הבית הלבן מודיע: ניפגש עם נתניהו, אך לא עם אבו מאזן

וושינגטון מאותתת על מה שצפוי לרשות הפלסטינית אם תדבק בתכניתה לפנות למועצת הביטחון באו"ם ■ אובמה ייפגש גם עם ארדואן במאמץ לשכנעו להפיג המתיחות עם ישראל

הבית הלבן הודיע הערב (ו'), כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ייפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בשבוע הבא, אך לא עם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), במהלך דיוני העצרת הכללית של או"ם בניו-יורק.

דובר המועצה לביטחון לאומי, בן רודס, אמר לכתבים, כי הפגישה תתקיים בין הימים ב' - ד', שבהם ישהה אובמה בניו-יורק. לפי הערכות, הפגישה תיערך ביום ד' בבוקר (אחה"צ לפי שעון ישראל).

רודס ציין שלאובמה אין כל תכנית להיפגש עם עבאס וכי השניים לא שוחחו כבר חודשים רבים. העובדה שבכיר בבית הלבן טרח להדגיש "אי קיום פגישה" עם המנהיג הפלסטיני היא איתות ברור של ממשל אובמה למה שצפוי לרשות אם היא תוסיף לדבוק בתכניתה לפנות למועצת הביטחון כדי להתקבל כחברה מלאה באו"ם וכך לאלץ את ארה"ב להטיל וטו על הצעת ההחלטה.

הדובר חזר והדגיש, כי ארה"ב תטיל וטו על כל יזמה לקבל מדינה פלסטינית כחברה בארגון הבינלאומי וכי הדרך היחידה להכרה במדינה החדשה תהיה באמצעות מו"מ עם ישראל. הוא ציין, עם זאת, כי "טרם ברור אלו מהלכים ינקטו הפלסטינים באו"ם ומה יהיה הסדר הכרונולוגי של הפעולות שבדעתם לנקוט".

"לא הייתי רוצה לפרט את התוצאות הפונטציאליות שכל צעד פלסטיני עלול להניב לפני שנדע מה המצב לאשורו", אמר הדובר. "אנו נוסיף להתנגד למאמצים האלה, אך עד שלא נדע מה ההצעה המדוייקת של הפלסטינים, לא נוכל לדבר על תוצאותיה".

אובמה צפוי להיפגש במהלך העצרת גם עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. הוא יקרא למנהיג הטורקי לשקם את יחסיו עם ישראל ולפוגג את המתיחות עמה.

"ארה"ב פחות שימושית לישראל"

במאמר פרשנות בעמודו הראשון, כותב היום "וושינגטון פוסט", כי מבחינת ישראל ארה"ב היא עתה בעלת ברית "פחות שימושית" במזרח התיכון החדש שמתגבש עתה.

"מדוע יש עתה לארה"ב פחות השפעה על ישראל? תשובה חלקית היא, מפני שיש לה פחות השפעה על הערבים", אמר לעיתון רוברט מאלי, שהיה עוזר מיוחד לנשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון.

פקידי רשות אמריקניים קובלים, בשיחות פרטיות, על אובדן ההשפעה האמריקנית על ממשלת נתניהו. ראש הממשלה התנגח עם הבית הלבן לא רק בשאלת ההתנחלויות, אלא גם הדף לחץ אמריקני אינטנסיבי שישראל תתנצל לפני טורקיה על תקרית המשט לעזה, שבה נהרגו תשעה טורקים. לפחות שני גורמי ממשל בכירים, בכללם שרת החוץ, הילארי קלינטון, לחצו על נתניהו אישית שיפרסם התנצלות, ובשלב מסוים היה נדמה שהושגה הסכמה ראשונית על כך, לדברי דיפלומטים אמריקניים ואחרים. אבל שר החוץ, אביגדור ליברמן, יצא בקמפיין פומבי נגד ההתנצלות, ונתניהו לא היה יכול להתעלם מכך.

"הממשל היה מודע לשיקולים הקואליציוניים הפנימיים בישראל, אך הוא טען באזני הישראלים ששיקולים אסטרטגיים חשובים יותר משיקולים קואליצוניים וכמה גורמים בכירים במערכת הביטחון הישראלית חלקו דעה זו", אמר דייוויד מאקובסקי, עמית מחקר בכיר במכון וושינגטון לענייני המזה"ת.