רחוק מעין התקשורת: התקדמות במגעים עם המתמחים

הרופאים הצעירים כבר לא מתעקשים לפתוח את ההסכם שנחתם לאחרונה וגם לא לקצר את תקופת ההתחייבות לשקט תעשייתי

דווקא כשחרב ההתפטרות הוסרה מעל ראשה של המדינה, ובשעה שכל כותרות העיתונים עוסקות בשחרורו הצפוי של החייל החטוף גלעד שליט, נרשמה התקדמות מהותית במגעים שהתנהלו בימים האחרונים בין נציגי הרופאים הצעירים מהמרכז לנציגי המדינה. הרופאים מבינים שהמומנטום כבר לא לטובתם, ואילו המדינה יודעת שהגלגל עשוי להתהפך כשאמצעי התקשורת יתעייפו מהעיסוק בשחרורו של שליט, ויעברו לעסוק בעתירה שהרופאים מאיימים להגיש לבג"ץ כנגד פסיקת ביה"ד הארצי לעבודה, שביטלה את ההתפטרות ערב חג סוכות.

הרופאים הצעירים כבר לא מתעקשים לפתוח את ההסכם שנחתם לאחרונה וגם לא לקצר את תקופת ההתחייבות לשקט תעשייתי, והם אף מקבלים את העיקרון של משרדי האוצר והבריאות, על פיו תוספות שכר נוספות יינתנו אך ורק בתמורה לעבודה נוספת במערכת הציבורית. כעת עסוקים נציגי משרד האוצר בניסיון לבנות מודל תגמול מיוחד למומחים צעירים (רופאים שסיימו התמחות) שיישארו בבית החולים לאחר השעה 16:00, וזאת מבלי שהתגמול הזה יימחק לחלוטין את פער ההשתכרות בינם לבין המנהלים שלהם - זאת כדי למנוע לחץ לתוספות שכר מצד הדרג הניהולי. במקביל, נציגי האוצר חזרו על נכונותם להעניק למתמחים מענקים כספיים באופן מיידי, על חשבון תוספות השכר שאמורות להינתן בשנים האחרונות של תקופת ההסכם.

בתוך כך, נציגי הרופאים הצעירים דחו את ההצעה לאמץ את מודל ה"פול טיימר", שבו מומחים שיסכימו לוותר על פרקטיקה פרטית ולהקדיש יותר שעות למערכת הציבורית יקבלו תוספות שכר משמעותיות של עד 10 אלף שקל בחודש. עצם הדרישה לוותר באופן מוחלט על פרקטיקה פרטית נוגדת את חופש העיסוק, כך טענו הנציגים, והיא נועדה להעליב ולהביך אותם.

נזכיר כי ביה"ד הארצי לעבודה ביטל את התפטרות המתמחים לאחר שקבע כי מדובר למעשה בצעד ארגוני מסוג שביתה, במסווה של התפטרות. בפסיקה הובאו ראיות לכך שנציגי המתמחים "גייסו" מתפטרים פוטנציאליים כדי להגביר את הלחץ על הממשלה מתוך מטרה אחת - למקסם הישגים, לאחר הסכם חתום.