אינטל חוזרת לאירלנד

אינטל בוחנת שדרוג אחד ממפעליה באירלנד, אולי על חשבון השקעה בישראל

מאחורי ההחלטות הגיאוגרפיות של אינטל ניצב יותר מאשר רק עניין המענקים מול ממשלת ישראל. עדכון תחזיות שפרסמה חברת המחקר הטכנולוגי גרטנר בשבוע שעבר, העריך כי ענף השבבים ניצב בפני האטה. השוק אמור להסתכם על-פי הערכת גרטנר ב-299 מיליארד דולר, לעומת כ-300 מיליארד דולר ב-2010. ב-2012, עדכנה חברת המחקר, יעלה השוק ב-4.6% בלבד לעומת צפי אגרסיבי בהרבה לפני כחצי שנה.

הסיבות להערכות המופחתות קשורות ישירות לחששות מהמצב המקרו-כלכלי והוצאות הצרכנים. אלו באים לידי ביטוי בהפחתה החדה שביצעה לאחרונה גרטנר לגבי מכירות המחשבים האישיים השנה וב-2012, כך שיצמחו ב-3.8% וב-10.9%, בהתאמה.

השינוי המסתמן באווירה לא פסח על אינטל, יצרנית השבבים הגדולה בעולם. בתחילת החודש התפרסם בעיתונות הבריטית והאירית כי אינטל עצרה את מהלכי שדרוג המפעל FAB 24 באירלנד, כך שלא יתקדם לטכנולוגיה של 22 ננומטר.

באירלנד הפסיקו את המענקים

כדאי לשים לב למפעלים באירלנד. הפעם האחרונה שבה ביצעה אינטל השקעה במפעל אירי חדש הייתה ב-2004. אז נבנה בקמפוס של החברה בעיר Leixlip, המפעל המתקדם ביותר של אינטל שייצר בטכנולוגיה של 65 ננומטר. את הטכנולוגיות המתקדמות הבאות בנתה אינטל בישראל: 45 ננומטר וכעת השדרוג ל-22 ננומטר במפעל בקריית-גת. בינואר הודיעה אינטל על השקעה של חצי מיליארד דולר בשדרוג טכנולוגי ל-FAB 24, ובאינטל טענו לאחרונה כי ההשקעה ממשיכה כפי שתוכנן, אך לא לצרכי 22 ננומטר.

השורה התחתונה של המהלכים סביב המפעלים באירלנד, להערכת האנליסט טימותי ארקורי מבנק ההשקעות סיטי, היא כי אינטל תבצע שם את השדרוג בדור הבא - כלומר בטכנולוגיות של 15 או 10 ננומטר - שמתכונן לצאת לדרך כבר ב-2013. אינטל מתוכננת להשקיע במפעלים האלו כ-5 מיליארד דולר ברכישת ציוד לקווי הייצור המתוחכמים ביותר בעולם.

למהלך של אינטל באירלנד יש גם לקח. ממשלת אירלנד הודיעה ב-2005 כי תפסיק את הסבסוד למפעלי אירלנד לאחר שהעבירה כ-100 מיליון ליש"ט בהקמת קו הייצור האחרון.

אינטל, מסיבות שונות, ואולי גם כתוצאה מהפסקת התמיכה, החליטה לחפש מיקומים גיאוגרפיים אחרים. באירלנד נשארו טכנולוגיות שיעברו השנה למעגל השני מבחינת החדשנות, והמשמעות עבור כלכלת המדינה בכלל והמועסקים באזור בפרט, אינה חיובית.