גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התפטרות המתמחים - פתרון מדורג

התפטרות הרופאים המתמחים מעלה דילמות קשות, מבחינה ערכית ודוקטרינרית כאחת

התפטרות הרופאים המתמחים מעלה דילמות קשות, מבחינה ערכית ודוקטרינרית כאחת. מן הצד הערכי, עסקינן באחד הביטויים היסודיים של האוטונומיה האישית, והוא החופש מפני עיסוק בלתי רצוי. כפייה בפועל על אדם לעבוד בעבודה מסוימת מהווה פלישה עמוקה ובלתי נסבלת, ברמה העקרונית, לחופש האישי של אדם.

מנגד, ניצב בית הדין הארצי לעבודה בפני החשש הממשי לכך שההתפטרות ההמונית של המתמחים תמוטט את מערך הרפואה בבתי-החולים ותסכן חיי אדם. מהו האיזון הראוי בנדון?

סוגייה נוספת היא הסוגיה הדוקטרינרית, אשר במרכזה הדיכוטומיה שבין אקטים אינדיווידואליים לבין אקטים ארגוניים-קיבוציים ביחסי העבודה.

חוששני כי הפתרון שאימץ בית הדין הארצי לעבודה בעניין המתמחים לא איזן כראוי בין הערכים המעורבים, וגם מבחינה דוקטרינרית ניתן וראוי היה לאמץ מסלול אחר. עקב קוצר היריעה, אתייחס בתמצית לשני ההיבטים במאוחד.

מחויבות חברתית כבדה

במצבים שונים אפשר שיישלל מאדם החופש המשפטי להתפטר, כך שהתפטרות תניב כנגדו סנקציות כספיות. כך הדבר, למשל, כאשר אדם התחייב לעבוד תקופה מסוימת, והוא מתפטר בתוך התקופה.

עם זאת, דיני אכיפת חוזה ישללו אכיפתו בפועל של חוזה העבודה על העובד, ברמה התרופתית, ולרוב בכפוף לסייגים מכוח משפט העבודה הקיבוצי ימנעו גם את אכיפתו על המעביד, כאשר עסקינן בפיטורים שלא כדין.

ככל זכות יסוד אחרת, אין לשלול את האפשרות כי גם זכות היסוד של עובד להימנע מעיסוק נתון תסויג. מלכתחילה, רופאים נוטלים על עצמם מחויבות חברתית כבדה, בבחירתם במקצוע זה. אלא שסיוג החופש האישי מפני כפיית ההעסקה, מן ההכרח כי יהיה זמני, לתקופה קצרה בלבד.

סביר היה הדבר, אילו בית הדין הארצי היה מחייב כי ההתפטרות תהיה מדורגת, על מנת ליתן למדינה שהות נוספת להיערך למצב החדש ולמנוע סיכון לחיי אדם, כפי שביקשה המדינה במסגרת סעד חלופי. אולם קביעת איסור מוחלט מפני התפטרות אשר נושאת אפיונים קולקטיביים היא לדעתי בלתי מאוזנת ובלתי מוצדקת.

נטלו סיכון

מבחינה דוקטרינרית, מכתבי ההתפטרות שהועברו עתה (בניגוד לסבב ההתפטרויות הקודם) שיקפו נכונות בלתי מותנית של הרופאים המתמחים לפרוש מעבודתם. מתמחים אלה נטלו בעליל את הסיכון לכך שהם לא יוחזרו בעתיד לעבודתם.

למרות זאת, בית הדין הארצי לעבודה קבע כי העובדה שעילת ההתפטרויות נעוצה בהתנגדות להסכם הקיבוצי שנערך, והמהלך המתואם של ההתפטרויות, הופכים את ההתפטרויות לאקט ארגוני, כסוג של שביתה.

ההסכם הקיבוצי שנחתם באחרונה אוסר בין היתר על שביתה. ברם, אף כי הנימוקים בפסק הדין המבססים את קיומה העובדתי של התארגנות קולקטיבית להתפטרויות הנדונות נראים משכנעים, אינני סבור כי עובדה זו מובילה לכך שההתפטרויות עתה אינן כדין, ברמה העקרונית, ובוודאי אין הדבר מחייב נקיטת סעד גורף של אכיפת המשך ההעסקה, ברמה התרופתית.

אין מדובר בעניין זה בשביתה. שביתה היא מהלך שבו עובד מפסיק לעבוד זמנית. התפטרות "אמיתית" היא מהלך של ניתוק יחסי העבודה, באופן מוחלט. גם בהנחה שהמהלך של המתמחים הוא מהלך קיבוצי, ספק גם אם יש לפרש את המושג "פגיעה מאורגנת בהליכי העבודה", המופיע בהסכם הקיבוצי, ככולל גם את המקרה של התפטרות קולקטיבית "אמיתית" ובלתי-מותנית.

אין זה צעד "בתוך" מסגרת העבודה, המבקש להסדיר מחדש את תנאי העבודה של מי שנוקט את הצעד הנדון, אלא צעד "חיצוני", של הסתלקות מקשר העבודה. זאת, גם אם תוצאת המהלך תיצור רוויזיה קיבוצית של תנאי ההסכם, מבחינת המתמחים שלא התפטרו.

