"הראלי בשווקים ייעצר בדצמבר; פחד המשקיעים עצום"

רוברט פארקר, בכיר בקרדיט סוויס, בראיון בלעדי ל"גלובס": "המשקיעים יושבים על הררי מזומנים ולא עושים כלום" ■ "החל מהרבעון השני של 2012 נגיע לאיזשהו ביסוס בשווקים שיאפשר ראלי עד 2014" ■ ומה ההמלצות החמות להמשך?

למרות ניסיון של כ-40 שנה בשוק ההון, שבמהלכן חווה לא מעט משברים כלכליים ונפילות בשווקים, רוברט פארקר, יועץ השקעות בכיר וחבר ועדת ההשקעות של הבנק השוויצרי קרדיט סוויס, מודאג. "בין משברים תמיד קיימות נקודות דמיון, כמו מינוף יתר ומכפילים גבוהים. אך המצב הנוכחי בעייתי - כמות המזומנים והחיסכון גדולים, ומנגד אין הוצאה. המשקיעים פשוט יושבים על הררי מזומנים ולא עושים כלום, בעוד בנקים מרכזיים מזרימים עוד ועוד הון למערכת. החברות מתאפיינות כיום בשיא של נזילות ומינוף נמוך, גם במדינות ללא משבר אשראי", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס".

אחד הדברים העיקריים שמטרידים את פארקר, הוא היכולת של הממשלות להתמודד עם המשבר הנוכחי, ובפרט בכל הנוגע להתמודדות הנוכחית של האיחוד האירופי עם משבר החובות הריבוני ביבשת, שסוחף אחריו את יתר השווקים בעולם. "אחרי שליהמן קרס, ל-G20 הייתה מדיניות מתואמת היטב, בעוד היום קיים מתח בין ארה"ב לאיחוד האירופי. ב-2008 מדינות ה-G20 יכלו להילחם במשבר באמצעות הקלות מוניטריות ופיסקליות. כרגע אין להן הרבה תחמושת, והדבר המרכזי שנותר הוא לקבוע ריבית שלילית בארה"ב".

אופטימיות? רק בעוד כשנה

אי-הוודאות בשווקים לגבי היקף ההצלה הדרוש לחובות הריבוניים של גוש האירו, מביא כיום, לדברי פארקר, את סנטימנט המשקיעים לשפל הגדול ביותר שלו מאז 1981. "פחד המשקיעים הוא עצום, יותר גרוע מהתקופה לאחר קריסת ליהמן ברדרס", הוא מציין ומוסיף, כי בעתיד הקרוב הצמיחה בכלכלות המערביות תהיה מתונה מאוד, פחות מ-2%, ואילו במדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) נראה צמיחה של כ-1% בלבד.

* האם ניתן לשאוב אופטימיות ממצב החברות, לאור הדוחות הרבעוניים האחרונים והצמיחה בשווקים המתעוררים?

"כרגע מוקדם מדי. יש סיבה להיות אופטימיים, אבל רק בעוד כשנה. אמריקה לא הולכת למיתון, הצמיחה הסינית תישמר והסקטור התאגידי במצב מצוין, אבל במקביל יש רשימת בעיות הדורשות פתרון: המשקיעים צריכים להיות משוכנעים שגוש האירו יצליח להכיל את בעיותיו; מגזר הבנקאות צריך להתייצב; ויש למצוא פתרון מעשי לגירעונות הממשלתיים. אני לא מאמין שנראה התפרקות של גוש האירו - איזון החובות בהחלט אפשרי, אבל המשקיעים זקוקים לתחושת ביטחון, שהרשויות וקובעי המדיניות מסוגלים לעשות את הדבר הנכון".

פארקר טוען כי השוק אינו בשל לראלי שהחל במארס 2009, אולם סבור כי בשבועות הקרובים נראה תיקון משמעותי בשווקים. "הסכנה היא שבדצמבר הראלי ייגמר, כאשר יראו שהדברים באירופה אינם הולכים חלק, ושהקונגרס בארה"ב לא מצליח למצוא דרך להתמודד עם הגירעון". אך למרות החשש מהורדת מינוף לא מבוקרת וכאוטית, פארקר צופה, כי בשנה הבאה הבעיות תיפתרנה, ונחזה בראלי נוסף. "אני מעז לומר שהחל מהרבעון השני של 2012 נגיע לאיזשהו ביסוס בשוקי המניות, שיאפשר ראלי עד 2014".

