תערוכת הביטחון ISDEF: אמצעי הלחימה המתקדמים ביותר

מגנרטור שיכול להפעיל את כיפת ברזל במדבר ועד מערכת שתעלים טנקים מהכוונת ■ היקף העסקאות בתערוכה הביטחונית מוערך במיליוני דולרים

אלומת לייזר בקוטר של כ-40 ס"מ, שנורית ממכשיר בגודל של פנס יד שנישא על רובה, יכולה לפתור לא מעט צרות שהמציאות המזרח-תיכונית כבר הספיקה לזמן לצה"ל ולמערכת הביטחון. אם האלומה מכוונת ממרחק ביטחון של יותר מ-60 מטר לעבר קבוצת מתפרעים, היא תסנוור אותם, תגרום להם לתחושת בחילה קשה ובעיקר תעורר בהם רצון עז לסגת לאחור - והרי הפגנה סוערת עם פוטנציאל נפיץ שהתפזרה לכל עבר, בלי להקיז טיפת דם אחת.

זה לפחות הרעיון שעומד מאחורי תפיסת ההפעלה של אמצעי הלייזר לפיזור הפגנות מתוצרת החברה האמריקנית B.E Meyers, שעוסקת בייצור של מוצרים אלקטרו-אופטיים ובפיתוחם. הפיתוח מוצג השבוע בתערוכה הביטחונית ISDEF שמקיימת חברת תאר-אידיאל קונספט בגני התערוכה בתל אביב, בשיתוף המשרד להגנת העורף.

לצד מכשיר הלייזר המתקדם - שכבר משמש את כוחות צבא ארה"ב בזירות הלחימה שלו ברחבי העולם, ולדברי נציגי היצרנים נבחן על ידי צה"ל וממתין לאישור מפקדת קצין הרפואה הראשי - מציגות בתערוכה כ-90 חברות ביטחוניות נוספות, מחציתן זרות ורבות מהן עוסקות בפיתוחים בתחום אמצעי הלחימה, רכיבי הגנה ומוצרים בתחום ביטחון המולדת (Homeland Security).

יורים בבודדת, אבל מדויק יותר

משבר האנרגיה העולמי, האמרת מחיר הנפט, התייקרות תעריפי החשמל ואפילו הרצון להתיידד עם הסביבה לא נמנו, באופן מפתיע, עם השיקולים של החברה הישראלית "על הדשא", שפיתחה מערכת ניידת של פאנלים סולאריים המספקים חשמל להפעלת מערכות לחימה.

המערכת נקראת Sabra 24/7, ובחברה אומרים שהיא טובה במצבים שבהם לא ניתן - מפאת בעיות גישה בשל נסיבות של לחימה או אסון טבע - לספק דלק להפעלת גנרטורים שמניעים מערכות גדולות (כמו סוללות טילים שפרוסות באזור מרוחק ומבודד). המערכת מייצרת את החשמל בעצמה באמצעות קרני השמש, ומזרימה אותו להפעלת מערכות נ"מ, מערכות של יירוט רקטות - ובהן כיפת ברזל - ומערכות מכ"ם והתרעה.

בזירת הלחימה עצמה מציעה חברת Caa tactical הישראלית את הערכה הארגונומית שמכונה "רוני", ומאפשרת הפיכת אקדח לרובה קרבין בתוך שניות ובהתאם לצרכים של הכוחות הפועלים בשטח. השינוי מתאפשר באמצעות מתאם דריכה ייחודי שנרשם בידי החברה כפטנט עולמי, ונמצא מתאים לאקדחים שונים ובהם יריחו, גלוק CZ וברטה.

המתאם, בתוספת הקיט, הופך את האקדחים לרובים שאמנם יורים בבודדת, אך רחוק יותר, מדויק יותר ועם יכולת להגדיל באופן משמעותי את קצב האש. לדברי אנשי החברה, הקיט משפר את הטווח היעיל של האקדח מכ-15 מטר בממוצע לעבר מטרת דמות ל-60-70 מטר.

למעשה, הקיט עוטף את האקדח ומאפשר להתקין עליו אמצעים נוספים בהתאם לצרכי הכוחות - פנס, כוונת טלסקופית ושאר עזרים. במקרה של ירי, ההדף נספג בשקע הכתף, בדומה לירי ברובה קרבין רגיל. הכוונת נשארת יציבה באזור המטרה, מה שמאפשר לשחרר במהירות גבוהה יותר את הכדור הבא לעבר היעד.

"במקום טנק, האויב יראה עץ"

מי שהקטע שלו הוא דווקא להסתער באמצע הלילה בעומק שטח האויב עם טנק, סביר שיתעניין במערכת "מסך מגן" שמציעה החברה הישראלית Eltics ונמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. המערכת הייחודית הופכת טנקים או כלי רק"מ (רכב קרבי משוריין) לחמקנים, לפחות במקרה שבו אמצעי הגילוי שמופעלים לקראתם מבוססים על חום (כמו אמצעי ראיית לילה תרמיים).

ביכולתה של המערכת ליצור אשליה ו"להעלים" טנקים מכוונת של טיל נ"ט שמונחה בחום, תוך יצירת חתימה תרמית אקטיבית שתואמת לסביבה והופכת את כלי המטרה לבלתי-נראה.

לדברי מנכ"ל החברה, רונן מאיר, המערכת הרשומה כפטנט אף מסוגלת לזייף חתימה תרמית ולאפשר הטעייה של האויב. "במקום טנק, האויב יכול לראות עץ, ובמקום 20 ג'יפים שהאויב רואה במערכות התצפית התרמיות שלו, הוא רואה חדירה של 20 טנקים ששועטים לעברו", מסביר מאיר. "המצלמה של המערכת מתעדת את הסביבה ומקרינה אותה בעת הקליטה של האובייקט המאוים במערכות התצפית. זה מאפשר יצירה של מצג שווא ועשייה מניפולציה על האויב".

במערכת של Eltics הושקעו עד כה כ-2.5 מיליון דולר, חלק ניכר מהם הושקעו על ידי קיבוץ כנרת ועוד כמה מאות אלפי דולרים גויסו משני קולונלים יוצאי צבא ארה"ב. החברה מקיימת כיום שיתוף פעולה עם התעשייה הצבאית לקראת שילוב אפשרי של מסך מגן במערכת ההגנה האקטיבית על רק"מ שהיא מפתחת, מסוג "חץ דרבן".

מנכ"ל התערוכה, תומר אבנון, מעריך את היקף העסקאות המתהוות באירוע בכמה מיליוני דולרים. לדבריו, היקף העסקאות שעתידות להבשיל בחודשים הקרובים יסתכם בכמה עשרות מיליונים.

"התערוכה מיועדת בעיקר לחברות קטנות, אך כאלה שבהחלט מובילות בארץ ובעולם את תעשיית הגנת המולדת. מבחינתנו, תערוכה כזו היא דרך לחשוף את הידע ואת האמצעים שמצויים בארץ בתחום זה ובתחומים אחרים ללקוחות פוטנציאליים רבים מרחבי העולם", אומר אבנון.