אכן, מבחינה לשונית מדובר בצעד הפוגע בהליכי העבודה, אך יש לפרש ניסוח כוללני זה בהסכם מנקודת מבט נורמטיבית, המשקפת כהלכה את האיזונים החוקתיים בנדון. יתכן גם כי הוראה האוסרת במפורש התפטרות קולקטיבית בלתי מותנית, אילו נכללה בהסכם הקיבוצי, הייתה נפסלת כנוגדת את תקנת הציבור. קל וחומר הדבר כי יש להעדיף פרשנות השוללת את ראיית ההסכם הקיבוצי כקובע נורמה מעין זו.

אכן, בכל מקרה, התפטרות של עובד, גם במישור האינדיווידואלי, חייבת להיעשות בתום-לב, במישור הסובייקטיבי והאובייקטיבי גם יחד. תום-הלב, במקרה זה, מחייב כי ההתפטרות תהיה מדורגת, באופן המקטין את הסבל של הציבור ומאפשר היערכות הולמת של המדינה. זאת ותו לא.

גם כפייה זמנית כזו אינה מובנת מאליה, והיא מוצדקת רק בהינתן המחויבות החברתית המיוחדת המוטלת על רופאים. כפייה בלתי ארעית של המשך העבודה אינה סבירה. גם במסגרת מהלך בעל אופי קיבוצי (ולא רק ב"טפטוף" של התפטרויות אינדיווידואליות) רשאים עובדים להחליט כי קצה נפשם בהמשך עבודתם הנוכחית, וכי הם פונים לעיסוק אחר.

הכותב הוא פרופסור למשפטים באוניברסיטת תל-אביב.

עוד כתבות

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

נשיא איראן איברהים ראיסי שנהרג בתאונת מסוק / צילום: Reuters

"תזמון רגיש במיוחד": כך סיקרו בעולם את מותו של נשיא איראן

הידיעה על התרסקות המסוק בה נהרגו איברהים ראיסי ושר החוץ האיראני תפסה את הכותרות הראשיות במרבית אתרי החדשות הזרים ● "איראן נותרה ללא שניים ממקבלי ההחלטות החשובים ביותר שלה, במהלך זמנים מטלטלים", נכתב בניו יורק טיימס ● וגם: כך הגיבו מנהיגי העולם למות הנשיא האיראני

המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם

העולם דרוך לקראת פעולה צבאית רחבה ברפיח, והפייקים מופצים בהתאם ● המשרוקית של גלובס

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

בנק דיסקונט ובנק הפועלים / צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הרווח ירד, הדיבידנד גדל והמס החדש נכנס לפעולה: מאחורי דוחות הפועלים ודיסקונט

שני הבנקים הגדולים, שדיווחו על תוצאותיהם לרבעון הראשון של 2024, מלמדים על כמה מגמות בולטות במערכת הבנקאית ● התמתנות האינפלציה והתקררות בשוק ההלוואות העיבו על ההכנסות, ההפרשות להפסדי אשראי הצטמקו, והדיבידנד גדל במאות מיליוני שקלים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר ב"ניגוד עניינים מובהק, העומד בניגוד גמור לכללי האתיקה המחייבים של לשכת עורכי הדין" ● חדד דחה את הטענה: "עדותו הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך והאינטרסים שלו ושל פילבר אינם מנוגדים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בת"א; פז נפט זינקה בכ-8.5%, דלתא מותגים ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% • מימושים בנקסט ויז'ן ● סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

מנכ''ל חברת נייס ברק עילם / צילום: שלומי יוסף

המנכ"ל עזב והמניה נפלה: האם זה הזמן להשקיע בנייס?

בתוך יומיים לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל ברק עילם, איבדה מניית הטכנולוגיה הישראלית כ־15% ● האנליסטים הופתעו ובג'פריס הפחיתו את מחיר היעד למניה בכ־18% ● באופנהיימר מזהים הזדמנות השקעה "לאור מובילותה של נייס בענן ו־AI"

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

רווחי בנק דיסקונט ירדו ב-17% ברבעון; שיפור ניכר בהוצאות בגין הפסדי אשראי

הירידה ברווח הנקי מוסברת על ידי הבנק בשינוי בעליית המדד ומצמצום פער הריבית ● הכנסות הבנק ירדו ב-5% ● דירקטוריון הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30%, בסך של 315 מיליון שקל

מרכז נתניה / צילום: איל יצהר

מעל 3.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים: העיר הגדולה שמתברגת בצמרת המחירים, מיד אחרי תל אביב

מחיר ממוצע של דירה שנרכשה ברבעון הראשון היה גבוה בכ–130 אלף שקל מהמחיר ברבעון השלישי אשתקד לפני המלחמה, כשהעליות נרשמו גם בצפון ובדרום ● תל אביב נשארת הכי יקרה, אם כי שם מחיר דירת 4 חדרים דווקא ירד בחצי השנה האחרונה ● הרצליה היא העיר הגדולה הבאה בתור, עם 3.65 מיליון שקל לדירה. ומי העיר היחידה שבה נרשמו ירידות?

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

בניין עיריית תל אביב־יפו / צילום: Shutterstock

חשד לשחיתות בהיקף מאות מיליוני שקלים, במעורבות משפחות פשע: עובדים בעיריית ת"א נעצרו

13 חשודים, בהם עובדי אגף התברואה בעיריית ת"א, נעצרו בחשד לעבירות שחיתות ציבורית, הלבנת הון וקיזוז חשבוניות פיקטיביות ● מהחקירה עולה כי עובדים בחברות ניקיון המספקות שירותים לעירייה פעלו להטיית מכרזים, תוך מתן שוחד וטובות הנאה לעובדי אגף התברואה ולמקורביהם

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו