בנק ישראל: הירידה בביקוש לדירות עדיין לא מתבטאת במחיר

פרוטוקולים של דיוני הריבית בבנק ישראל: בחודש האחרון נרשמה התמתנות בעליית מחירי הדירות, והמחירים צפויים להתמתן עוד בהמשך ■ מודאגים מרמת הפעילות במשק העולמי - שתשפיע על ישראל

חברי הוועדה המוניטארית בבנק ישראל מודאגים מרמת הפעילות הכלכלית במשק הישראלי, על רקע התמתנות הביקושים העולמיים, והסיכונים מהנעשה באירופה וההשפעה שלה על המשק הישראלי - כך עולה מהפרוטוקולים של דיוני הריבית שפירסם היום (ב') בנק ישראל. כזכור, בהחלטה האחרונה הבנק הותיר את הריבית ללא שינוי על 3% - בהחלטה שהתקבלה פה-אחד.

לדברי הבנק, רמת הפעילות של הכלכלה הגלובלית הייתה נושא מרכזי בדיוני הריבית והסיכונים למשק המקומי ממשבר החוב האירופי. חברי הוועדה הביעו דאגה מפני התמשכות התהליך של גיבוי ואשרור תוכנית הסיוע ואי-הוודאות בשווקים כתוצאה מכך. הודגש כי התגבר החשש להאטה גלובלית וגלישה של גוש האירו למיתון. המשתתפים הדגישו כי הסיכונים מכך למערכת הפיננסית והפסימיות לגבי הצמיחה וההאטה עלולים להשפיע לרעה על היקף הפעילות המקומית.

חברי הוועדה דנו גם ברמת הפעילות הכלכלית במשק. רובם הסכימו כי מרבית האינדיקטורים שנוספו החודש תומכים בהערכה של החודשים האחרונים, אשר לפיה קצב הצמיחה של המשק מתון מזה שאפיין את שנת 2010 ואת הרבעון הראשון של 2011. עדיין עיקר ההאטה בהתרחבות הוא תוצאה של התמתנות הביקושים העולמיים, המשפיעים על רכיב היצוא, אך גם באינדיקטורים לצריכה הפרטית הסתמנה התמתנות. כמו כן צוין כי מרבית האינדיקטורים הצופים את פעילות המשק בעתיד, וביניהם מדדי אמון הצרכנים ומנהלי רכש, וכן אלה הנגזרים מסקר החברות של בנק ישראל ומסקר המגמות של הלמ"ס, מצביעים על התייצבות ואף על האטה בפעילות המשקית.

בבנק התייחסו גם למחירי הדירות וציינו כי בשוק הדיור ניכר המשך הפעילות המואצת בצד ההיצע יחד עם ירידה משמעותית בביקוש, אך מגמות אלה טרם באו לידי ביטוי במחירים. בחודש האחרון נרשמה התמתנות בעליית מחירי הדירות לצד ירידה בסעיף הדיור במדד המחירים בחודשיים האחרונים, בין היתר, על רקע הצעדים שננקטו על ידי בנק ישראל והממשלה לצינון שוק הנדל"ן, אולם, עדיין מוקדם להעריך אם מדובר בשינוי במגמה למרות שיש גורמים הצפויים להמשיך לפעול להתמתנות מחירי הדירות בשנה הקרובה.

עוד מציינים בבנק ישראל כי ציפיות האינפלציה לשנה קדימה הנגזרות משוק ההון ואלו של החזאים ירדו במעט ונכנסו לתוך תחום יעד האינפלציה וכעת הן נמוכות במעט מגבולו העליון.

מרבית האינדיקטורים שנוספו החודש תומכים בהערכה שהפעילות הכלכלית במשק הישראלי נמשכת בקצב שנתי של כ-4%. בתי השקעות עדכנו את תחזיות הצמיחה של ארה"ב כלפי מעלה. אולם, משבר החוב בכמה מדינות באירופה עלול להעיב על קצב ההתאוששות של מדינות אלה ומהווה גורם סיכון לקצב הצמיחה במשק הישראלי.