גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיווק: 8,000 שקל בחודש לעוזר, עד 40 אלף לסמנכ"ל

השכר בתחום השיווק לא השתנה מהותית בהשוואה לשנה הקודמת ■ השינוי המהותי טמון במהות העבודה: לא עוד קמפיינים ואירועי תקופתיים לשמירה על קשר עם הלקוחות, אלא דיאלוג יומיומי בערוצים הדיגיטליים

"איזהו העשיר? לא מי שיש לו נכסים, אלא מי שיודע להשתמש בהם כראוי", אמר פעם המצביא הצרפתי נפוליאון בונפרטה. גם אנשי שיווק שיודעים להשתמש כראוי בכלים השיווקיים העומדים לרשותם, הם אלה שלרוב יצליחו להשיג את המטרות והיעדים.

"יש הרבה אנשי שיווק, אבל אין הרבה טובים באמת", אומר ד"ר אביחי בן-עמי, ראש המחלקה לשיווק ולפרסום בבית הספר למנהל עסקים המסלול האקדמי המכללה למינהל. לדבריו, יש יותר מדי מנהלי שיווק במדינה שלא מסתערים באמת על הדבר הבא. "זה מקצוע שלא מאפשר הירדמות לדקה אחת, ולכן הוא מעייף ושוחק רבים. הצורך הזה לחיות על הקצה, הוא צורך שקשה להתמודד איתו ולא כל אחד מצליח".

נירה צימלס, מנכ"לית מנפאואר פרופשיונל, סבורה מנגד שהבעיה היא לא באיכות אלא בהיצע המשרות. "יש הרבה מאוד אנשי שיווק מצוינים אך לא לכולם יש משרות, כי בעידן הטאלנטים מעסיקים מציבים דרישות תפקיד דרקוניות היוצרות משפך צר מאוד של מועמדים".

היתרונות

היתרונות הבולטים של מקצוע השיווק הם יצירתיות, חדשנות, דינמיות, אתגר וריגוש. "זה אחד המקצועות הכי יצירתיים שיש. השמיים הם הגבול", אומרת ענת אהרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות של רשת מלונות רימונים, הרואה יתרון גדול גם באפשרות לייצר מערכת קשרים עסקיים ואישיים ענפה עם גורמים מחוץ לחברה.

"השיווק הבינלאומי חושף אותך לקשרים ולהיכרות גם עם תרבויות חדשות. אתה חושב גלובלי ופועל לוקלי. זה אתגר גדול", מוסיפה דפנה כץ, מנהלת השיווק הבינלאומי של סינרון. עוד לדבריה, השיווק הוא הגורם הפעיל בהתוויית ובמימוש החלק האסטרטגי והטקטי של החברה. "אתה בורג חשוב במערכת", היא אומרת.

לדברי רמי טסלר, סמנכ"ל השיווק של "מרכבים", "המשקל הסגולי של מנהל שיווק בתוך החברה, בקבלת ההחלטות ובעיצוב האסטרטגיה, גבוה מאוד. זהו ציר מרכזי בפעילות החברה ומכאן חשיבותו הרבה". לדברי גל עמית, מנהלת שיווק ומכירות של מטבחי "טופז ארט", "זה ריגוש גדול מאוד לקחת חברה מנקודה איקס לנקודה וואי. זה תחום שמרגש בכל יום מחדש ומעניין בטירוף".

לדברי רמי אברמוביץ', מנהל שיווק ומכירות של רשת "חלמיש", "בעידן המודרני, בלי שיווק אין עסק, ומכאן האתגר הגדול".

החסרונות

אחד החסרונות הבולטים של המקצוע הוא עבודה 24/7. "אני עובדת בלי הפסקה, גם בשבתות ובחגים, לא נחה לרגע ותמיד מחוברת לאי-מיילים, לפייסבוק ועונה לטלפונים. אין ברירה, התחרות אגרסיבית", אומרת כץ.

"שיווק הוא אחד המקצועות שחייבים לאהוב, אחרת הוא הופך לחיסרון, בגלל האינטנסיביות, הלחצים ושעות העבודה הארוכות", אומרת יפעת קרני, סמנכ"ל אסטרטגיה ושיווק בחברת תדיראן גרופ.

אברמוביץ' סבור שהחיסרון במקצוע נעוץ דווקא בתוצאות הלא מידיות. "לא מדובר בזבנג וגמרנו. עבודת השיווק כרוכה במהלכים ארוכי טווח שלא מאפשרים לראות תוצאות בטווח הקצר. לכן, אחת הטעויות הנפוצות של מנהלי שיווק היא לעשות מהלכי שיווק מהירים, מתוך חשיבה שהם יביאו לתוצאות מהירות. אך נדרשים אורך רוח, סבלנות והבנה של השוק בו פועלים".

גם נדב ברגר, סמנכ"ל השיווק של "יצהר", סבור שחוסר הידיעה הוא חסרונו הגדול של המקצוע. "שיווק זה לא מדע מדויק. אי-אפשר לדעת מהר אם המהלך השיווקי שלך יהיה הצלחה או כישלון. בעצם, על שום מהלך אתה לא יכול להגיד מראש 'זה יהיה שוס'. בשיווק רב הנסתר על הגלוי, והמתח עד לקבלת התוצאות גבוה. לכן, כדי להצליח במקצוע נדרש עמוד שדרה מוצק".

בהקשר זה מוסיפה קרני כי השיווק תלוי בשינויים. "במצב רוח לאומי, כלכלי, חברתי ופנים-ארגוני. השיווק יכול לעמול על תכנית עבודה, ובמהלך השנה להידרש לשנותה מהיסוד בגלל כל מיני שינויים בלתי צפויים. לכן, חלק ניכר מזמנו של מנהל השיווק מוקדש לניהול משברים. בניגוד למה שחושבים, אנחנו לא מצלמים כל היום קטלוגים בקריביים. מאידך, זה מייצר עניין בלתי פוסק בעבודה ומפחית את אלמנט השחיקה".

איך מתקדמים

המסלול הקלאסי להתקדמות בתחום מתחיל בתפקיד של מנהל מוצר/מותג - ומשם למנהל תחום, מנהל שיווק, סמנכ"ל שיווק ומנכ"ל. "כדי להתקדם נדרשים כישורים כמו יכולת ניתוח נתונים והסקת מסקנות, תשומת לב לפרטים בצד ראייה מערכתית, יכולת הבנה וחשיבה בכובעים שונים כדי להיכנס לראש של 'קהל היעד', חשיבה יצירתית וחדשנית, יכולת ביטוי גבוהה ויכולת שכנוע", אומרת יעל פרימק, מומחית לניהול קריירה באולג'ובס.

לדברי טסלר, "לא כל אחד מסוגל להתקדם עד לראש הפירמידה, כי לא לכל אחד יש חשיבת מאקרו-אסטרטגית הנדרשת בתפקידי שיווק בכירים. לכן, ההתקדמות במקצוע היא לא מובנת מאליה".

צימלס סבורה שהמעבר בין ענפים הוא המשימה הקשה באמת. "מי שנשאר יותר משלוש שנים כאיש שיווק בענף מסוים, יהיה לו קשה מאוד לעשות את המעבר כי עולם השיווק הוא עולם מקובע והתמחותי. מי שמתחיל, למשל, כמנהל שיווק בענף התקשורת ומתמחה בו, לרוב יתקע שם או מקסימום יעבור לענף משיק".

שחר אורן, סמנכ"ל השיווק של דור אלון, לא מסכים. "שיווק זה שיווק, ולא משנה אם אתה מוכר מכשיר סלולרי או דלק. אם ניחנת בחשיבה שיווקית אסטרטגית טובה, אין סיבה שלא תצליח לעשות את המעבר מענף לענף, מה גם שלמעסיקים כדאי לקלוט אנשי שיווק מענפים אחרים כי הם פחות מקובעים לענף ספציפי ומביאים איתם משהו אחר".

מה השתנה

מבחינת נתוני השכר, לא נרשם השנה שינוי מהותי בהשוואה לשנה קודמת. השינוי טמון דווקא במהות העבודה. לדברי פרימק, "אם בעבר שיווק היה כרוך בפעילויות המתרחשות אחת לתקופה כמו קמפיין ואירועי השקה, היום השיווק מורכב מפעילות 'תחזוקה' יומיומית המחייבת יד תמידית על הדופק. כניסתן של פלטפורמות אינטרנטיות וערוצים דיגיטלים חדשים לזירה, העצימו את הצורך של העוסקים במלאכה בתקשורת המבוססת על דיאלוג שוטף עם הלקוחות".

עוד לדבריה, כיום לא מדובר בעוד אתר חברה שמציג מידע סטטי, אלא בעמוד פייסבוק אינטראקטיבי, בפורום, בצ'ט עם נציגי שירות, באפליקציות, בתוכן עם אפשרויות לתגובות, בבלוג חברה וכדומה. "השינויים הללו דורשים ממנהל השיווק להתעדכן בחידושים, להשתנות ולהתאים את אסטרטגית השיווק לשוק שמשתנה בקצב מסחרר".

אהרון מוסיפה כי חייו של מנהל השיווק הופכים יותר ויותר און-ליין. "האינטרנט הפך לפלטפורמה משמעותית יותר בשיח עם הלקוחות".

לדברי ליאת רובינשטיין-ברוש, מנהלת יחידת ההשמה במנפאואר פרופשיונל, עולם השיווק שייך היום לצעירים. "המקצוע דורש חדשנות, זריזות וחשיבה און-ליין המאפיינת יותר צעירים".

אורן לא מסכים עם דבריה. "זה עניין של גישה ולא של גיל. גם מבוגרים יכולים ללמוד, להתעדכן ולאמץ את הגישה הנכונה והעדכנית".

לדברי צימלס, שינוי נוסף חל בתפיסה של ארגונים את פונקצית השיווק בתוך הארגון. "בעולם התחרותי של היום, הפוזיציות שאנשי שיווק תופסים הן חשובות ומשמעותיות יותר בארגון. לכן, אנחנו רואים שהרבה מנכ"לים באים היום מתחום השיווק והמכירות לעומת תחום התפעול בעבר".

השכר הממוצע בענף השיווק

עוד כתבות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

קיצוני אפילו במונחים של איראן וכזה ששלח אלפים למותם. הכירו את הנשיא שנהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של איברהים ראיסי התרסק אתמול בגבול עם אזרבייג'ן, ולאחר דיווחים סותרים, באיראן הודיעו הבוקר רשמית על מותו, יחד עם שר החוץ האיראני ● הוא נחשב מהקשים שבין השמרנים האיראנים, לאחד מגדולי שונאי ישראל ומי שזוהה כאחד מהמועמדים הבולטים לרשת את המנהיג העליון עלי חמינאי עם מותו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

מחירי הטיסות עולים בחדות ומתדלקים את האינפלציה

מחירי הטיסות עלו באפריל בשיעור דו–ספרתי, והכבידו על מדד המחירים לצרכן ● החדשות הרעות: הצפי הוא שהמצב רק יחמיר ● וגם: למה הריבאונד בנתוני הצמיחה מעלה סיבה לדאגה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

עלייה של 64% במחירי הביטוח: זה הרכב הנגנב ביותר בישראל מתחילת המלחמה

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד-משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד