עמיר פרץ: "המחיר על חטיפת החייל הבאה יהיה גבוה יותר"

ח"כ עמיר פרץ ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 2: "פחות משבועיים אחרי חטיפת גלעד שליט כבר החלה להירקם עסקה לשחרורו" ■ "נתניהו ראוי להערכה - הוא ניצל הזדמנות והביא לשחרורו של גלעד שליט"

"פחות משבועיים אחרי החטיפה של גלעד שליט ב-2006 כבר החלה להירקם עסקה בין נשיא מצרים מובארק לראש הממשלה אהוד אולמרט לשחרור גלעד. ציפינו שתתקבל הודעה ממובארק ואז התפוצץ משהו בין המגעים למצרים וחמאס", כך אומר הערב (שבת) ח"כ ושר הביטחון לשעבר עמיר פרץ (העבודה), בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2.

פרץ אמר כי "מעכשיו ננסה להבהיר לחמאס שמחיר החטיפה הבאה יהיה גבוה יותר, ניסינו גם במלחמת לבנון השנייה להבהיר להם את זה והמלחמה היתה מסר לחמאס, לחיזבאללה ולכל הגורמים העונים".

לדברי פרץ, "ראש הממשלה בנימין נתניהו ראוי להערכה - הוא זיהה מצב מסוים, ניצל את ההזדמנות והביא לשחרורו של גלעד שליט. נתניהו הבין שההשפעה של מצרים היא מכרעת והסתייע בהם בעסקה - נוצרו מספר נסיבות שהביאו לאפשרות לסיים את העסקה וטוב שכך
".

פרץ הוסיף: "מבחינתי זו סגירת מעגל. לא אשכח את רגע חטיפתו של גלעד שליט, אבל עם רגע חזרתו הביתה - לראות את החייל החלש והרך מפגין כל-כך הרבה תעצומות נפש זה גורם לך להתאהב ולהתמסר לו". פרץ היה שר הביטחון בעת חטיפת גלעד שליט, תחת כהונתו של ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט.

"מאז חטיפתו של גלעד, לא היססנו לנהל מגעים עם גורמים בינלאומיים ובינהם בסוריה, כדי לקדם את שחרור גלעד. כל נקודת זמן יש לה את המנופים שלה והיתרונות שלה - היו קריטריונים קשוחים לשחרור אסירים בטחוניים בישראל, ועם הזמן שינינו אותם כדי לנהל מו"מ לשחרור גלעד. פעלנו בניסיון נחרץ לאופציה צבאית לשחרור גלעד, למקרה ואין מו"מ מדיני, וגם פעלנו ליצירת מו"מ מדיני למקרה ולא תהיה אופציה צבאית", אמר פרץ.

עוד הוסיף ח"כ פרץ: "עוצמתה של ישראל כחברה באה לידי ביטוי בשחרור גלעד. עוצמה שמבהירה שחייו של חייל אחד שווים אלף מחבלים. אמנם בעולם יש פרשנים שמרימים גבה על שווי העסקה והאם היא פוגעת בריבונות המדינה, אבל העסקה היא טובה".

לדברי פרץ, "הלקחים מהעסקה הזו צריכים להיות בראש ובראשונה מודיעניים. צריך להיערך אחרת מבחינה מודיעינית כדי לוודא שלא יהיו כשלים. אני מציע גם לכל אלה שמדברים על לחוקק חוקים שיגבילו את הדרג המדיני בעסקאות שחרור אסירים - לאט לכם. כאן אנחנו עומדים למבחן, ביכולות המודיעיניות, וחוקים מגבילים לא יעזרו".

פרץ התייחס לשלב הבא בעסקת שליט - שחרור 550 האסירים הבטחוניים, ואמר כי צריך לעשות הכל שהשלב הזה יחזק את אבו מאזן, שהוא יהיה חלק מהמו"מ המדיני עם אבו מאזן. לגבי לקח אישי מהפרשה, פרץ אמר כי "הוכחתי שאני מסיק מסקנות ולקחים, אני ניגש היום לדברים בינלאומיים בדרך אחרת, וזה ניכר בפעולותי וגם בראיון הזה".