דויטשה על קב' דלק: "לאחר מכירת הפניקס תהיה אטרקטיבית"

דויטשה בנק בניתוח מסקנות ועדת הריכוזיות: קבוצת דלק תיאלץ למכור את הפניקס בתוך 4 שנים ■ "משקיעים זרים מעדיפים השקעה בחברת אנרגיה ממוקדת על פני חברת אחזקות"

בדויטשה בנק ישראל מעריכים כי בעקבות המלצות הועדה, קבוצת דלק תיאלץ למכור את החזקותיה בחברת הפניקס בתוך ארבע שנים, "מכירת הפניקס תהפוך את קבוצת דלק לאטרקטיבית יותר עבור משקיעים זרים, המעדיפים השקעה בחברת אנרגיה ממוקדת על פני חברת אחזקות", סבורים בבנק ההשקעות. כך על פי ניתוח מסקנות הועדה לבחינת הריכוזיות במשק שמפרסמים היום (ג') בבנק ההשקעות.

האנליסטים דן הרווארד ורי'צארד גאסו מעריכים כי כי יחולו מגבלות על האשראי המוסדי בעקבות המלצות הועדה. "חשיפות האשראי של המשקיעים המוסדיים ללווה או קבוצת לווים בודדת יהיו נתונות להגבלות מצד הבנקים- 15% ו-30% בהתאמה, מה שבוודאי יגביל את זמינות האשראי משוקי ההון", מעריכים.

"איננו צופים מכירות כפויות ל מניות שליטה בבנקים אותם אנו מסקרים, אם כי יהיו צעדים בעלי השפעה מהותית על סקטור הבנקאות כמו גם על חברות אחרות".

בהמשך מציינים אנשי המחקר של דויטשה בנק ישראל מצב זה יאלץ חברות לחפש פתרון בשוקי האשראי הגלובליים בהם המרווחים גבוהים, ויביא לתוצאה חיובית גם עבור הבנקים המקומיים, שייהנו מפחות לחץ על מרווחי האשראי ומפחות תחרות מכיוון שוק ההון. מן הצד השני, הוצאות המימון של החברות עשויות לעלות, אלא אם החברות יורידו מינופים.

בסיכום הערכתם מציינים בדויטשה בנק, כי לפי המלצות הוועדה הצעות רכש למניות שליטה בחברות יינתנו באותם תנאים לבעלי מניות מיעוט ובעלי מניות שליטה, מה שיהפוך רכישת שליטה ליקרה יותר עבור משקיעים אסטרטגיים, ובמקביל כל הנראה יביא לירידה בעסקאות מיזוג ורכישה פוטנציאליות. כתוצאה מכך, מכירות מניות ע"י בעלי שליטה יבוצעו בצורת בלוקים של מניות למשקיעים פיננסיים ופחות כמכירה למשקיעים אסטרטגיים.