נתניהו בכנסת: "היינו כבר בעבר בכלכלה של פקידים וביורוקרטיה ולא נחזור לשם. ככה הורסים כלכלה"

(עדכון) - ראש הממשלה בכנסת: "תפיסת הבטחון חייבת לכלול גם יכולת תקיפה שהיא אבן יסוד של ההרתעה. שני עקרונות מנחים אותנו: הקם להרגך השכם להורגו ומי שפוגע בנו - דמו בראשו" ■ לבני לנתניהו: "אתה לא משקיף, תתחיל לפעול"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ב') בפתיחת מושב החורף של הכנסת. נתניהו התייחס בפתיחת דבריו למצב הבטחוני ואמר כי "הרחוב הערבי התעורר, משטרים ישנים נפלו, אחרים מתנדנדים ומשטרים חדשים מתחילים לקום. איש אינו יכול לערוב לטיבם או יציבותם של משטרים אלה. לצערי היחס שלהם לא צפוי להשתפר בטווח הנראה לעין. המשטרים האלה תלויים בהמון הסוער שרבים בו הורעלו בתעמולה אנטי ציונית ואנטישמית, הסתה שהחלה עוד לפני קום המדינה ונמשכת גם בימים אלה".

"ברוב המדינות מסביבנו התנועות האיסלמיסטיות הן המאורגנות והחזקות ביותר. אם הקיצוניות הדתית לא מתמן את תפיסת עולמה, ספק גדול שהתקוות שפרצו עם תחילת האביב הערבי ייתממשו, ייתכן שיידחו לשנות דור. צפויים לנו אי יציבות ואי ודאות באיזור".

נתניהו המשיך: "מול אי הוודאות ואי היציבות שמולינו אנו זקוקים לעוצמה ואחריות. עוצמה בכל התחומים ואחריות בניווט ספינת מדינתינו בים הסוער שבו אנו מצויים. רק בימים האחרונים נוכחנו שוב שאחד האתגרים הללו הוא ההתמודדות עם עשרות אלפי טילים ורקטות שנמצאים בידי אוייבינו ומכוונים לערינו".

"תפיסת הבטחון חייבת לכלול גם יכולת תקיפה שהיא אבן יסוד של ההרתעה. שני עקרונות מנחים אותנו: הקם להרגך השכם להורגו ומי שפוגע בנו - דמו בראשו. נמשיך לפעול במלוא העוצמה כדי להגן על עצמנו".

בנקודה זו התפרץ חבר הכנסת אחמד טיבי לעבר נתניהו, שנאלץ להפסיק לנאום. גם חברת הכנסת זהבה גלאון התפרצה בקריאות לעבר נתניהו.

ראש הממשלה המשיך: "המציאות מאוד מורכבת. לפני כחודשיים תקף המון משולהב את השגרירות במצרים, המון שהייתה לו מטרה ברורה. אנחנו, בעזרת נשיא ארה"ב, הבאנו את האירוע הזה לסיום מוצלח".

"ישראל הופכת במהירות לכוח מוביל בתחום הסייבר"

עוד אמר נתניהו: "המציאות המורכבת הזו גם מציבה בפנינו הזדמנויות. ישראל הופכת במהירות לכוח מוביל בתחום הסייבר והיכולות המיוחדות שלנו בתחום הזה מביאות מדינות גדולות וחשובות לרצות לשתף איתנו פעולה. אני צופה שזה יהפוך לגורם חשוב מאוד במישור הבינלאומי. זהו העתיד ואנחנו כבר שם".

"במזרח התיכון שלום עושים עם החזק ולא עם החלש. אנחנו מחפשים שלום אמת. שלום המושתת על הכרה בזכותו של העם היהודי למדינת לאום. אנו מוכנים לפשרות אבל לא מוכנים להפקרות לאומית. אני מבטיח לכם שבמשא ומתן לשלום נמשיך לעמוד באינטרסים הלאומיים שלנו ובראשם הבטחון".

"לא נשב בחיבוק ידיים מול צעדי הרשות הפלשתינית"

נתניהו פנה ליו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, ואמר כי "איני קשוח ביחס לשלום אבל אני קשוח ביחס לבטחון אזרחי מדינת ישראל. זאת חובתי הבסיסית. כדי שהמשא ומתן יגיע לסיומו צריך להתחיל אותו. קראתי להנהגה הפלשתינית להכנס מיד למו"מ פעם אחר פעם, ללא תנאים מוקדמים. אבל למרבה הצער הפלשתינים ממשיכים בסירובם לנהל משא ומתן איתנו ובחרו לנהל בצעדים חד צדדים. אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים מול הצעדים האלה המפרים את ההסכמים שחתמנו איתם".

בהתייחסות לטורקיה אמר נתניהו כי "גם כשיש חילוקי דעות אנחנו מסייעים זה לזה בעיתות מצוקה ובעת צרה".

