מרעיה שטראוס ועד אלי ברקת: מי משקיע בחברת שמן?

בחברת חיפושי הנפט שמן, שמינתה את הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ליו"ר, משכה אליה משקיעים מוכרים מהעולם העסקי

תשקיף ההנפקה שפרסמה אתמול (א') חברת חיפושי הנפט "שמן נפט וגז", במטרה לגייס כ-100 מיליון שקל מהציבור, חשף, מלבד מינויו הצפוי של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ליו"ר החברה, גם שורה של אנשי עסקים וחברות ישראליות שהשתתפו בגיוס ההון הפרטי שערכה החברה בחודש פברואר. במסגרת הגיוס השלימה שמן הנפקה פרטית בהיקף של 120 מיליון שקל (גיוס מותנה) לפי שווי חברה של 1.8 מיליארד שקל.

בין השמות הללו ניתן למצוא את רעיה שטראוס בן דרור (אחותו של מיכאל שטראוס), המחזיקה 0.3% בשמן; יזם ההון סיכון אלי ברקת (בעל השליטה בדש איפקס) - 0.4%; יזם הנדל"ן אלי להב - 0.3%; יריב גילת (לשעבר מנכ"ל חברת האלגו-טריידינג פיינל) - 0.3%; הקבלן יגאל דמרי (באמצעות החברה הציבורית י.ח. דמרי) - 0.3%; ודני רימוני (מנכ"ל חברת הפלסטיק רימוני) - 0.3%.

רישיון "שמן" (לשעבר מד-אשדוד) הוענק בפברואר 2010 לחברת ACC, שבשליטת איש העסקים החרדי חיים לייבוביץ'. בהמשך צירף אליו לייבוביץ', בחלקים שווים, את בעלי השליטה דאז בחברת מנופים הבורסאית, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי. השניים העבירו מחצית מהחזקותיהם לידי החברה הציבורית. לתפקיד מנכ"ל שמן מונה יוסי לוי, לשעבר מנכ"ל ישראמקו, שהחזיקה בעבר ברישיון החיפושים.

הגיוס הוקטן

ברישיון "שמן", הממוקם 15 ק"מ מערבית לאשדוד, שני מבנים שבהם עשויות להימצא תגליות: "ים" ו"בראבו". על-פי דוח הערכת משאבים של NSAI, האומדן הטוב במבנה "ים" מצביע על פוטנציאל למאגר של 120 מיליון חביות נפט. ב"בראבו" מעריכה NSAI, כי קיים פוטנציאל להימצאות מבנה בהיקף של 107 מיליון חביות נפט.

נציין כי עם השלמת גיוס ההון הפרטי הודיעו בשמן, כי בכוונת החברה לגייס בבורסה 300-400 מיליון שקל, אולם לאור המצב בשווקים הקטינו משמעותית את הסכום שהם מבקשים לגייס כעת.

בעלי השליטה בשמן הם חיים לייבוביץ' - 42.47%; מנופים פיננסיים - 23.08%; ג'קי בן זקן - 11.54%; אברהם נניקשווילי - 11.57%; וחיים שיף (שאמור להתמנות לתפקיד סגן היו"ר) - 2.77%. מנכ"ל החברה, יוסי לוי, נהנה משכר של 100 אלף שקל בחודש ואופציות ל-3% ממניות החברה - דומה לתנאיו של היו"ר אשכנזי.

מצעד המשקיעים בשמן
 מצעד המשקיעים בשמן