מדד נדל"ן כחול-לבן: מנופים עולה, אשטרום חותמת

‎‎את השבוע האחרון לשנה העברית סיימו מניות הנדל"ן בעליות שערים נאות, אבל לא היה בהן בכדי לגרוע מהתשואה השלילית שאפיינה את השנה החולפת

‎‎את השבוע האחרון לשנה העברית סיימו מניות הנדל"ן בעליות שערים נאות, אבל לא היה בהן בכדי לגרוע מהתשואה השלילית שאפיינה את השנה החולפת. כך למשל, מדד נדל"ן כחול-לבן סיים את תשע"א ב-12.2% ירידה ולמחצית השנייה של 2010 היה עוד אפקט ממתן - שכן הירידה מתחילת 2011 תלולה אף יותר ועולה על 20%.

כל מניות המדד למעט וילאר (שנותרה ללא שינוי) עלו בשבוע שחלף, ובראשן ריט 1 שטיפסה ב-9%. זאת, למרות דיווח קרן הריט על הפסקת המו"מ לרכישת קניון סביונים ממליסרון וקניון נהריה בבעלות בריטיש ישראל. בין לבין, מתעתדת ריט לכנס בחודש הבא אסיפת בעלי המניות, שבה היא מבקשת בין היתר למנות את דוד נצר, עד לא מזמן מנכ"ל אזורים, לדירקטור.

את הקניונים נדרשה מליסרון למכור במסגרת ההגבלים העסקיים שחלו עליה בעסקת המיזוג מול בריטיש - אותה היא מתעתדת לממן בין היתר באמצעות הנפקת סדרת אג"ח נוספת (ו') בהיקף 600 מיליון שקל, שאליה היא נערכת בימים אלה.

מנופים , הבולטת בעלייה הבאה ביותר, דיווחה עוד בסוף השבוע הקודם כי הדירקטוריון אישר לדחות את פירעון הלוואות הבעלים שלה לבעלי השליטה, אברהם נניקשווילי ומרכוס וובר (האחרון באמצעות הקרן הסינגפורית ‏ASTC‏). בעבור חלק מההלוואות מדובר בדחייה בת שנתיים, עד לתחילת 2014.

מי שבכל זאת כן הספיקה לבצע עסקה בשבוע המסחר הקצר הייתה אשטרום נכסים , שבשיתוף הפעולה השלישי עם חברת הביטוח הראל, רכשה נכס מניב בדיסלדורף, גרמניה. הנכס, ששטחו 19.2 אלף מ"ר, מושכר במלואו למשרד לאיכות הסביבה של ממשלת גרמניה בחוזה שיסתיים רק בתום העשור הנוכחי. ‏‏

תמורת הנכס שילמו השניים 44 מיליון אירו, 13.3 מהונן העצמי והיתר בהלוואה בנקאית ל-5 שנים בריבית קבועה של 3.9%. אשטרום תחזיק ב-51% מהבעלות בנכס, המניב תשואה שנתית בגובה 8.2%, ובשאר תחזיק הראל.