כישלון נוסף? מסתמן: תוכנית אובמה לא תעבור בקונגרס

דיווח "בלומברג": תוכניתו של נשיא ארה"ב לאישוש המשק האמריקני, לא זוכה לתמיכה מספקת בקרב הרפובליקנים בקונגרס ■ אובמה: "עכשיו כשיש תוכנית, על הקונגרס לתת את חלקו"

המחוקקים הרפובליקנים לא מרוצים מהתוכנית שהציג נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לתמרוץ כלכלת ארה"ב המקרטעת, וצפויים שלא להצביע בעדה בקונגרס - כך מדווח היום (ו') ב"בלומברג". על פי הדיווח, ניצבים רפובליקנים רבים מטילים ספק ברכיבים רבים בתוכנית ובאפקטיביות הכוללת שלה, מה שמעלה ספקות רבות לגבי יכולתו של אובמה להעביר את התוכנית בקונגרס האמריקני.

אובמה, נזכיר, הצהיר בתחילת חודש ספטבמר על תוכניתו לאישוש הצמיחה ותמרוץ שוק התעסוקה בארה"ב - בהיקף כולל של 447 מיליארד דולר - אשר עוד טעונה אישור בקונגרס. עיקר הרכיבים בתוכנית: קיצוצים במיסים, סיוע לרשויות ברמת המדינות, בניית תשתיות, מתן פיצויי אבטלה ועידוד יצירת משרות. כמעט מחצית מהסכום, 240 מיליארד דולר, תביא מהארכת קיצוץ במס מעסיקים ומס הכנסה שמוטל על שכירים. (תוכנית אובמה - לכתבה המלאה)

על פי הרוחות שמגיעות מגבעת הקפיטול, כך נראה, רק חלקים ספציפיים בתוכנית עשויים לעבור בקונגרס כחוק - בעיקר הסעיפים הקשורים בקיצוצים במיסים, מהלך בו תומכים הרפובליקנים. מדובר בחדשות רעות במיוחד לנשיא, אשר סובל מפופולריות דועכת וממשיך לצנוח בסקרים המקומיים - יתרה מכך, נתונים שפורסמו לאחרונה מראים שמרבית האמריקנים פשוט לא מאמינים שהתוכנית של אובמה אכן תצליח להוריד את שיעור האבטלה.

"אני לא רואה תמיכה רפובליקנים מספקת בסנאט עבור כמעט כל הסעיפים שכלולים בתוכנית", אמר ג'ון טיון (John Thunex), חבר המפלגה הרפובליקנית מדקוטה. "מדובר בנתוני פתיחה רעים במיוחד לנשיא".

מנגד, אובמה הביע כבר תקווה כי הקונגרס יידע לנקוט בצעד הנכון, כדי להעביר את התוכנית ולמנוע משבר פיננסי ארה"ב: "עלינו לדרוש מהקונגרס להשלים את חלקו", אמר אובמה בנאום השבוע. "יש חברים רפובליקנים בקונגרס שמעוניינים לדבר על אם וכיצד אנחנו פועלים 'לטובת שוק התעסוקה'. ואני אומר - אם אתם נגד האבטלה, יש מחיר שצריך לשלם".