מת בשווי 7 מיליארד דולר: על הנדל"ן שהשאיר סטיב ג'ובס

ביוני האחרון הגיע בעצמו למועצת העיר קופרטינו, כדי להציג את הקמפוס שביקש להקים ל-Apple, "שיהיה בניין המשרדים הטוב ביותר בעולם" ■ ובתחילת השנה, בתום מאבק ארוך בתומכי שימור, הרס אחוזה שרכש בקליפורניה, כדי לבנות שם את ביתו

עוד לפני שהובא סטיב ג'ובס למנוחות, חשפה בשבוע שעבר רשת הטלוויזיה בכבלים Fox Business News, כי המיליארדר הפקיד בנאמנות כמה נכסים. על פי התחקיר, שפורסם בשבוע שעבר, הפקיד ג'ובס, מייסד ענקית הטכנולוגיה Apple שהונו נאמד ב-7 מיליארד דולר, לפחות שלושה נכסים בנאמנויות שונות, במהלך שמטרתו ליהנות מהטבות מס ולהותיר את אופן חלוקת הרכוש לאחר מותו חסוי. כך מעריכים משפטנים בארה"ב. ג'ובס ואשתו ביצעו את המהלך בזמן שג'ובס היה בחופשת מחלה, כבר בשנת 2009.

מחיר מציאה לבונו

ג'ובס שמר על חשאיות יחסית בכל הקשור לחייו הפרטיים. ג'ון או'גריידי, עו"ד המתמחה בקרנות נאמנות ובירושות, הסביר כי הפקדת נכסים בנאמנות "עשויה לצמצם את מס העיזבון וכן למנוע חשיפה פומבית של הנכסים בבית המשפט שמאשר צוואות". באופן זה, הנכסים יחולקו ליורשיו בחשאיות ולפי כללי קרן הנאמנות הפרטית - ולא באופן ציבורי בבית המשפט, מסבירים משפטנים.

נוסף למניותיו ב-Apple, לג'ובס הון עתק במניות ענקית המדיה דיסני, שקנתה ממנו את חברת האנימציה Pixar ב-2006. אבל יש לו גם נדל"ן: בית בפאלו אלטו שבסיליקון ואלי בקליפורניה, ונכס בעיירה Woodside הסמוכה.

עוד לפני שרכש את הווילות בקליפורניה, קנה ג'ובס דירה בבניין Remo San, מתחם יוקרה שנבנה בשנת 1930 בגבולו המערבי של הסנטרל פארק במנהטן. בשנות ה-80 המוקדמות ג'ובס רכש את שתי הקומות העליונות במגדל הצפוני, ששיפוצן ארך שנים. הדופלקס משתרע על שטח של 330 מ"ר ועוד 120 מ"ר מרפסות.

כעשרים שנה לאחר שרכש אותו, מכר גאון הטכנולוגיה ג'ובס את הנכס לאליל מסוג אחר - כוכב הרוק בונו, סולן להקת U2 - במחיר שנחשב אז ל"מציאה", כ-15 מיליון דולר, על-פי דיווחים בתקשורת האמריקנית.

ג'ובס מעולם לא התגורר בדופלקס המושקע, שעיצב עבורו האדריכל הנודע I. M. Pei. מלבד בונו, דייריו המפורסמים של ה-Remo San בעבר ובהווה כוללים את טייגר וודס, סטיבן שפילברג, דמי מור, ודאסטין הופמן.

הרס ולא בנה

שנתיים אחרי שרכש את הדירה במנהטן, נסע ג'ובס כ-5,000 קילומטרים עד לחוף המערבי, שם רכש אחוזה היסטורית בעיירה Woodside שבפאתי פאלו אלטו בצידו הדרום-מערבי של מפרץ סן פרנסיסקו, לא הרחק מהעיירה Cupertino בה גדל ושם הקים את משרדי Apple.

הווילה שרכש ב-Woodside ב-1984, השנה שבה חשף לעולם את מחשב המקינטוש, משתרעת על שטח של 1,600 מ"ר (למעלה מדונם וחצי) ומכילה 14 חדרי שינה. הבית נודע בשם Jackling House, איל כריית הנחושת דניאל קאוואן ג'אקלינג, עבורו תוכננה והוקמה הווילה ב-1925 על ידי האדריכל ג'ורג' וושינגטון סמית'.

בשנת 2009 העריך השמאי המחוזי את האחוזה בכ-9.5 מיליון דולר, כשביצע הערכת נכס לצורכי מס, כנהוג בארה"ב. מהערכת השווי הזו, שמתפרסמת באתר city-data.com, עולה כי ג'ובס שילם על הנכס 2 מיליון דולר ב-1984.

מעניין לציין כי ג'ובס התגורר כמעט עשר שנים באחוזה, שנותרה ברובה לא מרוהטת. הוא ביקש להרוס אותה ולבנות במקומה בית חדש, אך בוועדות התכנון המקומיות נתקל בהתנגדות איתנה של תומכי השימור, שטענו שאין להרוס את הבית העתיק, מופת לאדריכלות המחייה את הסגנון הספרדי-קולוניאלי. קבוצת מתנגדים תבעה את ג'ובס ואת העירייה, אך אחרי כמה שנים של מאבק משפטי וערעורים, נהרסה בסופו של דבר האחוזה בתחילת שנת 2011.

