רשות ני"ע הודיעה על מינוי - אך אתי דויטש לא מעוניינת בו

הרשות הודיעה על מינויה של דויטש לתפקיד יו"ר מותב אכיפה מנהלית, אך היא נשארת בתפקיד היועצת המשפטית של בנק דיסקונט

מבוכה ברשות ניירות ערך. היועצת המשפטית של בנק דיסקונט, עו"ד אתי דויטש, שנבחרה לתפקיד יו"ר מותב אכיפה מנהלית ("בית הדין" שידון בעבירות אכיפה מנהלית), נשארת בבנק ולא תכהן בתפקיד ברשות. כך נודע ל"גלובס". בתגובה אישר דובר רשות ני"ע את המידע, ואמר כי "דויטש אכן הסירה מועמדותה".

לפני שבועיים הודיע יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, על החלטתו למנות כיושבי ראש מותבי ועדת האכיפה המנהלית את השופטת בדימוס ברכה אופיר ואת דויטש. ההודעה על בחירתה של דויטש יצאה באופן רשמי מרשות ניירות ערך, לאחר שהאוזר קיבל לידיו את תוצאות ועדת האיתור, והחליט עם המינויים.

מתברר כי ההודעה על מינויה של דויטש, לא הייתה מתואמת עימה. היא אמנם אותרה כמועמדת על-ידי ועדת האיתור, והתמודדה על התפקיד, אך לא הביעה את הסכמתה הסופית לקבל על עצמה את המינוי, ולאחר ששקלה את העניין העדיפה להישאר בדיסקונט. "כנראה שמישהו מאוד רצה לצאת בהודעה רשמית במהירות, ולא נסגרו קצוות כמו שצריך", אמר גורם המקורב לסיפור.

החלטתה של דויטש, שהתקבלה לאחר שכבר יצאה הודעה רשמית על מינויה, יצרה מבוכה גדולה ברשות, שם רואים באכיפה המנהלית פרויקט דגל. יו"ר מותב אכיפה מנהלית הוא תפקיד מרכזי במערך האכיפה - מקביל במעמדו לשופט מחוזי - והנושא בו חייב להיות עובד הרשות. כעת יצטרך האוזר לפתוח שוב בהליך לאיתור יו"ר מותב.

ההודעה הרשמית של הרשות הפתיעה מאוד את דיסקונט, ולא הייתה מתואמת גם איתו. בתגובה נמסר מהבנק, כי "אתי דויטש ממשיכה את תפקידה כיועצת המשפטית הראשית של דיסקונט". דויטש עצמה אמרה ל"גלובס": "אני מודה על הבחירה והאמון. זה כבוד לי ולבנק. אולם בנסיבות שנוצרו ולאחר מחשבה שנייה, החלטתי לא לקבל על עצמי את התפקיד".

ההערכות הן, כי מינויה של דויטש היה יוצר פוטנציאל לניגוד עניינים, אם הייתה נשארת בתפקידה בדיסוקנט. מאחר שהיא מגיעה מתפקיד בכיר במערכת הבנקאית, הייתה דויטש מוגבלת בתפקיד יו"ר מותב אכיפה מנהלית. כך למשל, היא לא הייתה יכולה לדון בעבירות של יועצי השקעות בבנקים, וכמובן בעניינים הקשורים לבנק דיסקונט. המינוי גם היה מחייב את דויטש לחתום על הסדר למניעת ניגודי עניינים.

מהפרקליטות לבנק

דויטש (52) מכהנת כסמנכ"לית בכירה, חברת הנהלה וכאמור כיועצת המשפטית הראשית של בנק דיסקונט החל משנת 2006. בחלק מהתקופה אף הייתה חברה בדירקטוריון הבורסה. לפני כן הייתה במשך שש שנים מנהלת אגף הייעוץ המשפטי בבנק. בין השנים 1989-1999 שימשה דויטש כממונה על ענייני ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה). למעשה, היא כבר עבדה בעבר ברשות ני"ע, שכן הפרקליטים המטפלים בתיקי ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, הם עובדי רשות ני"ע ולא עובדי משרד המשפטים. בתקופה זו ניהלה דויטש תיקי ניירות ערך בבתי המשפט, וביניהם תיקי המניפולציה הגדולים של אותה תקופה, כמו תיק אילון צברי.