סונול ודלק יפחיתו השכירות לבעלי התחנות

בעקבות הפחתת מרווח השיווק, סונול ודלק פותחות ההסכמים עם בעלי תחנות הדלק שנמצאות בהפעלתן ■ צמצמו לאחרונה גם את ההנחות ללקוחות

חברות האנרגיה סונול ודלק החלו להודיע לבעלי תחנות הדלק שנמצאות בהפעלתן כי בכוונתן לפתוח את הסכמי השכירות עמם ולהוריד משמעותית את דמי השכירות המשולמים להם, כתוצאה מהחלטת משרד האוצר ומשרד התשתיות להוריד את מרווח השיווק. כך נודע ל"גלובס".

החלטת החברות התקבלה לאחר שבג"ץ נתן תוקף לצו הממשלתי להפחתת מרווח השיווק ודחה את בקשת חברות הדלק להוציא צו ביניים שיקפיא את ההורדה. השופטים קבעו כי ועדת המחירים שהמליצה על ההפחתה תערוך שימוע מחודש לחברות הדלק לפי נתונים עדכניים שאלה יספקו, ותחליט בתוך 3 חודשים אם לשנות את המלצתה.

במכתב שהפיצה סונול שלשום (ב') לבעלי תחנות פרטיות קובעת החברה כי הפחתת מרווח השיווק היא צעד דראסטי "המשנה באופן יסודי את בסיס ההתקשרות בינינו". בהמשך מסבירה החברה כי "על מנת להתאים את ההסכם בינינו לשינוי במרווח השיווק שפורט לעיל, נבצע שינויים בגובה השכירות המשולם לכם".

סונול מציינת במכתבה כי מרווח השיווק החדש קובע שיעור דמי שכירות נורמטיבי של 16-19 אגורות לליטר. מבדיקת "גלובס" עולה כי בחלק מההסכמים בין חברות הדלק לבעלי התחנות נקבע סעיף המאפשר לדון מחדש בגובה דמי השכירות בעקבות שינויים במשטר פיסקלי. בעלי תחנות אמרו ל"גלובס" כי יתנגדו לפתיחת הסכמי השכירות בשל שינוי מרווח השיווק, כיוון שהדבר מהווה תקדים מסוכן, שעשוי לשמש את החברות גם בעתיד למקרים שיועלה למשל המע"מ.

כ-150 מבין כ-230 תחנות הדלק שמופעלות על-ידי סונול הן בבעלות פרטית. יצוין כי בשנים האחרונות העלו חברות הדלק את דמי השכירות שהן משלמות לבעלי תחנות הנמצאות במיקומים אסטרטגיים כמו ליד מחלף שבעת הכוכבים או על כביש גהה. "גלובס" דיווח לאחרונה כי סונול משלמת דמי שכירות של כמיליון שקל בחודש למשפחת סנדלר בעלי תחנת "החוף" שליד מתחם סינמה סיטי. בסונול אישרו את הידיעה.