בהתייחסות לכלכלה ולמחאה החברתית אמר נתניהו כי "בשנים האחרונות עברה כלכלת העולם טלטלה אדירה שעדיין לא הסתיימה. גם כאן צריך לנהוג באחריות. יש מדינות רבות שעומדות על סף פשיטת רגל. ישראל פעלה אחרת ונהגה באחריות. לא ניתן לייצר צמיחה החיונית לייצור מקומות עבודה ומשאבים רק על ידי שמירה אחראית על התקציב. חייבים לטפח את התחרות לטובת הצרכן. התחרות מעלה את רמת החיים".

"אנו מקדמים בהמלצות ועדת טרכטנברג את הפרק המקדם את התחרותיות במשק. אתמול ביטלנו את העלאת המס על הדלק ועשינו פעולות נוספות. אבל אלה רק צעדים ראשונים. בכוונתינו להביא שורה של החלטות במושב הזה של הכנסת כדי להקל על האזרח, באחריות. המסים יעיקו פחות והדיור יהיה זמין יותר".

"נמשיך עם שיטת השוק החופשי"

עוד אמר נתניהו כי "אינני מקבל את הטענה שהשיטה של השוק החופשי פשטה את הרגל. היינו כבר בעבר בכלכלה של פקידים וביורוקרטיה ולא נחזור לשם. ככה הורסים כלכלה ולא בונים אותה. אנחנו ממשלה שעושה ולא רק מדברת".

בהתייחסות לתחום החינוך אמר נתניהו כי "המהפכה החברתית הגדולה ביותר שאנחנו מחוללים היא בתחום החינוך. בפעם הראשונה מזה שנים רבות אנחנו רואים שינוי ושיפור בתוצאות המבחנים של ילדי ישראל. שמחתי לשמוע מחתן פרס נובל הטרי, פרופ' דני שכטמן, שהוא מזהה שינוי כיוון בתחום הכיוון. נמשיך להשקיע ויהיו עוד פרסי נובל לישראל".

לבני לנתניהו: אתה לא משקיף, תתחיל לפעול

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, נאמה אחרי נתניהו ואמרה כי "אפשר להתחיל במשא ומתן עם הפלשתינים, זה לא מאוחר. ממשלת ישראל צריכה לחדש את ברית המתונים. ראש הממשלה, אתה לא משקיף, יש לנו כבר אחד כזה - שר הבטחון, תתחיל לפעול. בכל פעולה כזו של חידוש המו"מ תמצא אותנו בקדימה תומכים ועוזרים".

"החמאס רק הולך ומתחזק והוא עומד להשתלט גם על יהודה ושומרון. נתניהו, תקשיב בבקשה לראשי מערכת הבטחון אומרים. תקשיב להם בנושא הפלשתיני, תקשיב להם בנושא הטורקי וגם בנושא האיראני".

את מושב החורף של הכנסת פתח יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שהתייחס למחאה החברתית: "המחאה חשפה את הכנסת במערומיה. הדרישה לסדר יום חברתי חדש לא יצאה מהכנסת ה-18, וספק אם לקולות המחאה יש נציגות בכנסת". ריבלין הוסיף כי "הנושאים החברתיים הוזנחו בשם התמכרות לוויכוחים קוסמטיים בסוגיה המדינית ביטחונית".

נתניהו בסיעה: נעביר את המלצות טרכטנברג

מוקדם יותר התחייב רה"מ בנימין נתניהו להעביר את המלצות ועדת טרכטנברג במושב החורף, שנפתח היום. בדברים שנשא בישיבת סיעת הליכוד קרא רה"מ לחברי הקואליציה להתלכד ולהעביר את התיקונים הנדרשים לשם הורדת יוקר המחיה במשק.

"המושב הנוכחי צפוי להיות מושב ארוך", אמר נתניהו בישיבת הסיעה. "אין ספק שאחד הנושאים המרכזיים יהיה יישום מסקנות דוח טרכטנברג. במושב הזה יש לכולנו הזדמנות נדירה לתקן את העיוותים שנוצרו בכלכלה הישראלית במשך עשרות שנים. השינויים יעמדו לכלכלה ולחברה למשך שנים ארוכות. אימוץ הדוח חיוני ללכידות החברה ולחוזקה - אני מצפה שהקואליציה תנהג באחריות".

נתניהו השתמש בדבריו בביטויים המזכירים דברים שנשא בעת המאבק על אישור דוח ששינסקי להגדלת חלקה של הממשלה בתגליות הנפט והגז: "אנו רוצים להמשיך את המדיניות של שגשוג כלכלי ולתקן עיוותים ובהם הורדת יוקר המחיה. כדי להשיג את כל היעדים אנו זקוקים לחיזוק בתוך הקואליציה. אסור שנפסיד בשום הצבעה, עלינו למקד שוב את השורות. אנו נבחנים ב-3 דברים: עשייה, עשייה ועשייה. אני מקווה שבמושב הזה נשבור שיאי עשייה חדשים".

רה"מ התייחס גם להסלמה הביטחונית בדרום והבהיר כי "אין הפסקת אש, אין מו"מ וצה"ל ממשיך לפעול. בכל פעם שמישהו יפעל להפר את שלוותם של תושבי הדרום התגובה תהיה קשה".