לא על החשמל לבדו: נטייה לאמץ פתרון משולב לרכב חשמלי

בתערוכת פרנקפורט שנפתחה השבוע לא מצאנו - ולו גם רכב קונספט אחד - שמתבסס על תשתית החלפת סוללות

בתערוכת פרנקפורט 2009 חשפו רנו ובטר פלייס את המשפחתית-החשמלית פלואנס Z.E בעלת הסוללה המתחלפת. החשיפה לוותה בהצהרות מרחיקות לכת על יעילות פתרון החלפת הסוללות ובהערכות אופטימיות מאוד לגבי עתיד הטכנולוגיה וקצב חדירתה. במונחים של תעשיית הרכב התחרותית שנתיים הן הרבה מאוד זמן. לפיכך, ציפינו לראות בתערוכת 2011 ולו גם ניצנים ראשונים לחדירה של הפתרון. אבל פרט לצמד יצרנים סינים, שהציגו בשנתיים האחרונות אבות טיפוס "רעיוניים" של רכב עם סוללות מתחלפות, נראה שתעשיית הרכב הממוסדת מתעלמת באופן גורף מהפתרון של רנו.

בתערוכת פרנקפורט שנפתחה השבוע לא מצאנו - ולו גם רכב קונספט אחד - שמתבסס על תשתית החלפת סוללות, והאמת היא שגם רכבי קונספט חשמליים נטו - עם סוללה קבועה - היו בה רק בקושי.

פריצות דרך דרמטיות

אם לשפוט על-פי הלך התצוגה בתערוכה השנה, נראה שהפתרון שאליו תתכנס בשנים הקרובות תעשיית הרכב במטרה להקטין את הפליטה והצריכה, הוא "חשמלית נטענת". קרי, רכב עם הנעה חשמלית ראשית המשלב מנוע בנזין קטן לטעינת הסוללה ולהנעה במקרה של כשל טעינה. אולי פתרון זה אינו שקול לנתון "אפס הפליטה" (התיאורטי) של הרכב החשמלי המלא, אך בשנתיים האחרונות רשמה טכנולוגיה משולבת זו כמה פריצות דרך שמאפשרות כיום להוריד דרמטית את הפליטה, ובעיקר להגדיל דרמטית את טווח הנסיעה האוטונומי על חשמל בלבד.

מלבד ג'נרל מוטורס, דרך חברות-הבת שלה אופל וטויוטה, שהציגה בתערוכה דגמים משולבים כאלה מוכנים לייצור ולשיווק, המחישו כמה דגמי קונספט חדשים באיזו מהירות מתקדמת טכנולוגיה זו.

מרצדס, למשל, חשפה בתערוכה אב-טיפוס של רכב משפחתי חשמלי-נטען, שיצא לשוק בתוך כשנתיים, על בסיס סדרת B קלאס החדשה. הרכב מצויד במנוע חשמלי חזק בהספק של כ-95 כ"ס, בליווי סוללת ליתיום גדולה. לצד הבנזין אחראי מנוע טורבו-בנזין קטן ויעיל, עם שלושה צילינדרים בנפח 1 ליטר, שמשמש כגנרטור לטעינת הסוללה החשמלית או להנעה ישירה של הרכב במקרה שהכוח החשמלי אוזל. על-פי הנתונים הרשמיים של מרצדס הרכב מסוגל לשנע ארבעה-חמישה נוסעים לטווח של עד 100 ק"מ ברציפות על כוח חשמלי בלבד. במשולב עם המנוע הרגיל, טווח הנסיעה הרצוף של הרכב עומד על כ-600 ק"מ לפני הפסקת טעינה/תדלוק. הפליטה המשוקללת עומדת על כ-32 גרם לק"מ בלבד והצריכה המשוקללת מתקרבת ל-70-80 ק"מ לליטר.

עדיין לא נגיש

המגבלה העיקרית כרגע היא המחיר של הסוללות, שעדיין דורש תמריצי מס לא מבוטלים כדי להפוך את המכוניות הללו לנגישות לקהל רחב. אבל התשובה של מרצדס, ושל יצרנים נוספים שהציגו פתרונות דומים, מזכירה מאוד את ההערכות שמציגה בטר פלייס: בתוך שנים ספורות, תחול ירידה דרמטית במחיר הסוללות. היתרון הוא אוטונומיה: אין צורך בתשתית החלפת סוללות בפרישה ארצית, אין "חורים שחורים" בכיסוי הגלובלי, ואין תשלום למתווכים, שצריכים להרוויח הרבה כדי להצדיק את עלותם.

רוב המכוניות החשמליות "נטו" שהוצגו בתערוכה, כולל אצל רנו, התמקדו בשתי נישות: כלי רכב מסחריים, שהחברות המצטיידות בהן מחויבות בחוזים להצטייד ברכבים מעוטי פליטה לשימוש במרכזי הערים או במתחמים סגורים; וכלי רכב זעירים לשימוש עירוני.

ומה אצלנו? בשבוע הבא אמורה בטר פלייס להתעורר מתרדמת הקיץ ולהכריז על הפתיחה הרשמית של מערך המכירות וההזמנות.