השיחות עם המתמחים יחודשו הערב; זעם על השופט מלצר

מלצר קבע כי המתמחים יורשו להגיע לפגישות ההידברות יחד עם עו"ד טל קרת, המייצגת בין היתר את ארגון הרופאים המתחרה שקם כנגד ההסכם ■ בהסתדרות הרפואית זעמו על ההחלטה

שיחות ההידברות בין נציגי המדינה, ההסתדרות הרפואית ונציגי המתמחים יתחדשו הערב (ג'), על רקע מבוכה רבה שעוררה בשבוע שעבר החלטתו של שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, שאף טרח לפרסם היום הודעת הבהרה בעניין אותה החלטה.

מלצר קבע באותה החלטה כי המתמחים יורשו להגיע אל פגישות ההידברות יחד עם עורכת דין מטעמם, טל קרת, המייצגת בין היתר את ארגון הרופאים המתחרה שקם כנגד ההסכם.

בהסתדרות הרפואית זעמו על ההחלטה, משום שיש בה כדי לקעקע את הארגון היציג של הרופאים ולהפוך את המתמחים ליחידת מיקוח נפרדת, אף שהם אינם כאלה.

בארגון ביקשו הבהרה בעניין מצד השופט, וזה קבע היום תוך עקיצה מצידו: "בהחלטתי לא נפלה טעות קולמוס, ולא הוסף לה דבר באקראי".

מלצר נתן כדוגמה פסיקה דומה לכאורה של בג"ץ (ברמן נ' שר הפנים), אף על-פי שאותה פסיקה עסקה במשפט מינהלי ולא במשפט עבודה, שבו יש כללים ברורים באשר למעמד של ארגון יציג וצורך לשמור עליו.

מלצר ניצל את ההזדמנות הזאת כדי למתוח ביקורת על נציגי המדינה, משום שחלף שבוע מאז שביקש מהצדדים לפתוח בהידברות אינטנסיבית. "אין אלא להצר על כך שההידברות טרם החלה, ויש לקוות שהזמן שחלף נוצל על-ידי הגורמים הנזכרים בסעיף 3 להחלטתי הנ"ל על מנת לפעול כאמור באותו סעיף".

מלצר מתכוון בדבריו לכך שהחלטתו הקודמת כללה דרישה יוצאת דופן מפרקליטות המדינה "להביא את הערות בית המשפט בפני ראש הממשלה ושר הבריאות, שר האוצר וסגן שר הבריאות, על מנת שינחו את צוות המשא-ומתן מטעמם גם בהתחשב בדברים שנאמרו בדיון" - כאשר הוא רומז להמלצה שלו עצמו כי מוטב שהמדינה וההסתדרות הרפואית יפתחו את ההסכם וידונו בקיצור תקופתו.

גורמים מטעם המדינה סבורים כי מדובר בהתערבות חסרת תקדים בהסכם קיבוצי חתום, אף שהעתירה של המתמחים עסקה בכלל בהתפטרותם הקולקטיבית ולא התיימרה לעסוק בטיבו של ההסכם.

נציגי המדינה וההסתדרות הרפואית נחושים כי ההסכם שנחתם מטיב עם הרפואה הציבורית ועם הפריפריה בפרט, וכי אין בכוונתם לפתוח את ההסכם. מנגד, הם חוזרים על נכונותם להעניק תוספות שכר של עד 4,500 שקל בחודש לרופאים שיסכימו לעבוד שעות נוספות לאחר השעה 16:00, וכן להעניק שורה של הקלות בתנאי העבודה של המתמחים.