"ערוץ פתוח עם אי.די.בי"

החששות בגוש האירו ואי-היציבות במערכת הפיננסית, הובילו לירידות גדולות במניות בנקים באירופה ובעולם. מניית קרדיט סוויס, אשר צנחה בכ-30% מתחילת השנה, עלתה אצלנו לכותרות בעקבות החזקותיה של חברת כור מקבוצת אי.די.בי שבבעלות נוחי דנקנר. כור, שהיקף החזקותיה במניות הבנק השוויצרי נאמד כיום ב-3 מיליארד שקל, נאלצה להתמודד עם הפסדים כבדים על השקעתה, שאיימו על יציבותה.

פארקר מציין, כי סקטור הבנקאות בעולם הפגין את הביצועים החלשים ביותר בשנתיים האחרונות, בעיקר בנקי השקעות - דבר שהביא את קרדיט סוויס לשמור על קשר צמוד עם בעלי המניות. "יש לנו ערוץ תקשורת פתוח עם קבוצת אי.די.בי. אם להיות בוטה, השיחות עם בעלי המניות מאוד נחמדות כשמניית הבנק עולה, ולהיפך. אני לא יכול להתייחס לשאלה אם היינו צריכים להפיס את דעתו של נוחי דנקנר ולהרגיע את החששות, אך ברור שכאשר מחיר המניה שלנו יורד בחדות, המחויבות שלנו לתקשורת פתוחה וצמודה עם בעלי המניות, רק גוברת".

* היית קונה מניות של קרדיט סוויס?

"אני מחזיק הרבה מאוד מניות של הבנק, ואני בהחלט רגוע. אני סבור שהאפסייד של מניית קרדיט סוויס גבוה הרבה יותר מהדאונסייד, ולדעתי התמחור הנוכחי זול מאוד".

ההמלצה של פארקר למשקיעים, היא להיצמד למניות גדולות וגלובליות, בעלות תשואת דיבידנד גבוהה ומינוף נמוך בסקטורים כמו בריאות, IT ואנרגיה. "סין נשחטה, היא מאוד זולה. גם ברזיל, אלא אם אתה דובי על מחירי הסחורות. השוק הכי זול על פני הגלובוס כיום נמצא ברוסיה, אך הוא מסוכן".

בכל הנוגע להשקעה באג"ח ממליץ פארקר על אג"ח קונצרניות מדורגות, ומציין כי היה מגדיל חשיפה גם לאג"ח קונצרניות לא מדורגות, בעיקר בארה"ב. בנוסף, הוא ממליץ על אג"ח ממשלתיות של שווקים מתעוררים דוגמת הודו וברזיל, שבהן התשואות עומדות כיום על כ-9% ו-11.5% בהתאמה.

מנגד, הוא סבור כי אג"ח של ממשלת ארה"ב מנופחות. "אני לא רואה שום סיבה לרכוש אותן, אלא אם אתה סבור שהעולם הולך למיתון. באופן אישי, הייתי עושה עליהן שורט". בנוסף, הוא מעדיף את מגזר ה-IT על-פני הבנקאות. "הבנקים יעברו תהליך כואב של דה-מינוף, והרווחים שלהם ייחלשו".

* מה דעתך על שוק ההון הישראלי? האם הוא שווה השקעה?

"למרות הסיכונים הגיאו-פוליטיים, ישראל מומלצת להשקעה. השוק כאן מאוד מעניין, ולא בכדי הגדרנו אותו כשוק יעד. הפאניקה של האביב הערבי הביאה למכירת חיסול בשוקי המזרח התיכון, אבל לדעתי משקיעים שאמרו 'בואו נמכור הכול במזרח התיכון, גם את ישראל', עשו טעות. הסיכון הגיאו-פוליטי לא מדאיג אותי. הנתונים הפונדמנטליים בארץ טובים, ואני לא מוצא עניין שלילי אחד".