התחלות חדשות: 8 אתרים בארץ שהתחדשו השנה

האתרים: קטע נוסף בעיר דוד, שביל אופניים חדש, מצפה ציפורים, פיסת כרמל שהשתקמה, נחל שטוהר והפך לפארק ועוד

1. צפרות

המצפה הצף, אגמון החולה, גליל

אגמון החולה הוא מהאתרים הכי מתוירים בארץ, ואתר חובה לצפרים שעולים אליו לרגל גם מרחבי העולם, בזכות היותו תחנה חשובה במסלול הנדידה שבין אירופה לאפריקה. דווקא משום כך הבינו בקק"ל שצריך להוסיף בו אטרקציות חדשות ונקודות תצפית בזוויות לא שגרתיות, כדי להוסיף עניין ולסייע במעקב אחר הציפורים ובעלי החיים במקום ובצפייה בהם.

אל האטרקציות הקודמות, עגלת המסתור והמצפורים המוכרים, הצטרף השנה אייקון עולה: המצפור הצף, שזכה לכינוי "עופות המים", ומשתלב במסלול ההיקפי סביב האגם בחלקו הדרומי. זהו המצפור הראשון מסוגו בארץ. בניגוד למצפורים הנייחים שעל החוף, הוא הוצב על רפסודה ענקית המאפשרת צפייה בעופות מים - מתוך המים. גם העיצוב נעשה תוך התחשבות בנוף והשתלבות בו - כדי שהציפורים לא יחשדו.

המשקיפים ממנו יכולים לבחון את סביבתו כלפי מעלה לשמיים וכלפי מטה אל המים, בזכות "מצחיות" מוגבהות, דמויות כנפיים הנפרסות אל על. בזכותן הוא נראה כמו ציפור גדולה, מה שמוסיף לתחושת ריחוף קלילה. המצפור מאפשר למבקרים חוויה יוצאת דופן בתוך ים הציפורים שמסביב, שלפעמים גם עולות עליו. הוא מונגש גם למוגבלים בתנועה.

שעות פתיחה: א-ה 19:00-9:00, שישי ושבת החל ב-6:30; ללא תשלום, למעט 3 שקלים שנגבים מכל מטייל לטובת פרויקט האכלת העגורים, טל' 04-6817137, www.agamon-hula.co.il

2. טבע

שביל חדש, שיקום נזקי השריפה בכרמל

השריפה בכרמל, שעוררה הזדהות רגשית עזה עם היער השרוף ועם תושביו, הפכה באופן פרדוקסלי את החלקים שנפגעו באסון לאטרקציה שלא בטובתה, שכן נוצר לחץ מטיילים על תא השטח הפגוע. למרות הכוונות הטובות של המבקרים, ובגלל הרגישות של הטבע שיצא מאיזון, החליטו בחברה להגנת הטבע לחדש מסלול שנחסם בצמחייה באזור קרן הכרמל, כדי לנתב את הקהל לאזורים הבטוחים, המוריקים והרחוקים מאזור השריפה.

כך נפתח מחדש שביל מסומן אדום, שיוצא ימינה מכביש 672 (צומת אליקים-דליית אל-כרמל), כשלושה קילומטרים צפונית לצומת אליקים. אורך השביל כ-4.5 קילומטרים, עם אופציה להוסיף לו עוד שניים בירידה, בהתאם להרכב המטיילים, גיליהם והזמן שעומד לרשותם (צריך להקפיץ מכוניות לסוף המסלול הנבחר).

החלק הראשון כרוך בכמה עליות לאורכו, לא משהו שמיטיבי לכת יתרגשו ממנו, אבל גם לא משהו שמתאים לקטנים מדי. אחרי כשני קילומטרים יש מפגש עם שביל רכב שחור, שמתפתל אל קרן הכרמל, המוחרקה, וכעבור פחות מקילומטר מגיעים לחורבת כרך - שרידי יישוב יהודי מהתקופה הרומית-ביזנטית. משם עד קרן הכרמל יש עוד פחות משני קילומטרים. בסתיו (נובמבר) יפרחו כאן כרכום חורפי, סתוונית, אירוס הסרגל ונרקיס. כדי להימנע מעליות אפשר לעשות את המסלול בדרך ההפוכה.

