גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החומר מול הרוח: מה כדאי לסטודנטים ללמוד באקדמיה?

האם כדאי לסטודנטים ללכת אחרי הלב וללמוד בפקולטה למדעי הרוח, גם אם הם מתכננים להיות חלק מהעולם העסקי-ניהולי? והאם מעסיקים היו בוחרים במשפטן כמנהל משאבי אנוש? אולי, אבל כדאי גם לזכור את הנתון הבא: חלק ניכר מבוגרי התארים ימצאו את עצמם, ולא מרצון, פונים לאייש משרה שכלל לא קשורה לתחום לימודיהם

"יהודים היו סוחרים 2,000 שנה ומעולם לא למדו מנהל עסקים. כך גם סטודנטים שמגיעים היום ממדעים מדויקים או ממדעי הרוח, יכולים להעניק ערך מוסף לעולם העסקי-ניהולי. לצעירים שמתלבטים מה ללמוד היום אני אומר: 'אל תלכו ללמוד באקדמיה בחוג שלא מתאים לכם רק כי 'יש בו כסף' או כי 'אלו הן הציפיות של הסביבה'. בדרך זו אתם מאמללים את עצמכם ובסופו של יום תצליחו פחות".

את הדברים האלה אמר באחרונה ל"גלובס" עמוס שפירא, המנכ"ל הפורש של חברת הסלולר סלקום. שפירא גם מנסה לקדם את האידיאל הזה גם מול מעסיקים ישראלים ומחתים אותם על אמנה שבמסגרתה הם מתחייבים לפתוח את שעריהם בפני בוגרי מדעי הרוח ובוגרי מדעים מדויקים.

הקריאה הזו של שפירא גררה ביקורות רבות וקל להאשים אותו בתמימות או אף בהיתממות. זה נשמע מעניין בתיאוריה, אבל הישימות של התוכנית הזו נראית לא ריאלית. ובכל זאת, מעניין לחשוב על הכיוון הזה ערב פתיחת שנת הלימודים האוניברסיטאית ולבדוק מה הסטודנטים לומדים ומה המעסיקים מחפשים. האם אכן כדאי ללכת אחרי הלב, או לחשוב ברמה הפרקטית.

"זה רעיון נורא נחמד", אומר גיל אדמוני, המנכ"ל היוצא של דלתא, "אבל מה שקובע הוא מבחן התוצאה: לבוגרי תואר בספרות, אמנות או פילוסופיה יהיה קשה יותר למצוא עבודה עם סיום התואר - במיוחד אם הם שואפים להגיע לתפקיד ניהולי בכיר. האם מעסיקים יפתחו להם את השער? זה קורה רק בחברות מאוד ערכיות, ובינינו - אין הרבה כאלו. ארגונים עסקיים עדיין לא בוחרים אנשים על-פי המדד של 'האם הם למדו את מה שהם אוהבים', אלא על-פי צורכי הארגון, צורכי השוק ומה שיקדם להם את השורה התחתונה".

אורית זיו, מנכ"לית משותפת בחברת ההשמה דואט, רואה בהמלצות לסטודנטים ללכת וללמוד רק לפי צו הלב כ"עצה לעשירים". "כאימא לשלושה סטודנטים וכמי שעוסקת בהשמה, אני חווה תמונת מצב אחרת: סטודנטים שמסיימים את לימודיהם עומדים לעיתים מול שוקת שבורה בכל הנוגע למציאת עבודה בתחום שאותו הם למדו באקדמיה. אם ננפה את כל אותם חוגי לימוד פרופסיונליים באקדמיה - כמו רפואה, סיעוד, חשבונאות או מדעי המחשב, שם הבוגר באופן טבעי מוצא עבודה בתחום לימודיו - הרי שב-50% מן ההשמות שאנו עורכים אין קשר בין תחום הלימודים האקדמי ובין המשרה שאוישה. כל מועמד שני שמגיע אלינו פונה למשרה שכלל לא קשורה לתחום לימודיו, וזו תופעה שמתרחבת בשנים האחרונות".

בוגרי משפטים עובדים במכירות

- בוגרי אילו חוגים מתקשים למצוא עבודה בתחום שאותו למדו בתואר האקדמי?

זיו: "התופעה מובהקת אצל בוגרי משפטים. רבים הלכו ללמוד את המקצוע באוניברסיטה בגלל יוקרתו ההיסטורית או באופן עדרי, כי זה היה טרנד, והיום הם לא מוצאים עבודה כי היצע המשרות בתחום מצומצם יחסית לכמות הבוגרים. בתנאים כאלו, בוגרי התואר נאלצים לעשות סוויץ' ולהשתלב בעבודות לא קשורות - כמו מכירות, מנהלי לקוחות, נציגי שירות או עבודות מזכירות בכירות. באחרונה ביצענו מספר השמות לבוגרות משפטים שפנו למודעות של משרות אדמיניסטרציה - פשוט בגלל ההכרח להתפרנס".

תחום נוסף שבו מתקשים הבוגרים למצוא עבודה, לדברי זיו, הוא כלכלה. "למרות שסף הכניסה ללימודי כלכלה גבוה יחסית והלימודים תובעניים ברמה גבוהה, הרבה בוגרים לא מוצאים עבודה בתחום ופונים במקרה הטוב לעיסוקים שהם 'על יד' כמו, למשל, אנליסטים בבתי השקעות. במקרה הפחות טוב הם פונים לעבוד כנציגי שירות בכירים במוקדי לקוחות, או כמאבטחים באל-על".

