הנפילה: כיצד "בועת האינטרנט" התפוצצה לגרופון בפרצוף?

לפי כמה חודשים היא נחשבה לדבר הבא באינטרנט והוכתרה כחברה בעלת שיעור הצמיחה המהיר בכל הזמנים ■ כיום שוויה של גרופון נחתך בחצי, והספקות לגבי המודל העסקי שלה רק מתגברים

רק לפני מספר חודשים, גרופון נחשבה ל"דבר הבא" באינטרנט. התקשורת הזרה הכתירה את החברה כבעלת שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בכל הזמנים, והמשקיעים החלו לצבור תיאבון לקראת הנפקה ראשונית לציבור. ואז, ומשהו קרה.

כיום, הסטארט-אפ שמאפשר לרכוש קופונים ברשת, הוא דוגמה ומופת לכמה שוזר השוק כתרים לחברות האינטרנט, וכמה מהר הוא "פורם" אותם. אתמול דיווחה גרופון כי הגישה מסמכי הנפקה ראשונית לציבור לפי שווי שנע בין 10.1 ל-11.4 מיליארד דולר - פחות מחצי מהערכותיה ביולי, אז הגישה מסמכי הנפקה לפי שווי כולל של 25 מיליארד דולר.

ספקית קופוני האינטרנט, נזכיר, צפוייה להיסחר תחת הסימול GRPN בבורסת הנאסד"ק, תוך שהיא תציע לציבור במסגרת ההנפקה הראשונית כ-30 מיליון מניות בשווי של 16-18 דולר למניה, קרי ניסיון גיוס כולל של 480-540 מיליון דולר בלבד. ההנפקה עצמה צפוייה להתרחש ב-4 בנובמבר.

ספקות לגבי המודל העסקי

ביוני האחרון, גרופון הגישה מסמכים להנפקה ראשונית, אולם רשות ני"ע בארה"ב העלתה ספקות באשר לתחשיב הרווחים של החברה. לאחר מכן, עדכנה גרופון את תשקיף ההנפקה ואת תוצאותיה לרבעון השני של שנת 2011 - ודיווחה כי הכנסותיה הגיעו ברבעון השני ל-878 מיליון דולר, בהשוואה ל-644.7 מיליון דולר ברבעון הראשון ול-87.3 מיליון דולר ברבען המקביל אשתקד. על אף שמדובר בצמיחה פנומנלית, הנתונים של גרופון העידו על האטה בקצב הצמיחה מגידול של 63% ברבעון הראשון ל-36% בלבד ברבעון השני.

אולם כעת, בפני גרופון עומדת בעיה קשה יותר: ספקות לגבי המודל העסקי שלה. התקשורת הפסיקה לפאר את הקופונים, לקוחות רבים מתלוננים כי הם מפסידים כסף על העסקאות, וכך גם הלקוחות. בנוסף, מציפים מתחרים רבים, רבים מידי, את השוק.

"גרופון היא אסון", אומרת סוצ'ריטה מולפורו (Sucharita Mulpuru), מנהלת מחלקת מחקר ב-Forrester. "זו תרמית גדולה שהולכת להיחשף בקרוב", היא מסכמת.