סוחר בבנק ההשקעות UBS גרם להפסד של 2 מיליארד דולר

"ייתכן שעקב כך ידווח UBS על הפסד ברבעון השלישי לשנת 2011"

הבנק השווייצרי UBS הודיע היום (ה') כי גילה שעסקאות סחר לא-מאושרות שביצע אחד הסוחרים בבנק גרמו להפסד של כ-2 מיליארד דולר.

"העניין עדיין נחקר, אך הערכת ההפסד הנוכחית של UBS בגין העסקאות היא בסביבות 2 מיליארד דולר", נאמר בהודעה קצרה שפרסם הבנק זמן קצר לפני פתיחת הבורסה. "ייתכן שעקב כך ידווח UBS על הפסד ברבעון השלישי של 2011. אף אחת מפוזיציות הלקוחות לא נפגעה".

מניית UBS צנחה ב-8% מיד לאחר פתיחת המסחר בבורסה, ולאחר מכן רשמה התאוששות קלה ונסחרה בירידה של 5.8%, בעוד מדד מניות הבנקים האירופיים נותר ללא שינוי.

"מדהים שדברים כאלה עדיין אפשריים", אמר קלוד זנדר, אנליסט סחר ב-ZKB. "ברור שיש להם בעיה בניהול סיכונים. אפילו כשהסכום לא כל כך גבוה זה גורם פעם נוספת לאובדן אמון ומציג את UBS בצורה שלילית". זנדר הוסיף כי "בגלל זה הם מאבדים המון אמון שהם עבדו קשה כדי להשיב לעצמם".

אמון הלקוחות ב-UBS התחיל להתחדש בשנה הנוכחית, לאחר שב-2008 נאלצה הממשלה הפדרלית של שווייץ להציל את הבנק בעקבות הפסדים אדירים שספג מנכסים רעילים שבהם החזיק בנק ההשקעות שלו.

ההפסד של UBS מזכיר את ההפסד בסך 4.9 מיליארד אירו (6.8 מיליארד דולר) שגרם לסוסייטה ג'נרל ז'רום קרביאל, שהועסק בבנק ההשקעות של סוסייטה ג'נרל, בפרשה שזעזעה קשות את הבנק הצרפתי.

החשיפה תעורר את דרישותיהם של חלק מהמשקיעים, ושל רבים מהפוליטיקאים השווייצרים, לצמצם - ואולי אף לסגור לחלוטין - את פעילות בנקאות ההשקעות של UBS.

3,500 עובדים יפוטרו

בחודש שעבר הודיע UBS כי יפטר 3,500 עובדים כדי לחסוך 2 מיליארד פרנק שווייצרי (2.3 מיליארד דולר) בעלויות שנתיות, לאחר שהלך בעקבות בנקי השקעות מתחרים שכבר החלו לפטר עובדים שנשכרו בגל שכירת העובדים שלאחר המשבר, ונקטו צעדי הכנה לשנים הבאות, שצפויות להיות קשות.

בנקי השקעות בעולם נפגעו מההאטה בפעילויות הסחר כתוצאה מבעיית החובות בגוש האירו ובארה"ב, וכן מתקנות שנועדו לאלץ את הבנקים להחזיק בכמות גדולה יותר של הון כהגנה מפני זעזועים עתידיים בעקבות המשבר הפיננסי העולמי ב-2008.

UBS העריך כי יבצע הפרשה של כ-550 מיליון פר"ש בגין פיטורי העובדים, וכי 450 מיליון פר"ש מסכום זה ידווח בספרי החשבונות במחצית השנייה של השנה, וחלק הארי של הסכום ידווח ברבעון השלישי.