- מה קורה מן הצד של המעסיקים? האם הם יותר פתוחים לקבל בוגרים שהשכלתם האקדמית בכלל לא קשורה לתפקיד במשרה הפתוחה?

זיו: "בהחלט. ברור שעבור משרת מהנדס תוכנה חברת היי-טק תגייס בוגר מדעי המחשב, אבל אם מדובר במשרה פתוחה אחרת בארגון, במחלקת משאבי אנוש למשל, ולפני המעסיק עומדים שני מועמדים: בוגר לימודי עבודה או משאבי אנוש ובוגרת משפטים - הוא יעדיף במקרים רבים לגייס דווקא את המועמד השני, שלא מגיע מתחום הלימודים המובהק של התפקיד, אולי כי יש לו יכולת ניסוח טובה, מיומנויות ורבליות או יכולת לערוך משא ומתן אפקטיבי".

ענת גפני סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת אקספנד נטוורקס מחזקת את הקביעה של זיו: "למעט תפקידים ריאליים-מדויקים שבהם חייבים להציב בוגר מדעי המחשב או בוגר לימודי הנדסה, הרי שבמשרות הרחבות, ה'רכות' יותר, מה שישפיע על שיקול דעתו של מעסיק היא האישיות של המועמד ולא מה היה חוג לימודיו באקדמיה.

"יתר על כן, מעסיקים אפילו יחפשו בוגרים של תחומים אחרים כדי לקבל מועמדים עם זווית ראיה ופרספקטיבה רחבה ועשירה יותר. אם למשל ארגון מחפש לאייש משרת מנהלת מרקום שתהיה אחראית, בין השאר, על כנסים, הפקות ותערוכות - הוא לא יחפש בהכרח בוגרת לימודי תקשורת. הוא עשוי להעדיף בוגרת לימודי פסיכולוגיה או קולנוע שתביא איתה יצירתיות או יכולות ממשק טובות עם אנשים".

כך שרב-תחומיות אצל מועמד היא ערך חשוב בעולם העסקי, שהפך יותר מורכב. "ככל שהתפקיד שאותו מחפשים לאייש בכיר יותר, כך המעסיק יחפש מועמדים בעלי עושר מקצועי-לימודי - לא בהכרח את אותו מועמד שמגיע מנישה לימודית צרה מדי", היא מוסיפה.

אדמוני מביא אף הוא את הצד של המעסיקים: "אם מדובר במשרה של מנהל שיווק או מנהל כספים תהיה נטייה אצל מעסיקים לחפש בוגרי מנהל עסקים או חשבונאות, בהתאמה. אבל אם מדובר בתפקידים כמו מנהל סחר, מנהל משאבי אנוש, מנהל מכירות או מנהל תפעול ולוגיסטיקה - המעסיקים יתפשרו גם על בוגר B.A כללי או בוגר פילוסופיה, כיוון שבתפקידים אלו יש הרבה פחות משמעות לתוכני ההשכלה האקדמית ויותר חשיבות לאישיות. אם בעולם העבודה של פעם היה משקל גדול יותר לשאלה 'מה למדת באוניברסיטה', היום מעסיקים מייחסים הרבה יותר חשיבות לניסיון המקצועי מאשר לתחום ההשכלה האקדמית הפורמלית של המועמד".

לחשוב פרגמטי

- למה זה קורה?

אדמוני: "העולם העסקי נהפך ליותר מורכב וגדוש בתפקידים מגוונים שמסתנכרנים ומתממשקים ביניהם, כך שאין היום תואר אקדמי שמכשיר אדם ב-100% למלא תפקיד כלשהו. בנוסף, יש גידול בשיעור בעלי התארים האקדמיים באוכלוסייה, כך שבהקשר של השכלה - הבידול בין המועמדים הלך והצטמצם".

- מה המסקנה האופרטיבית לצעיר או לצעירה, המתלבטים היום לגבי התחום אותו ילמדו?

זיו: "אני אומרת להם לשבת ולחשוב באופן פרגמטי על הקריירה והעיסוק העתידי לפני בחירת חוג הלימודים - ולא אחרי שהם מסיימים את התואר. אפשר גם לנסות ולחשוב על כיוונים מעשיים שאינם בחוגים הפרופסיונליים. למשל, אפשר במסגרת מדעי הרוח ללמוד שפה זרה מבוקשת, שבבוא היום תפתח לסטודנט דלתות אצל מעסיקים".

אדמוני: "צעירים צריכים קודם כל להגדיר מטרה וללכת עליה, במקום ללכת הפוך - לרוץ לכיוון מסוים ולהשאיר את סוגיית הקריירה והעבודה לפתחו של אלוהים. הייתי אומר לצעירים המתחבטים: השתדלו לבחור חוג לימודים שיהיה קרוב אל תחומי העיסוק שאתם חפצים לעצמכם בעתיד. אם אתם לא יודעים במה תרצו לעסוק בפועל בעתיד - קיימת אפשרות לבחור בתחומים האנליטיים-מתמטיים יותר של מדעי החברה כמו מנהל עסקים, סטטיסטיקה או כלכלה, כיוון שמאוחר יותר, עם סיום הלימודים, הם בכל זאת נותנים לסטודנט סיכוי טוב יותר 'לעלות כיתה' ולמצוא עבודה".

לעשות נחת להורים

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"