מפת סימון שבילים מס' 4 (הכרמל)

3. ארכיאולוגיה

קטע חדש מעיר דוד, ירושלים

עיר דוד היא בוודאי לא אתר ארכיאולוגי חדש, אבל בהחלט אחד הפופולריים שבהם. עיר דוד היא גם האתר הנחפר ביותר בארץ, והוא מעסיק את דעת החוקרים בשל מורכבותו ובשל עושרו, שחלקים ממנו עדיין טמונים באדמה. זו גם הסיבה לכך שמדי פעם היא מספקת תגליות מרעישות המשלימות בעוד חלק את הפאזל החסר של תמונת ירושלים הקדומה. בקיץ האחרון נפתח לקהל קטע נוסף ומרתק, שהתגלה במקרה.

לפני כמה שנים התפוצץ צינור ביוב סמוך לבריכת השילוח, ועובדי העירייה גילו אבנים מסותתות "חשודות". החופרים שהגיעו למקום גילו אבנים מדהימות מימי בית שני, שהתאימו לתוואי הרחוב שהוליך מבריכת השילוח להר הבית. חלק מהאבנים נמצאו מנותצות, ותחתיהן התגלתה תעלת הניקוז של הרחוב. השטח נחפר ונחשף, ועמו גם סיפורו. התעלה שימשה מסתור למורדים שנסו מפני הרומאים לאחר חורבן בית המקדש. אלה ניפצו את אבני הרחוב שמעל, כדי לרדת לתעלות ולטבוח במורדים.

הרחוב הוביל את עולי הרגל, לאחר טבילה בבריכה, להר הבית, וכיום, לאחר צעידה קצרה בו, יורדים לתעלה שאורכה 600 מטרים ומגיעים עד לפינת הר הבית, שם ניתן לראות את יסודות הכותל בנקודה הנמוכה ביותר שלהם. בתוואי הזה התגלו בחודשים האחרונים כמה ממצאים נדירים: חרב ברזל בנדן עור, כנראה של לגיונר רומי, וכמה חלקי חגורה, כלי אבן עם חריטה של מנורה, ופעמון זהב שהיה תלוי על בגדו של בעל תפקיד בכיר. החוויה יוצאת הדופן מחזירה את הפוסעים בנתיביה אלפיים שנה לאחור, ומוסיפה עוד נדבך ארכיאולוגי היסטורי בעל ערך ומשמעות.

שעות פתיחה: א-ה 19:00-8:00, שישי עד 14:00; 14-7 שקלים - לרחוב ההרודיאני, 27-14 שקלים - כולל עיר דוד; טל' 6033

4. שביל אופניים חדש

שביל קנים, פארק עדולם, שפלה

אופניים כבר אינם איזה קוריוז חולף, ובקק"ל לוקחים את הרוכבים ברצינות רבה מאוד. בפארק עדולם, שאהוב על המדוושים למיניהם, הוכשר שביל עדולם, מסלול רכיבה שאורכו 23 קילומטרים, והוא מקיף את הפארק וחוצה אותו מצפון לדרום. לאחרונה נוספו לו עוד 16 קילומטרים שחוצים אותו, הפעם ממזרח למערב. הקטע החדש מכונה שביל קנים, על-שם חורבת קנים שבה הוא עובר, עם שרידי יישוב מימי בית שני ומערכת מערות מסתור. אם יורדים מהאופניים כדי לטייל באזור צריך להיזהר מבורות פתוחים. בעתיד מתוכננת סגירת מעגל לנקודת המוצא, ובקרוב ישולט השביל החדש המסומן בשחור. השביל מתחיל במשרד קק"ל שבמושב גבעת ישעיהו הסמוך, שבו אפשר לקבל מפה שלו, ויש בסמוך גם חנות אופניים ובית קפה לרוכבים.

