונאים בשיחות און ואוף דה רקורד, להדליף כשנוח להם ואף לתמרן את התקשורת באמצעות ספינים. בינתיים בישראל, הפוליטיקאים לא מצליחים ליצור לעצמם השפעה ברשתות חברתיות.

בארה"ב, אחת הטכניקות שבה השתמשו פוליטיקאים ברשתות חברתיות היא לגייס "סוכנים חברתיים" או "מובילי טרנדים". אנשים שאינם פוליטיקאים, אך שיש להם חברים רבים ברשת וקהל עוקבים משמעותי, והם מביעים תמיכה במועמד מסוים.

הבלוגר יובל דרור הודיע בבלוג שלו כי הוא תומך ביחימוביץ' ואולי שכנע חלק מקוראיו. הרצוג ויחימוביץ' גייסו כמה מפורסמים, ומדי כמה ימים הופיעו הודעות תמיכה שלהם בעמודי הפייסבוק. אבל כמה מן התומכים המפורסמים הללו הם באמת מובילי דעה ברשתות החברתיות? מעט מאוד.

ציוצים משמימים

בדיקת ההתנהלות של מועמדי מפלגת העבודה מוכיחה שוב כי בישראל טוויטר הוא עדיין לא המדיום של הפוליטיקאים. הרצוג ומצנע לא פתחו חשבון "ציוצים", פרץ פתח חשבון ולא הפעיל אותו, ורק יחימוביץ' הפגינה שם נוכחות עם כ-1,100 עוקבים, אך ללא דיאלוג ממשי עם עוקביה. ה"ציוצים" של הקמפיין שלה היו כמו דף המסרים היומי. הודעות על תמיכות, כתבות שמיטיבות עמה, הפניות לתמונות וקטעי וידיאו. מידע חד-סטרי.

זה לא שאין פוליטיקאים ישראלים שמנהלים דיונים סוערים בטוויטר. מספיק לעקוב אחר סגן שר החוץ דני איילון מתווכח עם עיתונאים מובילים בארה"ב, כמו ג'פרי גולדברג מ"האטלנטיק", כדי לראות מהו שימוש סוער ומתגרה בטוויטר.

סוד ההצלחה: אותנטיות / פרשנות - טל שניידר

חברות מסחריות מנסות למשוך מובילי דעה להתנסות במוצרים שלהם ולחוות דעה, כי קהל הגולשים בפייסבוק נוטה יותר להקשיב להמלצות של חברים מאשר לפרסומים מסחריים של מותגים.

בפוליטיקה אי-אפשר לשכנע מוביל דעה ל"התנסות" עם מועמד מסוים, ובכל זאת, אם לכל פוליטיקאי היו מספר גדול של משכנעים הפועלים מטעם עצמם ומספקים הסברים אותנטיים לקהל הגולשים - ייתכן כי מעגלי התמיכה הוויראליים במועמדים היו גדלים.

אולי בעתיד יצטרכו פוליטיקאים לשקול להעביר את הדגש בקמפיין מדמותו של המועמד, מדגש על האגו שלו, מכמות ההודעות היחצניות שלו - לכיוון של קמפיין ששם את הסוכנים החברתיים, את הפעילים, את מובילי הדעה במקום יותר מרכזי.

כמובן שכדי לפעול באופן אפקטיבי ברשתות חברתיות, על הפוליטיקאי להיות אותנטי. אם צוות המתנדבים או יועציו של המועמד מעלים את כל הסטטוסים וכל הציוצים, אז אף אחד ברשתות החברתיות לא מרגיש קרבה ורצון להתלהב מן המועמד.

מועמדים שלא טורחים בכלל להתקרב לרשתות החברתיות, שלא יתפלאו איך הגולשים/מצביעים/תומכים לא מתייצבים. כי גולשי המדיה החברתית מריחים אותנטיות או את היעדרה ממרחק תדר ה-WiFi.

עשו את העבודה במדיה החברתית

עוד כתבות

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות בוול סטריט; אנבידיה קופצת בכ-3%, סופר מיקרו ב-5%

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"