בנק הפועלים: "רשימת האיומים על הבורסה בת"א ארוכה"

כלכלני הפועלים ולאומי לא מחדשים דבר בסקירות שלהם לסוף השבוע: בטווח הקצר ימשיך המסחר בבורסה בת"א להתאפיין בתנודתיות גבוהה על רקע מגמת המסחר מעבר לים, וכי הסיכונים לשוק המקומי עלו עקב המתיחות עם טורקיה והמתרחש בעולם הערבי

כלכלני בנק הפועלים ולאומי לא מחדשים דבר בסקירות שלהם לסוף השבוע. הם חוזרים ומעריכים כי בטווח הקצר ימשיך המסחר בבורסה בת"א להתאפיין בתנודתיות גבוהה על רקע מגמת המסחר מעבר לים, וכי הסיכונים לשוק המקומי עלו עקב המתיחות עם טורקיה והמתרחש בעולם הערבי.

בבנק לאומי סבורים, גם זה נכתב בסקירות שלהם בכל השבועות האחרונים, כי "בטווח ארוך יותר רמת המכפילים נראית אטרקטיבית להשקעה, אך אם יתממש תרחיש קיצון של הידרדרות למיתון גלובלי, ייתכן שיחלוף זמן לא מבוטל עד שנחזור למגמה חיובית".

הכלכלנים מציינים את מסקנות הביניים של ועדת טרכטנברג שנחשפו השבוע, ושכוללות בין השאר העלאת שיעור מס החברות ומס רווחי הון בבורסה - ואומרים כי זה צפוי להוסיף לחולשה היחסית של השוק המקומי. לדבריהם, להעלאת הדירוג של אג"ח ממשלת ישראל ע"י S&P לא הייתה השפעה חיובית על המסחר השבוע והשוק הגיב יותר לנעשה בשוקי העולם.

רשימת האיומים על שוק המניות ארוכה

גם בבנק הפועלים ממשיכים להעריך כי מילת המפתח בעת הנוכחית הינה סיכון. "רשימת האיומים על שוק המניות ארוכה - החל בהידרדרות הכלכלית באירופה וארה"ב, דרך מחאת המחירים והתרבות סימני ההאטה במשק המקומי, וכלה בהידרדרות היחסים עם טורקיה והחשש מפני אסקלציה מדינית ביטחונית לקראת דיון האו"ם במדינה הפלסטינית".

הכלכלנים סבורים, כי רק כשנווכח כי חלה התייצבות במישורים אלו, בדגש על המישור הכלכלי הגלובלי, יתאפשר היפוך מגמה בר קיימא בבורסה בת"א, ובטווח של השבועות הקרובים, רמת התנודתיות תמשיך להיות גבוהה וייתכנו ירידות שערים נוספות בבורסה.

בפועלים שבים ומציינים, כי "אי אפשר להתעלם מכך שירידות השערים האחרונות הביאו לכך ששורה ארוכה של מניות נסחרות כיום במחירים אטרקטיביים להשקעה בראיה ארוכת טווח, בפערים דו ספרתיים מתחת לשוויין הכלכלי, ובמקרים מסויימים אפילו מתחת לשווי המזומנים או הנכסים שלהן - מה שמשקף את רמת החששות של המשקיעים מפני האפיק המנייתי, ואת הלחץ השלילי הכבד על השוק".

ההמלצה של הפועלים, בדומה לכל השבועות האחרונים, היא בניית פוזיציה ארוכת טווח למשקיע בעל אורך נשימה, ולמרבית הלקוחות שונאי סיכון לא להחזיק ברכיב מנייתי מלא. "רמת התנודתיות בשווקים גבוהה, והיא צפויה להמשיך להיות כזו בטווח הקרוב", הם אומרים.