מסלול הרכיבה אינו קל, ומתאים בעיקר למיומנים. אבל האתגר והנקודות היפות שלאורכו משכיחים את המאמץ. הדרך חולפת במה שמכונה "שביל השב"חים". קטע קיים שסופח, סמוך לחורבת ריבוא, חוצה את שביל עדולם, גולש לעמקים ומטפס לפסגות התלים שמסביב. אחד מהם הוא תל עדולם, המזוהה עם מערת עדולם, שבה הסתתר דוד מפני שאול. מהתל הזה נשקפת תצפית מרהיבה. בהמשך יש עוד עליות ומורדות, סיבובים מאתגרים ונופים שווים עד חורבת בורגין - שממנה שבים בשביל עדולם להתחלה.

ככלל, אזור שפלת יהודה מרושת בכמאה קילומטרים של סינגלים, המסתלסלים בין גבעות חמקמקות, מרחבים פתוחים, חורשות ויערות, ועוד היד נטויה. קק"ל הולכת ומשתבחת במקצועיות שבהקמת השבילים, וזאת לרווחת חובבי האופניים. כן ירבו.

מפת טיולים וסימון שבילים מס' 9 (מבואות ירושלים)

5. אנדרטה העץ של אנה פרנק, הרי ירושלים

כשאנה פרנק הסתתרה בחדרה וכתבה ביומנה על עץ הערמונים הנשקף מהחלון, היא לא ממש הבינה את משמעות המילים שחרתה לעד. סיפורה המצמרר, שהיה לסמל ולהשראה, קיבל תפנית בשנה שעברה, כאשר עץ הערמון המפורסם קרס בסופה. בעקבות כך תרמו יהודי הולנד להקמת אנדרטה לזכרה בפארק הזיכרון לכבודה שביער הקדושים בהרי ירושלים.

האנדרטה שיצר הפסל היהודי הולנדי פיט כהן, נחנכה כפרויקט של קק"ל ביום השואה האחרון. כהן הוא ניצול שואה, שכמו אנה הסתתר בדרום הולנד במהלך המלחמה, שרד, ועלה ארצה. באנדרטה, שבנויה בפשטות ובמינימליזם, יש כמה אלמנטים בעלי משמעות. במסלול המעגלי שסביבה, שזורים משפטים מיומנה, הקובייה במרכז מדמה את החדר שבו חיה, כשדופן אחת מדמה את עץ הערמונים. השרפרף שבפינה נותן תחושה של התנדנדות באוויר, כאילו ילד יושב על כיסא גבוה וצופה אל הנוף מהחלון.

אגב, דיירי הבתים הסמוכים לביתה של אנה פרנק התבקשו לאסוף את פירותיו של העץ לפני הקריסה הגדולה ואלה חולקו כמזכרות. אחד מהם הגיע אל ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים.

איך מגיעים: כ-400 מטרים צפונית לצומת אשתאול (בכביש 38) מוביל שביל מסומן אדום מזרחה. לאחר כשני קילומטרים מגיעים למערת בני ברית. הכניסה ל"יד אנה פרנק" נמצאת מימין למדרגות העולות לרחבת החניה.

6. דתות קאסר אל-יהוד, בקעת הירדן

עד לפני שנים אחדות, מטיילים שביקשו להגיע אל קסאר אל-יהוד, אתר הטבילה בירדן, נאלצו לתאם מראש עם צה"ל, שכן האתר נמצא בשטחי יהודה ושומרון. מאז שהועבר הפיקוח לרשות הטבע והגנים, נפתח האתר באופן שוטף ובלי צורך בתיאומים.

קסאר אל-יהוד מקודש לנוצרים, שכן לאמונתם כאן הטביל יוחנן המטביל את ישו. במסורת היהודית מאמינים שבנקודה הזו חצו בני ישראל את הירדן בבואם אל ארץ כנען. וכך יהודים ונוצרים חולקים את הקשר העמוק עם המקום, אך אצל הנוצרים נחשב הביקור לעלייה לרגל ולא פעם טובלים לאות הזדהות עם ישו.

בשנות ה-80 התחדשו טקסי הטבילה באתר, אחרי שנים של הפסקה. העדה היוונית אורתודוקסית החלה לראשונה בחידוש הפעילות הטקסית באתר הטבילה, ובעקבותיה החלו בהדרגה שאר העדות (פרנציסקנים, קופטים, סריאנים, רומנים, רוסים, אתיופים) לחדש את הפעילות באתר. הטקסים מתקיימים בעיקר בחג הפסחא (אפריל) ובחג ההתגלות (האפיפניה, בינואר).

רשות הטבע והגנים הסדירה את כביש הגישה לאתר, ולאחר פינוי מוקשים נסללה דרך חדשה במקום שביל העפר שהיה שם בעבר. בשטח נעשה שימוש במבנים הקיימים (בעיקר ירדניים), ונפתחה חנות קטנה המשמשת גם כמרכז שירות לקהל. בעתיד מתוכננת כאן מבואה חדשה, הרחבת החניה, ומבנה חדש של שירותים ושל מלתחות. גם הגישה למים הוסדרה באמצעות דק עץ, מדרגות ומרפסת שקועה, המאפשרת למאמינים גישה נוחה וטבילה בטוחה. שעות פתיחה: מדי יום בשעות 16:00-8:00 ללא תשלום; טל' 057-7766648

7. שיקום

שיפוץ הגן הלאומי עבדת, נגב

מדינה שלמה רעשה לפני שנתיים בעקבות אירוע הוונדליזם בגן הלאומי עבדת. השרידים המרשימים, ובהם פריטים אדריכליים, מבנים עתיקים ואחרים, הושחתו ונהרסו כמעט עד אובדן. למרות ההלם, התעשתו הגורמים הנוגעים בדבר, ובהם רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, והחלו בשיקום האתר.

בשיטות מתקדמות ויקרות הורידו את כתמי הצבע שרוססו ברחבי הגן, הקימו מחדש את המבנים שנופצו, העמידו עמודים וכותרות, ניקו ושחזרו - כדי להשיב עטרה ליושנה. מתנדבים רבים, ובהם תלמידים וחיילים, הגיעו כדי לתת יד, ובשנה האחרונה התקדמו העבודות וניכרים שינוי ושיפור במצב הגן. באופן פרדוקסלי מספר הביקורים באתר דווקא עלה מאז ההשחתה.

שעות פתיחה: מדי יום 16:00-8:00, 27-14 שקלים, טל' 08-6551511

8. אקולוגיה שיקום נחל נעמן, קריות

נחל נעמן נשפך לים התיכון בסדק המפריד בין עכו לקריות, ויוצר פינת טבע יפה הצופה לנמל הקדום. מקור המים הוא בעיינות אפק שממזרח. לאחר קום המדינה חלה רגרסיה במצב הנחל. שאיבות יתר מקידוחים הורידו את מפלס מי התהום, והנחל סבל בקיץ מהתייבשות, ובהמשך נוספו זיהומים תעשייתיים וחקלאיים.

המצב העגום פגע במרקם האקולוגי של הנחל ושל סביבתו, כולל חי וצומח שנעלמו. בשלב מסוים הוחלט להפוך חלק מהאזור לשמורת טבע עין אפק, כדי לשמר את הנוף ואת הטבע. מהשמורה לשפך נותרו עוד 11 קילומטרים של נחל מוזנח ונשכח. אבל נחל הוא מסדרון אקולוגי, וכשאיכות מימיו טובה סביבתו משגשגת, לכן החליטו בקק"ל לממן את השיקום שיצא לדרך בשיתוף המשרד לאיכות הסביבה, מינהלת הנחל וגורמים נוספים.

הזרמת שפכים הופסקה, בוצה מזהמת הוצאה, גשרים הונחו, ושבילי אופניים והליכה הותוו לצד פינות ישיבה. מנחל שכוח אל הפך נעמן לפנינת טבע מלאת חיים. העבודות טרם הסתיימו, אבל את השינוי כבר מרגישים.

איך מגיעים: מכביש 4 פונים מזרחה במתחם ביג בקריית ביאליק, או 1.5 קילומטרים צפונה משם בתחנת הדלק TEN, ונוסעים מזרחה עד לשלט המבואה