התעשיה ממשיכה להתכווץ: מדד מנהלי הרכש צנח ל-44.3%

כל הרכיבים המרכזיים של המדד מצביעים על התכווצות בפעילות, ובחלקם חלה ירידה חדה: רכיב הביקושים המקומיים ירד ב-10.6% ורכיב התעסוקה ירד זה החודש השני ברציפות

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש ספטמבר 2011 ירד ב-4.1% לרמה של 44.3%, המצביעה על התכווצות בפעילות התעשייתית (מתחת ל-50%).

כל הרכיבים המרכזיים של המדד מצביעים על התכווצות בפעילות, ובחלקם חלה החודש ירידה חדה: רכיב הביקושים המקומיים ירד ב-10.6 נקודות ורכיב התעסוקה ירד זה החודש השני ברציפות והגיע לרמה נמוכה של 40.1 נקודות.

מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, רשם בחודש ספטמבר ירידה של 0.3 נקודות לרמה של 49.9 נקודות, הקרובה לגבול שבין התרחבות להתכווצות. רמה זו היא הנמוכה מאז חודש יוני 2009. בארה"ב המדד עלה ל- 51.6 ואילו באירופה נותר מתחת ל- 50 נקודות.

כלכלני בנק הפועלים מציינים בתגובה לנתונים כי ירידת המדד החודש היא חדה ובולטת בייחוד בסעיפי התעסוקה ובביקושים המקומיים. כמו כן חלה עלייה במלאי המוצרים המוגמרים, שיכולה להעיד אף היא על ירידה בביקושים. צמיחת המשק נמצאת במגמת האטה, וזו בולטת בייחוד בענף התעשייה. נתוני הלמ"ס מצביעים על מגמת ירידה של היצוא התעשייתי מזה חמישה חודשים והדבר עקבי עם רכיב ההזמנות ליצוא במדד.

האינדיקטורים לשוק העבודה שמפרסמת הלמ"ס עדיין חיוביים: שיעור האבטלה ירד על פי נתוני המגמה לרמה של 5.4% בחודש יולי. הירידות החדות בסעיף התעסוקה בחודשיים האחרונים במדד מנהלי הרכש מסמנות אולי על שינוי מגמה, אך יש לזכור שסקר זה מתמקד בענף התעשייה, שמעסיק רק 14% מכלל משרות השכיר במשק, אומרים בפועלים.