לראשונה: רה"מ נתניהו מתערב בסכסוך על עובדי הקבלן

נפגש עם עיני, ברוש ושטייניץ ■ המתווה המוצע של ההסתדרות מדבר על העברת חלק מעובדי הקבלן למסגרת של הסכמים קיבוציים

המגעים בין ההסתדרות למדינה בשאלת קליטתם של עובדי הקבלן במשק, שנחשפו השבוע ב"גלובס", צוברים תאוצה. מסתבר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו התערב אמש (ד') לראשונה בסוגיה, וקיים בלשכתו מפגש רם דרג שכלל את שר האוצר יובל שטייניץ, יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, שרגא ברוש. נתניהו הנחה את הגורמים המקצועיים באוצר להאיץ את ההידברות עם ההסתדרות בעניין, כדי להימנע בין היתר מצעדים ארגוניים מצד ההסתדרות, על רקע סכסוך העבודה שהכריזה לפני למעלה משבועיים.

ההתערבות של נתניהו, כך נראה, כבר עשתה את שלה: מאז שעות הבוקר נפגשו ראשי אגף התקציבים ואגף הממונה על השכר באוצר עם עופר עיני, ולאחריו עם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, שמוביל את המגעים מטעם הארגון. בהסתדרות כבר אותתו השבוע כי לא יפתחו בשביתה כל זמן שהמגעים יהיו רציניים, אולם באותה נשימה הבהירו כי לא יהססו "ללכת עד הסוף" אם יבינו שהמהלך מתמסמס.

המתווה המוצע של ההסתדרות מדבר על העברת חלק מעובדי הקבלן למסגרת של הסכמים קיבוציים. על פי הערכות, בהסתדרות יסכימו כי ההסכמים שייחתמו בשירות המדינה יאפשרו ביטחון תעסוקתי לעובדים מחד, ומידה של גמישות מנגד למעסיקים. כך, למשל, ניתן יהיה לנייד או לפטר עובדים שייקלטו כעובדי מדינה לא רק בהליכי משמעת, שהם נדירים למדי כיום, אלא גם על פי חוות דעת שליליות של המעסיקים ובכפוף למנגנון מוסכם על שני הצדדים. הסכמה שכזאת מצד ההסתדרות תקשה על משרד האוצר להתנגד למהלך, שכן הטענה העיקרית של המשרד במרוצת השנים הייתה שתופעת עובדי הקבלן בשירות המדינה צמחה בעיקר בשל הסכמי העבודה הקשיחים, שכללו "קביעות ברזל".

בהסתדרות מבינים שלא יוכלו לקלוט את כל עובדי הקבלן, במיוחד משום שהדבר בלתי אפשרי מבחינה פרקטית וגם לא משפטית. כך למשל, ספק רב אם אפשר לחייב מעסיק לקלוט את עובדי הקפיטריה כעובדים מן המניין. כך גם באשר למאבטחים מיומנים במקומות עבודה אסטרטגיים, שנושאים נשקים מתקדמים ועוברים הכשרות מיוחדות.

לעומת זאת, ההסתדרות תדרוש לקלוט עובדי ניקיון וכן שורה של עובדים אחרים המועסקים במגוון תחומים, בין היתר באמצעות "קרנות מחקר" בבתי חולים או באמצעות עמותות שונות המספקות "שירותים" למשרדי הבריאות או הרווחה. הדבר נכון גם במגזר הפרטי, אולם שם המיקוד ייעשה רק במקומות עבודה מאורגנים או כאלה הכפופים להסכמים ענפיים, כדוגמת ענף המלונאות.