רוב המתמחים חזרו לעבודה בעקבות פסיקת בית הדין

כך עולה מהודעה שפירסם משרד הבריאות ■ בית הדין הארצי לעבודה קבע כי ההתפטרות הייתה קולקטיבית, ולכן היא מבוטלת ■ המתמחים: מדובר ב"יום שחור" למדינת ישראל

משרד הבריאות הודיע לפני זמן קצר כי רוב המתמחים שהגישו את התפטרותם חזרו לעבודה בבתי-החולים השונים, וזאת בעקבות פסיקת בית הדין הארצי לעבודה מהבוקר לפיה ההתפטרות הינה קולקטיבית, ולכן היא מבוטלת.

בהודעה של משרד הבריאות נכתב: "בשעות אלו רוב המתמחים חזרו לעבודה המתקיימת כסדרה. אנו בטוחים שכל המתמחים ישובו לעבודתם ויצרו קשר עם מנהלי המחלקות והנהלות בתי החולים בהתאם לפסיקת בית הדין. ההידברות עם המתמחים נמשכת גם בשעות אלו ומשרד הבריאות ירכז מאמץ להמשיך להושיב את כל הצדדים כדי למצוא פיתרון למחלוקות".

כזכור הבוקר בית הדין לעבודה פסק כי התפטרות המתמחים נעשתה באופן קולקטיבי כצעד ארגוני ולא כהתפטרות אותנטית ועל כן ההתפטרות מבוטלת ועל המתמחים לשוב לאלתר לעבודה.

בפסיקה נכתב "חומר הראיות שהובא לפנינו כלל נסיבות המקרה והמבחן התוצאתי אינם מעידים על התפטרות אותנטית, כי אם על פעולה קולקטיבית מסוג שביתה שמטרתה לפתוח את ההסכם הקיבוצי שנחתם כדין ולשנות מתנאיו. זאת בדרך של הפעלת לחץ בלתי לגיטימי על הגורמים המוסכמים בדין לניהול המשא ומתן, הלא הם המעסיקים והארגון היציג של הרופאים. עיקר הסממנים ומשקלם מעלה כי מהלך ההתפטרות הקולקטיבית הינו פעולה קיבוצית מתואמת מסוג שביתה שתכליתה להפעלת לחץ על המעסיקים לפתוח את ההסכם הקיבוצי החתום ולשנות מתנאיו".

המשמעות היא שרופאים מתמחים שיממשו את האיום שלהם לא לשוב לעבודה, למרות צווי המניעה שהוצאו הבוקר, מסתכנים בעונשי מאסר על פי דין. חלק מהמתמחים כבר הודיעו כי מדובר ב"יום שחור" למדינת ישראל ורמזו כי יתכן שהפסיקה הזו קשורה לעובדה שסוגיית המתמחים ירדה מהכותרות בעקבות עסקת שליט.