שמואל האוזר האוזר מקשיח עמדה כלפי קרנות הנאמנות

יו"ר רשות ני"ע אינו מסתפק בגילויי החלטות ההשקעה הנוכחיות בקרנות, ופרסם מסמך שקובע סטנדרטים חדשים לאישור ההשקעה

לפני כשנה פרסמה רשות ניירות ערך הוראה למנהלי קרנות נאמנות, שזכתה לכינוי "ועדת חודק של הקרנות" (על אף שהיא חלה על כל ניה"ע שרוכשים מנהלי הקרנות, ולא רק על איגרות חוב קונצרניות), אשר קבעה כי על מנהלי הקרנות לקבוע כללי מסגרת ותהליכים לפיהם יתקבלו החלטות ההשקעה. ההוראה נכנסה לתוקפה באפריל האחרון, וכללים אלה אכן פורסמו במסגרת התשקיפים שהגישו מנהלי הקרנות לרשות.

ואולם, לרשות ני"ע הספיקו ארבעת החודשים שעברו מתחילת יישומה, כדי להבין שההוראה לא באמת משיגה את מטרותיה. מבדיקות שערכה הרשות, בראשות פרופ' שמואל האוזר, עולה כי מנהלי קרנות השאירו בידי מנהלי ההשקעות שלהם שיקול דעת נרחב, שאותו הם רשאים להפעיל ללא תהליך מובנה כלשהו וככל העולה על רוחם.

הרשות חוששת שהמנהלים עלולים להשתמש בחופש זה לרעה, כמו למשל באפשרות של עסקאות "חילוץ" במקרים של מניפולציות בניירות ערך. במקרים אלה, מנהלי הקרנות שמנהלים כספים של אחרים רוכשים בכספי הקרן ני"ע במחיר לא כלכלי, על מנת לחלץ גורם שלישי ותוך גרימת הפסדים למשקיעים בקרן.

לאור ממצאי הרשות, היא פרסמה היום נייר עמדה חדש הנוגע ליישום ההוראה. לפי ההוראות החדשות, מנהלי הקרנות יצטרכו להתבסס על אחד ממספר גורמים בבואם לקבל החלטת השקעה (ראו טבלה המפרטת את הכללים). על מנהלי הקרנות להיערך ליישום נייר העמדה עד לאפריל 2012.

המטרה העומדת מאחורי ההוראה הראשונית ומאחורי נייר העמדה שפורסם היום, היא לייצר רף מינימלי של תהליך לפיו מבוצעות החלטות השקעה.

סטייה תתאפשר, בצירוף נימוק

ההוראה עוררה התנגדות רבה בקרב מנהלים בענף, שסברו כי קביעת מסגרות מכבידות של הוראות ונהלים, שבמסגרתם תפורט כל תורת ההשקעה מבלי להותיר שיקול דעת בידי מנהל ההשקעות, תהפוך את ניהול ההשקעות לפסיבי, בדומה לתעודות סל.

עוד טענו מנהלי הקרנות, כי לעיתים הם נדרשים לפעול באופן מיידי, כמו למשל בימים של פדיונות גדולים, והצורך לנמק כל החלטת מכירה של ני"ע יקטין את יכולתם להגיב בזמן אמת ויפגע בתשואת הקרן.

הרשות סברה אז כי ההתנגדות נובעת מכך שיש מנהלי קרנות שהוראות הגילוי הללו יחשפו את העובדה, כי ניהול ההשקעות שלהם מונע לא רק משיקולים מקצועיים.

לאחר דיאלוג שקיימה רשות ני"ע עם איגוד הקרנות, נוספה הוראה בנייר העמדה מהיום לפיה מנהל קרן יוכל בנסיבות מסוימות לסטות מתהליך קבלת החלטות ההשקעה שלו. במקרים כאלה יהיה עליו לפרסם את נסיבות הסטייה והנימוקים לכך, וכן את מנגנוני הפיקוח על סטיות אלה.