ג'ובס הלך לעולמו כמה חודשים אחרי שהרס את האחוזה ההיסטורית, ולפני שהצליח להגשים את חלומו לבנות במקום בית מודרני (הסקיצה של הבית התפרסמה בתחילת השנה במגזין הנחשב Wired). עדיין לא ברור מה יעלה בגורל המגרש הריק, אך יהיה זה סוף עצוב למדי אם לבסוף לא יקום על קרקע המריבה דבר.

מראשית שנות ה-90, ולאחר שנישא ללורין פאוול, התגורר ג'ובס עם משפחתו בעיר פאלו אלטו, בבית בו חי עד יום מותו. ב-1996 ערך ג'ובס ארוחה בבית זה, בה השתתף נשיא ארה"ב ד'אז, ביל קלינטון.

13 חדרים, 527 מ"ר

הווילה נבנתה ב-1920 ושופצה ב-1930, בשטח בנוי של 527 מ"ר על מגרש של כשני דונם. באחוזה שבעה חדרי שינה (מתוך 13 חדרים) וארבעה וחצי חדרי אמבט. כך עולה מנתוני אתר התאחדות המתווכים האמריקנית.

אם הייתם עוברים על פני הבית, בסגנון ארכיטקטוני האופייני לשכונה הוותיקה, סביר להניח שלא הייתם חושדים שחי בו מיליארדר. הערכת השווי האחרונה של הנכס, משנת 2010, היא כ-3 מיליון דולר. עם זאת, אתרי נדל"ן שונים מעריכים כיום את שווי הנכס בכ-4 מיליון דולר.

"ספינת האם נחתה"

ביוני האחרון, רק חודשים ספורים לפני מותו, הופיע ג'ובס בפני מועצת העיר Cupertino, קליפורניה, כדי להציג את התכנית הכמעט-עתידנית לקמפוס של Apple בעיירה. "החברה צומחת כמו עשב", הסביר ג'ובס בדיון, בו הציג הדמיות של מבנה מעגלי, דמוי ספינת חלל, שבתוכו צומחים עצים. "יש לנו פה הזדמנות להקים את בניין המשרדים הטוב ביותר בעולם", אמר ג'ובס במועצת העיר. "סטודנטים לארכיטקטורה יבואו לכאן לראות אותו".

משרדיה הראשיים של Apple נמצאים כבר היום בעיירה קופרטינו, שם החברה היא בעלת הקרקעות הגדולה ביותר. לפני כשנה רכשה מ-HP, מתחרתה, כ-40 דונם ב-300 מיליון דולר, כדי להקים את הקמפוס שבו יעבדו למעלה מ-12 אלף עובדים. כיום לחברה - ביו הבודדות שמתרחבות ב"סיליקון ואלי" - קרוב ל-47 אלף עובדים בארה"ב ובעולם; והיא פרושה על פני 57 בניינים בקופרטינו וסביבותיה.

החדשנות הארכיטקטונית היא אולי תוצאה של מעורבותו העמוקה של ג'ובס בכל מוצר של החברה - טכנולוגי או אחר. בפירוט החזון הנדל"ני שלו, התגאה ג'ובס בניצול הנמוך של הקרקע עבור שטחי המשרדים (80% יישארו שטחים פתוחים, שיכללו 6,000 עצים). לאחר שסיים ג'ובס את הפרזנטציה, אמר ראש העיר: "ללא ספק, ספינת האם נחתה בקופרטינו".

חוויית הקנייה של Apple

חברת Apple יצרה מודל ייחודי - רשת חנויות חווייתיות, ה-Apple Stores. החברה בוחרת בקפידה את מיקומי החנויות שלה, בין היתר לפי נתונים דמוגרפיים ותנועת קונים.

כיום יש לאפל 317 חנויות, 233 מתוכן בארה"ב. חנות Apple טיפוסית מציעה לקונים אפשרות לנסות את המכשירים השונים - מחשבי Mac, נגני מוזיקה, ועוד - וכן Genius Bar עם צוות תמיכה טכני, המיועד בעיקר למשתמשים קיימים. חוויית הקנייה פורצת הדרך בחנויות החברה הפכה בשנים האחרונות מודל לחיקוי לקמעונאים אחרים בארה"ב, בעיקר בתחום הסלולר. שיטות השיווק והמכירה של אפל זיכו אותה בעיטורים רבים, לרבות קמעונאית השנה של ארה"ב, והחברה הנערצת ביותר בארה"ב.

לאחרונה פורסם כי החברה תקים חנות בתחנת הרכבת Grand Central בניו יורק, בשטח 2,137 מ"ר, והיא צפויה לשלם שכ"ד בגובה של, תחזיקו חזק, 800 אלף דולר לשנה. כך על פי דיווחים. מדובר בקונספט חדש עבור Apple, שעד כה פתחה חנויות בעיקר במרכזי קניות יוקרתיים ובמיקומים נחשקים בתוך הערים הנהנים מתנועת קונים ערה.