עיני נותן עוד צ'אנס: ממתין עם השביתה בעניין עובדי הקבלן

רה"מ בנימין נתניהו קיים אמש פגישה בעניין עד 4 לפנות בוקר ■ חברות הניקיון מאיימות לפנות לבג"ץ אם יוחלט לקלוט חלק מעובדי הקבלן

בהסתדרות שבים ומשהים את ההודעה על שביתה צפויה במשק בעניין עובדי הקבלן. זאת בעקבות התערבות נוספת של ראש הממשלה בנימין נתניהו שנועד אמש (א') לאחר השעה חצות ועד 4 לפנות בוקר עם ראשי ההסתדרות, האוצר והמעסיקים הפרטיים.

רק אתמול הבהירו בהסתדרות כי הם צפויים להודיע היום על צעדים ארגוניים אם לא תושג פריצת דרך משמעותית, אולם נראה כי ההתערבות של נתניהו, שערך פגישה דומה גם ביום רביעי שעבר, עשתה את שלה. בהסתדרות שוכנעו כי נתניהו עושה מאמצים כנים כדי להגיע לפתרון, כאשר מקובל עליו לכאורה עיקרון היסוד של ההסתדרות - לקלוט כמה שיותר עובדי קבלן בשירות הציבורי כעובדי מדינה. גורמים שנכחו בפגישה התרשמו כי נתניהו האיץ בראשי האוצר, בהם השר יובל שטייניץ והממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ, להגיע להסדר עם ההסתדרות ברוח הדרישה של הארגון בנוגע להעסקה ישירה של העובדים - זאת בעוד שהאוצר מתעקש על כך שאין לקלוט את העובדים, אלא לכל היותר לשפר את תנאי העסקתם ולאכוף טוב יותר את זכויותיהם.

כפי הנראה, פגישה נוספת במעמד רה"מ תתקיים שוב מחר, ובהסתדרות מתכוונים להעניק לה הזדמנות לפני כל הכרזה על שביתה. גורמים בארגון הבהירו כי הם אינם מצפים שאנשי האוצר "יתאהבו" לפתע ברעיון של העסקה ישירה, אולם אם יתעקש על כך נתניהו, לא תהיה להם ברירה אלא לקדם את המהלך. על פי הערכות, באוצר ינסו לשכנע את נתניהו כי קליטת עובדי הקבלן תהווה הגדלה של המגזר הממשלתי, בצד החלשה של המגזר העסקי. בדיוק בעניין הזה, שיגר אמש נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, מכתב דחוף לנתניהו. לדברי לין, המגעים שמתקיימים בעניין עלולים להביא ל"פגיעה בלתי מידתית בחופש הניהול העסקי של מרחב העסקים בישראל". לדבריו, "אנו מתנגדים בכל תוקף להסכם שיביא להעסקה כפויה במגזר העסקי, שבסופו של דבר יחזיר אותנו לשנות ה-80 ואל הכשל האיום שהתרחש במגזר העסקי והציבורי". ההנחה של לין, בעצמו בעלים של חברת כוח אדם, היא שהעסקה ישירה תביא בהכרח להסכמי עבודה קשיחים ללא גמישות ניהולית. "חברות גדולות כמו סולל בונה, כור או סולתם היו קורבן לתפיסת עולם זו, ובסופו של דבר פשטו את הרגל ונאלצו לפטר עובדים".

איום בבג"ץ

בתוך כך, איגוד לשכות המסחר ערך היום כנס חירום בהשתתפות חלק מחברות הניקיון במשק. יו"ר ענף הניקיון ותחזוקת מבנים באיגוד לשכות המסחר, דרור אטרי, אף איים לפנות לבג"ץ נגד המהלך של ההסתדרות. "אנחנו צריכים להתעורר", אמר אטרי במהלך הכנס. "אנו הולכים למאבק חסר פשרות ולא ניתן לאיש לסגור לנו את העסק... אם צריך להיות רועשים גם נחסום כבישים וצמתים ראשיים במסגרת מאבקנו. לא נהיה שק החבטות של הממשלה וההסתדרות". אטרי תקף את עופר עיני וציין כי בעבר הוא שיתף עם החברות פעולה, בעוד שכעת הוא מוביל "מהלך פופוליסטי".